W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2018, 10:19

uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor PeDe » 14 feb 2018, 21:25

@ Bram: klopt, bedankt, heb hem ook een berichtje gestuurd
@ Vinnievw: betreft forumlid uit Schagen NH
@ iedereen: Bedankt heren voor de reacties, dat geeft de burger weer moed :dance:

Zojuist afgesproken, de E280T gaat naar het motorisch spreekuur, ofwel wederom op (reparatie) bezoek de dijk over naar Douwe. Zie ook mijn logboek en onderstaande link voor meer info over Douwe.

Douwes Prutshok in Friesland, http://www.w124club.nl/post106835.html?hilit=prutshok#p106835

Wordt vervolgt...... ;)
Das beste, oder nichts!
Avatar gebruiker
PeDe
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 08 okt 2011, 18:43
Woonplaats: Obdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Micha12345 » 14 feb 2018, 21:28

Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 918
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor RD500sec » 14 feb 2018, 22:41

Kan volgens garage diverse zaken zijn, zuiger / stoter / kleppen / tuimelaar / nokkenas.
Ontsteking (kabels/bobines/bougies etc.) waren prima, bleken niet lang terug vernieuwd.
Motor is (nog) niet verder open gehaald om exact te bepalen wat het is.
Maar afhankelijk van wat je tegenkomt zijn de kosten al gauw 1.500 euro, aldus garage.


Gezien de km stand en de symptomen kan het goed zijn dat er een klep defect is (stukje van klepschotel afgebroken o.i.d.), dat kan het tikken en de compressie van 0 bar verklaren. Een gebroken klepveer kan ook, zuiger of nokkenas is niet het eerste waar ik aan denk.
Een cilinder lektest zal dit kunnen bevestigen, met eventueel een kijkje in de cilinder met een camera.
Het lijkt me niet verstandig hier nog veel mee te rijden voordat je zekerheid hebt en er eventueel mer schade ontstaat.

Je hebt de auto nog niet zo lang, naar mijn idee ben je met een koprevisie klaar voor nog vele km’s.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 555
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Blauwe Hap » 14 feb 2018, 23:03

Peter, ik kom uit de buurt van Haarlem en heb een compressiemeter en ook een M104 (in een G) waar ik het onderhoud zelf van doe. Wil je best eens komen helpen met diagnose stellen/second opinion en uitlezen OBD. Hoor het wel.
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 M103 1986, W126 M117 1985, W463 M104 1994


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Marcellus » 14 feb 2018, 23:46

PeDe schreef:333.500 km


Die km-stand hoeft geen probleem te zijn. Mijn 280E is uit 1992 en heeft er nu bijna 400.000km op zitten en rijd en loopt nog perfect. Mijn auto wordt als het ware "professioneel gebruikt" en niet gespaard (moet voor mijn werk als zelfstandige veel km's rijden en dat doe ik allemaal met de 280E). Wel heb ik mijn auto altijd volgens het boekje laten onderhouden met originele MB onderdelen bij Bijsterbosch Autoservice in fu***ng Heerde. Geen probleem om daar 110km voor om te rijden vanuit Amsterdam... :-)

Ik hoop dat het zonder al te veel rompslomp goed gaat komen met je wagen. En inderdaad is het handig om ook eens door een andere goede garage met kennis van zaken een diagnose te laten stellen. Succes!
Avatar gebruiker
Marcellus
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 12 sep 2011, 14:23
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor 300TDT » 15 feb 2018, 09:39

Ik heb het zelfde mee gemaakt met mijn 320TE.. Op de snelweg wilde richting top gaan en bij 200 zakte hij terug na 100..

Toch nog 60km door moeten rijden tot thuis en dat was geen pretje.. In de stad wilde hij afslaan en flink schudden van de motor.
Bobine was defect en cilinder 1 had geen compressie meer. Klep gebroken en stuk bougie afgebroken... Hoe het is gekomen blijft een raadsel...

Kop gevlakt, nieuwe kleppen, bougies, uurloon was totaal 1450,- Voor deze motoren echt wel de investering waard.. Een goede m104 worden alleen maar prijziger.. Mijne staat nu geschorst wellicht volgend jaar toch de verkoop in. We zullen zien.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 471
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor PeDe » 15 feb 2018, 20:01

Blauwe Hap schreef:Peter, ik kom uit de buurt van Haarlem en heb een compressiemeter en ook een M104 (in een G) waar ik het onderhoud zelf van doe. Wil je best eens komen helpen met diagnose stellen/second opinion en uitlezen OBD. Hoor het wel.


Allen dank voor de reacties.
@ Caspar, ik heb je een email verstuurd.

Groet,
Peter
Das beste, oder nichts!
Avatar gebruiker
PeDe
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 08 okt 2011, 18:43
Woonplaats: Obdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Shostakovich124 » 16 feb 2018, 22:11

PeDe schreef:Minder leuk nieuws...... :?

Compressie op cilinder 6 is door garage gemeten: 0 bar; niks nakkes nada.... :(
Op de overige cilinders tussen de 9 en de 11 bar, dat schijnt OK te zijn.

Kan volgens garage diverse zaken zijn, zuiger / stoter / kleppen / tuimelaar / nokkenas.
Maar afhankelijk van wat je tegenkomt zijn de kosten al gauw 1.500 euro, aldus garage.

Iemand nog suggesties / ideeën?

Bedankt, fijne avond, Peter


Een M104 280/320 heeft geen tuimelaars, dus de keuze voor Douwe is op voorhand al beter :lol:
Sterkte!
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor WillieW124 » 17 feb 2018, 08:35

Derhalve ook geen stoters, Douweprutshok lijkt me zoiso een beter adres krijg je nog een kop snert derbij met et kouwe weer :Kerst: :violin:
In bytsje bryk is in minsk gelyk
Avatar gebruiker
WillieW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 15 mei 2013, 18:31
Woonplaats: Prov. Friesland
Roepnaam: Willem
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Shostakovich124 » 17 feb 2018, 12:59

Stoter wel, maar een hydraulische :ugeek:

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Micha12345 » 19 feb 2018, 14:33

En is het probleem opgelost ?
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 918
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor PeDe » 19 feb 2018, 19:07

Koprevisie is de uitslag..... :cry:

Ben enorm geholpen door Richard (RD500sec) afgelopen zondag.
Hij is naar mij toegekomen en hij heeft de E280T onder handen genomen.

De bougie uit cilinder 6 gehaald en met een camera de binnenkant bekeken.
Deze cilinder zou 0 bar compressie hebben, degene tegen het schutbord aan.
We konden aldaar geen gekke dingen zien, keken op de zuiger, geen gaten of iets raars.

Gehele ontsteking gedeelte zag er overigens prima uit.
Motorkabelboom was al eens vervangen, maar ook bougies, kabels en bobines :handgestures-thumbupleft:

Aansluitend met een kleine compressor een luchttest gedaan op cilinder 6
Als een cilinder geen compressie heeft zal de lucht ergens ontsnappen.
Luchtgeluid bij de inlaat of uitlaat betekent kapotte klep(pen).
Vanuit het carter bij de oliedop betekent kapotte zuiger(veren).
Bij goede compressie gaat de boel draaien, dat gebeurde wel bij cilinder 1.
Deze hadden we ook voor alle zekerheid getest, omdat we nergens iets hoorde op cilinder 6.

Achteraf had dit waarschijnlijk te maken met de lichte compressor welke de lucht ook nog eens door het gehele uitlaattraject moest 'duwen'......daarom hoorde wij waarschijnlijk niets bij de uitlaat.

Want hierna voor alle zekerheid een compressietest gedaan op alle cilinders, de uitslag:
cilinder 1: 12,75 bar
cilinder 2: 12,5 bar
cilinder 3: 12,5 bar
cilinder 4: 12,5 bar
cilinder 5: 12,5 bar
cilinder 6: 0 bar

In principe geen reden voor een ruilblok.
Wel reden om hier iets mee te doen, ook gezien de prima staat van de auto.
Oplossing is koprevisie uitvoeren en kijken wat je tegenkom.
Koppakking was wel al eens vervangen.....

We konden de camera niet draaien, dus konden de bovenkant van de kop, de kleppen niet zien.
Waarschijnlijk 1 of meer van de kleppen van cilinder 6 op een bepaalde manier kapot.
Reden, onbekend.... :blink: Slijtage in de loop der jaren en km?

Richard kent een klein revisiebedrijf uit de buurt van de 'oude stempel' en is bereid daar eens te informeren naar mogelijkheden en prijzen van koprevisie.

Dus wordt vervolgt......

In ieder geval, super hulp van Richard, bedankt! :handgestures-thumbupright: :D :clap:
image.jpeg
Onderkant kleppendeksel
image.jpeg (149.27 KiB) 324 keer bekeken

image.jpeg
Ontbloot deel 1
image.jpeg (263.05 KiB) 324 keer bekeken

image.jpeg
Ontbloot deel 2
image.jpeg (266.86 KiB) 324 keer bekeken

image.jpeg
Ontbloot deel 3
image.jpeg (259.81 KiB) 324 keer bekeken
Das beste, oder nichts!
Avatar gebruiker
PeDe
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 08 okt 2011, 18:43
Woonplaats: Obdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Bram Jansen » 19 feb 2018, 21:19

Helemaal top dit! Niet je probleem maar de hulp, geweldig :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1587
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor JosW124 » 19 feb 2018, 22:06

Oui, goeie auto's hier en goei volk.

Keep them both going,

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor PeDe » 25 feb 2018, 20:39

Weer een stap verder :D

De kop is door Richard gedemonteerd en morgen wordt deze ter revisie aangeboden bij:
http://demco.info/nl/ Een bekend adres van Richard uit Winkel NH.
Conclusie, bij 1 uitlaatklep stukje afgebroken (metaalmoeheid?).
Kapot stukje niet te zien/vinden dus waarschijnlijk en gelukkig door uitlaattraject afgevoerd.
Rest van de kleppen, zuigers etc. zag er goed uit :handgestures-thumbupleft:
IMG-0213.jpg
IMG-0213.jpg (156.26 KiB) 238 keer bekeken

IMG-0212.jpg
IMG-0212.jpg (223.9 KiB) 238 keer bekeken

Evengoed aardig karwei, sommige bouten zaten goed vast, sommige weer enigszins los :?
Op sommige plekken lastig te bereiken, zeker tegen het schutbord aan en de inlaatzijde.
De laptop met technische tekeningen van MB over de M104 erbij deed ons af en toe ook helpen :handgestures-thumbupright:
Ook kwamen we wat 'oud zeer' tegen, zie ook het bericht van Michel, http://www.w124club.nl/koppakking-t17945.html. Een soortgelijke pen/bus zit ook bij de M104 t.b.v. de distributiegeleider, enkel deze was bij ons blijkbaar in het verleden al eens afgebroken en aansluitend hergebruikt of laten zitten..... :o

Eind goed al goed, met de kundigheid, creativiteit en zeker geduld van Richard en ondanks de 'smerige' oostenwind op onze mik heeft de kop zich eindelijk overgegeven :lol:

Wederom, wordt vervolgt......
Das beste, oder nichts!
Avatar gebruiker
PeDe
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 08 okt 2011, 18:43
Woonplaats: Obdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Herman280TE » 26 feb 2018, 09:17

Hoi Peter,

Zo da's een hele klus geworden... Tja, blijven natuurlijk auto's op leeftijd. Ondanks goed onderhoud kan er altijd iets onvoorziens gebeuren. Een klep waar een stukje van is afgebroken heb ik nog nooit gezien. Ik denk wel dat de auto de reparatie waard is. Een 6 cilinder W124 in deze staat zul je niet snel tegenkomen.

Succes met het vervolg!

Gr Herman
Herman280TE
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 131
Geregistreerd: 01 mei 2013, 13:19
Woonplaats: Leeuwarden
Roepnaam: Herman
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 250 aut. 1980
W204 180 combi
R170 320


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor PeDe » 22 maart 2018, 21:57

Zo, de klus is geklaard :dance:
Met alle dank aan Richard alias RD500sec :clap:
Onwijs super gezien de hoeveelheid tijd en aandacht hij de 280 heeft gegeven.
Een echte vakman en waardig hulpvol forumlid :handgestures-thumbupright:

280 rijdt weer als vanouds of zelfs beter :handgestures-thumbupleft:

Gelijk verse olie en filtertje gedaan alsmede bougies.
Uiteraard pakkingen van spruitstuk, kleppendeksel en kop vervangen.
Ook nieuwe kopbouten etc., alles schoon- en gangbaar gemaakt cq. gecheckt.
Distributieketting zag er goed uit; 5 graden rek, is OK.

Helemaal toppie :D

Erg blij en binnenkort maar eens goed wassen en poetsen als traktatie :laugh:
Das beste, oder nichts!
Avatar gebruiker
PeDe
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 144
Geregistreerd: 08 okt 2011, 18:43
Woonplaats: Obdam
Roepnaam: Peter
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: uit het niets schokken bij stationair en optrekken M104

Berichtdoor Bram Jansen » 23 maart 2018, 08:36

Fijn dat je zo geholpen bent Peter!
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1587
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten