door Bart » di aug 11, 2009 3:20 pm
Patrick;
De sensoren aan de wielen dienen voor de ABS! Als de wielen blokkeren (slippen) zal het ABS systeem de blokkering eventjes opheffen zodat de wielen terug grip op het wegdek krijgen. Het zijn waarschijnlijk deze connectoren die je ziet. Ook de connector van de buitentemperatuursensor zit ter hoogte van de zekeringskast.
Zelf heb ik ooit een originele toerenteller ingebouwd in een W124-250D. De nodige onderdelen zijn de toerenteller in het dashboard (aangesloten op 12V en massa) en de sensor ter hoogte van het vliegwiel die verbonden wordt met de toerenteller in het dashboard. Fouten zoeken bij relais, alternator of dergelijke heeft geen zin om de toerenteller te laten werken. Als de 12V en massa op de toerenteller in het dashboard goed is en de verbindingen naar de sensor ook, kan het de toerenteller zelf zijn die niet meer functioneert. Als de toerenteller gedemonteerd is kan je een potentiometer zien, deze durft wel eens "slecht contact" geven. Met contact cleaner (voorzichtig voor de rest van de schakeling) kan dit verholpen worden. Maar raadt aan eerst de verbindingen uit te meten, eens aan de potentiometer gedraaid is zal het weergegeven toerental afwijken als die niet terug in de originele positie gezet wordt. De sensor zelf heb ik inwendig nog nooit weten stuk gaan, tenzij door uitwendige beschadiging.
Indien nog vragen, laat ze gerust komen!
Groeten,
Bart.