W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2017, 18:22

250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

250 diesel afgekeurd voor te hoge CO test, België.

Berichtdoor Stefan1969 » 11 nov 2017, 17:43

Beste,

Ik ben voorbije week naar de belgische keuring geweest, mijn auto is van 1992.
De CO zit aan de hoge kant, volgens dat toestel. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat ik altijd een rustige rijstijl heb met mijn wagen (heeft nu 421k kilometers, met alles nog origineel) Ik heb de auto sinds 2002. en dit is dus de eerste keer, die co afkeur.


Wat kan ik gebruiken om die co omlaag te krijgen? met een lege tank 5liter petroleum met 10liter diesel mengen bijvoorbeeld?
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 11 nov 2017, 18:17

Wij gingen altijd een stukje rijden hoog in toeren om de uitlaat weer open te krijgen meestal was het dan weer in orde.

We hadden een diesel voor de keuring van een jaar of 5 oud en die man reed alleen maar naar de supermarkt en de kerk en na een stukje stevig rijden op de snelweg kwam hij weer door de roetmeting. ;)

Volgens mij bestaat er ook wel spul om in je tank te gooien maar dat gebruikte we nooit misschien dat iemand dat weet???
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Gombal » 11 nov 2017, 19:01

Gelukkig kijken ze in Nederland alleen naar roet (als ik het goed heb, mijn Fordje had na het verwijderen van de kat geen problemen.)
Even voor de keuring eens flink in toeren doortrekken zal zeker niet verkeerd doen, zeker niet op de roetwaardes.
Er is tegenwoordig wat nieuws, een diesel vervanger, GTL, gas to liquid. Echter nog niet op veel plekken verkrijgbaar, of het cerkrijgbaar is in België weet ik niet.
Lagere roet uitstoot, lagere co2 waardes enz.

Wat ik zelf doe is zonnebloemolie, geeft geen roet maar volgens mij doet het niets goeds voor je co2.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 4 bak:
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 200D 1986 na wissel naar 5 bak:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4949
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Stefan1969 » 11 nov 2017, 19:46

Voor ik het vergeet, onderhoud is vorige week gebeurd (nieuwe olie, oliefilter
, de pre-dieselfilter, de ronde pot dieselfilter en de lucht filter) Dus daar ligt het niet aan.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 11 nov 2017, 20:58

Misschien dat toch je uitlaat iets verstopt zit of kijken of je hem schoon kan blazen???
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Hoogy » 11 nov 2017, 21:30

Wat ik doe met de ouwe yaris 1.4 D4D 2002 en t vrouwke haar Dacia 1.5 Dci 2010, een tankbeurt ervoor zo'n Weynn's pulleke dr in en zo'n 30 km in 4de versnelling op de snelweg op weg naar de keuring EN kort ervoor met een platte plank op de uitlaat slaan en eens stevig gas geven want daar zit alle roet welke opeens vrijkomt door de keurder bij een toerental wat wij onze motor's niet durven aandoen . Ook op afspraak naar de keuring gaan waardoor deze warm is en blijft en tot hiertoe steeds met alle diesels goedgekeurd maar een '92 is nu toch 25 jaar en dan mag deze "mishandeling" toch niet meer ?
Verder is deze roettest geen echte test aangezien ze alle verzamelde roet in de uitlaat door de hoge druk (= door te hoge toeren) ineens naar buiten blazen. Het busje Weynn's of aanverwante injector cleaning is ook niet echt veilig voor de dieselpomp maar gebruik het zelf wel.
Een tank ook niet te ver leegrijden want er zit heel wat vervuiling in het bodemgedeelte na 25 jaar maar petroleum helpt idd.
Laatst bijgewerkt door Hoogy op 11 nov 2017, 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Hoogy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 sep 2017, 16:54
Woonplaats: Moerbeke waas (B)
Roepnaam: Gerrit
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Jurjen S » 11 nov 2017, 21:31

Slaolie, voor de roetmeting inderdaad, maar of dat ook iets aan de CO doet?
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 858
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Astra 1.6 2003


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor -SK- » 11 nov 2017, 21:41

Vergewis u ervan dat 1)Het inlaattraject in orde is (waarschijnlijk wel, u hebt het luchtfilter al vervangen, maar een dubbelcheck van het hele inlaattraject is altijd goed) 2) De carterontluchting goed werkt en 3) dat het brandstofsysteem op orde is. De O-ringen op de brandstofpomp mogen dus niet lekken en de verstuivers moeten goed werken (open gaan bij de juiste inspuitdruk en goed vernevelen).

Vervuiling en koolafzetting in de verstuivers en motor kan je bestrijden met dieselpurge (zie foto bijlage) zonder dat je hoeft te sleutelen aan de motor of verstuivers. Een 250ml - 500ml afhankelijk van de mate van vervuiling, gebruiken om direct de motor op te laten lopen (aan de retourbrandstof kan je gelijk de mate van vervuiling zien van het brandstofsysteem. Uit de uitlaatgassen, zwarte rook, kan je zien hoe vervuild de motor inwendig is.) en de rest in de brandstoftank gooien. Een eenvoudige klus en kan zeker helpen. Maar wellicht dat de verstuivers sowieso aan revisie toe zijn.

Heeft uw voertuig een katalysator? Dan is, zeker met uw rijstijl, de kans zeer groot dat deze verstopt is.
Dat zorgt dan voor teveel tegendruk en een slechte verbranding. Dit is makkelijk te testen. Op de snelweg de max. snelheid eens testen. Dan katalysator verwijderen, wederom max. snelheid testen. Als daar een groot verschil tussen zit, en ook groot merkbaar verschil in kracht, dan is het aannemelijk dat de katalysator de boosdoener is.
Of u dan ook een nieuwe katalysator moet terugplaatsen, hangt af van uw wetgever en de wettelijke emissie-eisen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 988
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Bart_vg » 12 nov 2017, 10:05

Je geeft aan dat je een 1992 hebt, heb je keuring voor dagelijkse wagen of oldtimer laten uitvoeren?
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 360
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor MB280E » 12 nov 2017, 11:03

Bij mijn weten worden diesel enkel getest roet en niet op CO. (Of is dat iets nieuws?)
Is de roetmeting te hoog of de CO meeting?
Er zijn genoeg producten in de handel om het roetgehalte tijdelijk naar beneden te krijgen.
En eens flink blazen voor de keuring wil helpen. (in 3° versnelling tot boven de 4000tr/min)
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 12 nov 2017, 13:54

Ik vroeg me dat ook al af maar misschien is het in België anders??
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Hoogy » 12 nov 2017, 15:21

Nee, in België enkel roetmeting al is er van een echte meting geen sprake want dit is gewoon een zware mishandeling welke deze diesels zeker niet verdienen.
Avatar gebruiker
Hoogy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 sep 2017, 16:54
Woonplaats: Moerbeke waas (B)
Roepnaam: Gerrit
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Stefan1969 » 12 nov 2017, 16:01

Ik heb het over de roetmeting ;)

Wagen is van 92, maar niet als oldtimer gekeurd, ik heb 2 overige wagens die op O platen staan, en ik moet volgens mijn makelaar 1 auto hebben met een jaarlijkse keuringsplaat.

Die hebben 5 a 6 keren geprobeerd, ik vind dat pure motor mishandeling, maar goed, was warm gereden op een rustige rijstijl en ik had hem in de wachtrij nog stationair laten draaien. om de olietemperatuur niet te doen zakken alvorens ze het gaspedaal tot max induwden. In producten geloof ik niet, tenzij een dieselpurge, dan wel.
Maar die purge heb ik in de zomer nog gedaan.
Ik ga petroleum tanken, eens uitproberen.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Kennytuning » 12 nov 2017, 16:04

Beetje meer gas geven alvorens naar de keuring te gaan.
Gewoon op bedrijfstemperatuur eens in de eerste 3 versnellingen tot de toerenbegrenzer gaan, kijken hoeveel rook/roet er uit komt, indien nodig herhalen tot er geen rook/roet meer zichtbaar is.
Kennytuning
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 09 jun 2013, 09:17
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Een aantal Benzen...


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Bart_vg » 12 nov 2017, 19:09

Toerenbegrenzer op een om602?

Overlaatst ook gehad met mijn 250 (ook 1992), 7-8x tot max toerental zitten jagen en dan toch net voldoende metingen binnen de marge om hem er door te laten, al was het heel nipt.

Volgende maand krijgt hij O-platen, maar blijft hij zijn normale verzekering behouden. Woon-werk verkeer is dus toegelaten ondanks O-plaat. Misschien ook een goede regeling voor jou? Ben je tenminste van die emissietest af
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 360
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor MB280E » 12 nov 2017, 19:24

Stefan1969 schreef:Ik heb het over de roetmeting ;)
In producten geloof ik niet, tenzij een dieselpurge, dan wel.
Maar die purge heb ik in de zomer nog gedaan.
Ik ga petroleum tanken, eens uitproberen.


Hier ga ik je toch moeten tegenspreken. Uit ervaring weet ik dat sommige producten tijdelijk het roetgehalte in de uitlaatgassen omlaag halen. Wij hebben op werk een oudere Volkswagen LT lopen (2.5TDI) die de keuring niet haalde zonder de hulp van deze producten. Na het afkoppelen van de EGR klep is dat probleem ook opgelost.
Merk garages gebruiken deze producten ook.
Het is wel belangrijk dat wanneer je zoiets bij de automaterialen zaak haalt, je er bij vermeld dat het gaat om een wagen die is afgekeurd omwille van te veel roet in de uitlaatgassen.

Oja misbruik van de O-plaat wordt beboet en deze zijn toch wel hoog.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 193
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 12 nov 2017, 20:18

Wat een verschil in regelgeving vergeleken met Nederland.

Voor zover ik weet gaat de keurmeester van de RDW nooit een tweede roetmeting doen bij en steekproef :whistle:

En even een vraag met zo n O plaat ben je dan wel beperkt tot een aantal kilometers per jaar??
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Hoogy » 12 nov 2017, 21:18

In België tot voor kort waren er een hoop oldtimer beperkingen zoals niet 's nachts, straal van 25 km, enkel grote afstanden voor evenementen, geen woon werk verkeer maar nu mag je behalve niet naar t werk of naar school (studenten) er eigelijk alles mee doen, ook op verlof, zelfs een caravan trekken (alleszins t e m 750 kg MTM) en kost (voorlopig) 129 euro verrzekering en 36 euro taks per jaar en dit ook voor diesels onbeperkt van km's maar zoals alles bij ons aan t minderen is de vraag voor hoe lang ... maar voorlopig is t wel fun !
Avatar gebruiker
Hoogy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 18 sep 2017, 16:54
Woonplaats: Moerbeke waas (B)
Roepnaam: Gerrit
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Nico 43 » 12 nov 2017, 21:35

Kijk dat is mooi het is beter geregeld dan in Nederland kan er nog kwaad over worden maar ja dat is weer slecht voor je hart.

Ik hoop voor jullie dat de regeling nog een lange poos blijft ,36 euro per jaar dat willen wij hier ook wel ;)

En een gekke vraag hoe gaan ze dit alles controleren???
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Tweevijftig diesel afgekeurd voor te hoge CO test, Belgi

Berichtdoor Kennytuning » 12 nov 2017, 22:00

Bart_vg schreef:Toerenbegrenzer op een om602?


5150 toeren, dan grijpt de begrenzer in.
Kennytuning
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 134
Geregistreerd: 09 jun 2013, 09:17
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Een aantal Benzen...

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten