W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 jul 2018, 12:55

Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Mafkees

Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 04 sep 2016, 23:51

Ik heb een 230E uit 1987. Eerste eigenaar. Toen ik het kenteken opvroeg bij de RDW had deze een tekgewicht van 750 kg ongeremd en ik meen 1800 kg geremd. Nu heb ik mijn nieuwe kenteken card binnen en nu zijn de gegevens ineens veranderd naar respectievelijk 635 kg en 1500 kg. Wie kent dit probleem? En wie heeft er al eens navraag gedaan bij de RDW hierover. Als ik diverse forums lees lijk in nu ineens zelf te moeten komen met importeursverklaringen trekhaakgoedkeuringsdocumenten en alles uiteraard tegen aanvraag -behandelings en nieuwe pasjes kosten en evt herkeuringskosten. Dit terwijl zij de aanpassing hebben gedaan!
Ps ik zit niet te wachten op antwoorden als waarom ik zo n zware aanhanger zou willen trekken of dat ik dan beter een 8 cilinder kan kopen...... Het gaat me om het principe en om het feit dat als ik dadelijk met een simpel aanhangertje net over de 635 kg ongeremd zou rijden ik op papier overbeladen ben terwijl dat natuurlijk technisch gezien niet zo is!
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Marcellus » 05 sep 2016, 00:25

Volgens de database van Autoweek is de maximaal toelaatbare massa van jouw 230E 1800kg. Dat is dus niet de aanhangermassa maar het maximaal totaalgewicht van je wagen zonder aanhanger. Maximaal aanhangergewicht geremd is 1500kg en ongeremd 650kg. Dat staat ook allemaal in de handleiding van je wagen, als je die tenminste erbij hebt.
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 05 sep 2016, 14:18

Met alle respect Ik heb niets met autoweek te maken. Dat is geen officiële instantie. Mijn max geremd gewicht was volgens de RDW iets in de 1800 kg. En nu na de de tenaamstelling is hij teruggebracht naar 1500 kg. Alle andere gewichten als max toelaatbare massa hebben er alleen indirect mee te maken. Max totaal gewicht is vrij vertaald: Dat is wat je in totaal op en in je auto mag pakken zoals slinken passagiers enzo.
Om aan te tonen:Kijk maar eens naar een oudere origineel Nederlands kenteken van een 230E dan kom je aan een max geremd gewicht van 1860 kg. En ongeremd vaak 750 kg ( pak naar eens de op marktplaats te koop staande xz-42-yb en vraag maar op bij de RDW). Dat WAS bij mij ook zo en met de afgifte van een nieuw kentekenbewijs - tenaamstelling is die 1860 teruggebracht naar ongeremd 635 en geremd 1500. Vraag maar eens later geïmporteerde op en je ziet vanzelf die 1500 kg altijd terugkomen. Belangrijk? Ga je echt met zo'n auto bijna 1900 kg trekken? Ach nee maar als je net als ik in de grensstreek woont ineens wel. Als je door de buitenlandse politie aangehouden wordt gaan ze echt van de papieren werkelijkheid uit! Ik kan er slecht tegen dat het RDW deze gegevens zelfstandig aanpast en mij op kosten wil jagen door mij, als ik het terug wil hebben inde oorspronkelijke staat, ik aan moet vragen, moet betalen en evt een individuele keuring moet ondergaan. Het is voor mij een principezaak en ik ga het aanvechten. Als het moet tot de ombudsman toe
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Marcellus » 05 sep 2016, 14:25

Wat staat er in je handleiding? Die is leidend en wel officieel. De RDW vind mijn wagen ook bruin, terwijl hij toch echt borniet, dus paars is.
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 05 sep 2016, 18:32

Maar als de RDW eerst vond dat ie paars was en na de tenaamstelling tot bruin wordt gebombardeerd zou je dat toch ook vreemd vinden? Dat is waar het over gaat. De eerste 30 jaar van zijn leven mocht hij ruim 1800 kg trekken en als ik hem koop nog maar 1500 kg. Dan hoef ik na dertig jaar toch niet met een handleiding aan te komen?
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Nico 43 » 05 sep 2016, 19:56

Ik heb een origineel Nederlands geleverde 230E van 1988 en ik heb ook 1500 trekgewicht geremd er op staan.

Ik ben toch bang dat je je moet melden bij de RDW maar wat een voorganger al zei haal je max trekgewicht en ma.toelaatbare massa niet door elkaar???

De max toelaatbare massa staat op mijn kenteken ook op 1800 Kilo.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1427
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Nico 43 » 05 sep 2016, 20:33

Ik ben nog even aan het lezen op internet ik zie inderdaad verschillende trekgewichten staan voor de 230E, 1500 en 1600 en wat jij zegt ook die 1860 kilo zie ik staan.

Dus je kon best wel gelijk hebben met de 1860 kilo geremd maar waarom dan terug naar 1500 daar moet de RDW antwoord op geven.

Ik lees ook iets over een type goedkeuring van de dealer dat kost 125 euro ik ben toch bang dat je bij de RDW moet zijn ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1427
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 05 sep 2016, 22:11

Ik weet heel goed de verschillen tussen max geremd of ongeremd trekgewicht van een auto en de max toelaatbare massa. Ik kocht de auto van eerste eigenaar en toen had hij volgens de RDW een trekgewixht van iets neer dan 1800 kg. Nu staat hij op mijn naam en ineens is het trekgewicht door de RDW verlaagd naar 1500. Als ik dan oude kentekens en geïmporteerde kentekens opvraag zie ik hetzelfde resultaat. Lang op naam heeft een hoog trekgewicht ( 1800 voor een 4 cilinder en 1900 voor een 6 cilinder). En als hij oas op naam staat, zoals pas geïmporteerde modellen zijn allemaal teruggezet naar 1500 kg. Ik zoek mensen die het ook is opgevallen of er iets zinnigs over kunnen zeggen. Mijn trekhaak zelf geeft een goedkeuring van 1900 kg
. En nee ik ben niet van plan om kosten te maken omdat de RDW zelf mijn max trekgewicht aan heeft gepast.
Waarom zou ik kosten moeten maken omdat zij het naar beneden aanpassen?

Ik ben op dit moment in het buitenland. Zodra ik meer over deze materie weet post ik het. Alle tips welkom maar liever niet in de trend dat ik beter een 8 cilinder of een landrover of bestelbus kan kopen. Liever tips over procedures of eigen ervaringen
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor MB280E » 05 sep 2016, 22:55

Het trekgewicht is niet bij alle W124 hetzelfde.
Als ik me niet vergis zit er zelfs verschil tussen bouwjaren.
Maatje heeft een 300D van 86 & 1 van 90. Die van 86 is 1500 geremd, die van 90 is ergens rond de 1800 geremd.
Je kan via de importeur een technische fische van het voertuig opvragen (in BE toch).
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Marcellus » 06 sep 2016, 09:28

scooterrijder schreef:Maar als de RDW eerst vond dat ie paars was en na de tenaamstelling tot bruin wordt gebombardeerd zou je dat toch ook vreemd vinden? Dat is waar het over gaat. De eerste 30 jaar van zijn leven mocht hij ruim 1800 kg trekken en als ik hem koop nog maar 1500 kg. Dan hoef ik na dertig jaar toch niet met een handleiding aan te komen?


Hij is in Duitsland bekeken door een ambtenaar tijdens het regelen van de export-zaken, en toen als bruin bestempeld. De RDW heeft dat bruin gewoon overgenomen en niet veranderd naar paars. Het is soms wat moeilijk in te schatten met de kleur borniet, vooral bij minder goed licht of avondzon.

Met jouw wagen, en blijkbaar veel andere wagens, is het waarschijnlijk zo dat het verkeerde gewicht in het verleden is genoteerd als trekgewicht. Dit wordt nu gecorrigeerd naar het juiste gewicht denk ik? De RDW of welke instantie dan ook, heeft het gewoon in het verleden niet goed ingevuld is mijn idee.

Nog even over die handleiding. Ik heb zelf eens voor de lol in mijn handleiding gekeken naar die trekgewichten bij verschillende typen. Ik ben verbaasd, want wat blijkt..? Alle typen, van 200E t/m 400E, incl. de 300E 4-matic, hebben hetzelfde maximale aanhanger gewicht geremd van 1900kg! De 500E staat ook in mijn handleiding maar daarbij wordt die info niet vermeld. Dus tja.... nu weet ik het ook niet meer en vermoed ik dat zelfs de handleiding niet altijd klopt :?
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 06 sep 2016, 18:16

Volgens mij kent de RDW als kleur niet de kleur paars maar dat weet ik niet zeker. Dan kiest men een kleur die er dicht tegen aan zit. Afhankelijk van de lichtbron geven sommige kleuren een opmerkelijk resultaat om naar wen hoofdkleur terug te definiëren.
Rest de discussie over het trekgewicht. Je ziet dus nu ook in de handleiding dat de oorspronkelijke trekgewichten voor de Mercedes erg hoog zijn. Dat het voor alle modellen zo is is logisch. De proef werd gehouden op een helling van 12 graden en daar moest de betreffende auto een aantal keer optrekken en remmen. Soort van tractor pulling zeg maar. Hoeveel gewicht kon hij aan. In Duitsland zelf rekenden ze weer met andere hellingspercentages. Ik meen 8 procent maar dan moest de auto weer iets erbij doen ofzo. Kortom alle W124 S hebben van oorsprong een hoog trekgewicht in de papieren staan. Op de een of andere manier wordt dit trekgewicht naar 1500 kg terug aangepast zodra de RDW in het spel komt. Bij een invoer of in mijn geval bij een nieuwe tenaamstelling.
Er bestaat een algemene mogelijkheid dit trekgewicht aan te laten passen bij de RDW. Naar boven en beneden. Dat kan handig zijn bij bv Campers om hem onder de 3500 te houden voor het b rijbewijs. Naar boven is lastiger. Je miet dan ineens met bewijs komen. Zo moet je een typegoedkeuring van de bouwer hebben (Mercedes) en een typegoedkeuring ban de trekhaak zelf. En dan natuurlijk een aanvraagformulier van de RDW en evt een herkeuring bij de RDW zelf met de bewuste hellingenproef. Kortom: op deze manier gaan ze mij op kosten
Jagen om iets terug te krijgen wat die auto al dertig haar had... Een hoog trekgewicht. Belangrijke materie? Nou in Nederland zal het wel los lopen. Maar een eenvoudig aanhangertje met wat rommel erop is snel zwaarder als de 635 kg die ik nu nog maar ongeremd mag hebben ( incl dr aanhanger zelf wel te verstaan). Leg dan maar eens aan een Duitse of Belgische politieman uit dat het slechts een adminstratieve aanpassing is van het RDW. Dan helpt je originele handleiding er echt niets meer aan (en ja die heb ik er wel bij!) Nee dan heb je echt een bietenburger een hoop trammelant. De kans dat het zo zal zijn is niet groot, maar het is gewoon tegen mijn principe! En dus vraag ik of er mensen zijn die er van op de hoogte zijn en actie hebben ondernomen om raad. En ik waarschuw alle mensen die denken dat ze een hoog trekgewicht hebben doordat ze het boekje hebben gelezen maar dat de papieren hiervoor niet in de pas lopen!
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Marcellus » 08 sep 2016, 10:14

Ik begrijp je probleem/frustratie. Ben benieuwd naar de uitkomst/oplossing, want nu is het inderdaad een zooitje...
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1081
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 08 sep 2016, 11:13

Marcellus schreef:Ik begrijp je probleem/frustratie. Ben benieuwd naar de uitkomst/oplossing, want nu is het inderdaad een zooitje...


ja inderdaad. Ik heb de 230E o.a. gekocht om de aanhanger te trekken. O.a. vanwege zijn hoge trekgewicht. Niet dat ik 1900 kg wil trekken en de vraag is ook niet of je dat moet doen met een oudere auto. Maar het is wel handig om " over" te hebben, in ieder geval op papier.

Per ongeluk ben ik er dus achter gekomen dat het RDW, zodra de RDW benaderd wordt, in mijn geval de tenaamstelling, over gaat tot het verlagen naar resp 635 en 1500 kg. Vandaar dat ik iedereen wil waarschuwen en/of er al mensen zijn die er mee in de clinch hebben gelegen met het RDW ( of voor de neerlandicus onder ons, DE RDW, want het is natuurlijk DE rijksdienst..) Ik ga het in ieder geval uitzoeken na mijn vakantie, die is op dit momentl net even belangrijker als het trekgewicht van de 230E.
Alhoewel ik op vakantie tegen dit " probleem" aan ben gelopen.... Ik wil namelijk achter mijn 230E een tijdsgebonden TABBERT caravan hangen, je kent ze wel, die mooie gouden!
:auto-camptrailer:

Uiteraard laat ik mijn bevindingen met het RDW hier weten. Iedereen kan dan zelf bepalen hoe belangrijk ze het vinden, maar dan is de weg al gelopen
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor Nico 43 » 08 sep 2016, 13:44

Ik wil nog wel even sorry zeggen ik dacht echt dat je twee dingen door elkaar haalde maar je hebt toch gelijk ik ben ook erg benieuwd hoe het af gaat lopen.

Ik trek alleen af en toe een ongeremd karretje dus mij maakt het niet uit maar ja als je door de Polizei aan word gehouden :)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1427
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor scooterrijder » 08 sep 2016, 19:08

Thnx! enne...geen probleem hoor. Het getuigt van volwassenheid in gesprek te blijven en oog en oor te hebben voor de ander. Alleen dan kun je er samen beter van worden!

Na mijn vakantie ga ik informeren en laat het via het forum weten!
Avatar gebruiker
scooterrijder
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 12 aug 2016, 15:38
Woonplaats: heeze
Roepnaam: mr scooter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500SL
slk
c klasse
mg b


Re: Trekgewicht verlaagd na tenaamstelling

Berichtdoor the swede » 18 okt 2016, 00:18

scooterrijder schreef:
Marcellus schreef:Ik begrijp je probleem/frustratie. Ben benieuwd naar de uitkomst/oplossing, want nu is het inderdaad een zooitje...


ja inderdaad. Ik heb de 230E o.a. gekocht om de aanhanger te trekken. O.a. vanwege zijn hoge trekgewicht. Niet dat ik 1900 kg wil trekken en de vraag is ook niet of je dat moet doen met een oudere auto. Maar het is wel handig om " over" te hebben, in ieder geval op papier.

Per ongeluk ben ik er dus achter gekomen dat het RDW, zodra de RDW benaderd wordt, in mijn geval de tenaamstelling, over gaat tot het verlagen naar resp 635 en 1500 kg. Vandaar dat ik iedereen wil waarschuwen en/of er al mensen zijn die er mee in de clinch hebben gelegen met het RDW ( of voor de neerlandicus onder ons, DE RDW, want het is natuurlijk DE rijksdienst..) Ik ga het in ieder geval uitzoeken na mijn vakantie, die is op dit momentl net even belangrijker als het trekgewicht van de 230E.
Alhoewel ik op vakantie tegen dit " probleem" aan ben gelopen.... Ik wil namelijk achter mijn 230E een tijdsgebonden TABBERT caravan hangen, je kent ze wel, die mooie gouden!
:auto-camptrailer:

Uiteraard laat ik mijn bevindingen met het RDW hier weten. Iedereen kan dan zelf bepalen hoe belangrijk ze het vinden, maar dan is de weg al gelopen


1. Ik kan je alleen maar aanmoedigen met je idee er een Tabbert van destijds achter te hangen. Prachtige combo met historiek.

2. Probleem is dat de 4-cilinders altijd een max trekgewicht hadden van 1500kg, en dit op alle markten. Het ongeremd trekgewicht is trouwens steeds maximaal de helft van het leeggewicht van de wagen (dus met je 650kg zit je juist) en een maximum van 750kg.

230E wat opkuisen, terug verkopen en een zescilinder kopen ;) Kijk es rond in Frankrijk. Hier zijn de W124 een stuk goedkoper.


En jawel, ben ook fan van een Benz met een mooie caravan ;)


IMG_3097C.jpg
IMG_3097C.jpg (95.07 KiB) 683 keer bekeken
Ik moet hoogdringend het aantal wagens beginnen verminderen.
the swede
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 02 okt 2016, 23:00
Roepnaam: Swede
Type wagen: 320E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S63 AMG, BMW 750i (E65), Pajero 3.5 V6, Mitsubishi Evo IX, Mercedes 300SL-24, Citroën AX (87)


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast