W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 nov 2018, 20:26

Vacuümlek

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Vacuümlek

Berichtdoor Benn » 30 maart 2018, 20:24

hallo
mijn 250TD automaat heeft al geruime tijd last van een Vacuümlek, heb een vacuummeter aangeschaft en aangesloten op de leidingen en waren ok, maar de vacuümpomp zelf verliest onmiddellijk vacuum.
ik vind het vreemd omdat ik de pomp al vervangen heb,wel door een tweedehands.
kan de Vacuümlek ook van de rembekrachtiger komen of van de doorzichtige leiding.
groeten benny
Benn
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 19 feb 2012, 20:03
Woonplaats: België
Roepnaam: Benny
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A-Klasse170CDI 200TD
W123 280CE 1977 (opknapper) W124 250TD 1986


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Gombal » 30 maart 2018, 22:44

Dat kan zeker, leiding is kunststof dus kan lekken maar ook het membraan in je rembekrachtiger kan lek zijn.
Maar hoe weet je dan dat je een Vacuümlek hebt? Wat zijn de symptomen die je hebt?
Met een vacuummeter bedoel je dan alleen een manometer of een vacuumpompje met meter?
Als het het laatste is dan kun je ook de dikke slang naar de rembekrachtiger testen en de bekrachtiger zelf.
(De pomp heeft 2 aansluitingen, een kleine waar mee alles van onderdruk voorzien wordt behalve de rembekrachtiger. Of te wel, de koplampverstelling, het uitzetten van de motor en het verhoogde toerental bij koude motor. Bij een sedan kan er ook nog de neerklapbare achterhoofdsteunen op zitten.
De dikke aansluiting is alleen voor de rembekrachtiger, bij latere types ook voor het uitzetten van de motor maar in 1986 was dit nog niet.)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Benn » 30 maart 2018, 23:31

hallo
na het starten kan ik de motor niet stilleggen en bonkt de automaat maar na 10 minuten warmdraaien rijd de auto normaal en schakelt ook normaal en kan ik hem ook gewoon stilleggen.
maar als ik er ongeveer 4 uur niet heb mee gereden dan heeft hij het terug.daarom dacht ik aan een Vacuümlek.
hoe kan ik het best alles controleren ,ik heb een handpompje gekocht voor vacuum en remmen.
groeten benny
Benn
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 19 feb 2012, 20:03
Woonplaats: België
Roepnaam: Benny
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A-Klasse170CDI 200TD
W123 280CE 1977 (opknapper) W124 250TD 1986


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Gombal » 31 maart 2018, 08:17

Lijkt erop met wat je zegt dat er koud een lek is en wanneer de motor warm wordt dit verdwijnt.
Zou eerst eens kijken hoeveel onderdruk je pomp trekt, dan kun je die uitsluiten. Dus vacuummeten meteen op het rubberen slangetje op de pomp, niets aangesloten. Zou minimaal -650 / -700 mbar moeten worden, hoe dieper hoe beter.
Als die goed is motor weer uit (met hendel op de pomp, je hebt nu geen vacuum naar je contactslot).
Dan verder vacuum checken. Kun je het beste idd met je pompje doen en bij koude motor. En dan aan sluiten op de slang die je net losgehaald hebt zodat je alle gebruikers te pakken hebt.
En bij het niet vasthouden van het vacuum steeds een rubberen verbing verder checken.
Op die manier kan het niet anders als dat je de boosdoener vindt, bij een koude motor moet er dan wat uitkomen want jij hebt symptomen alleen bij een koude motor.

Verdachte onderdelen:
Sensor tussen je inlaatspruitstuk, 2 aansluitingen, regelt verhoogd toerental bij koude motor.
Vacuumschakelaar aan je contactslot.
Stoppotje op je injectiepomp.
Aansluitingen op je koplampen en versteller in het dashboard.
VCV naast je injectiepomp, regelt onderdruk naar je automatenbak
Elk ander onderdeel aan je automatenbak waar het vacuum naar toe gaat (weet niet welke, heb geen automaat ;) )
En natuurlijk elke rubberen verbinding, elk terugslagklepje, filtertje of andere kunststof verbinder.
Zou eerst alle slangetjes en verbindingen uitsluiten (nadat je de pomp zelf uitgesloten hebt)
Het kan soms even een gezoek zijn om de juiste veroorzaker te vinden, bij mij zat er een klein scheurtje in een plastic tuitje op mijn koplamp, met 1 voor 1 elimineren redelijk snel gevonden.

Maar zou eerst de onderdruk van je pomp meten door hem te laten draaien, dan weet je zeker dat die het niet is, ook daar zitten een paar terugslagklepjes in die misschien niet meteen hun werk doen.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Benn » 31 maart 2018, 10:09

hallo
de pomp heb ik gemeten -21hg
-550mmhg
moet na het afzetten van de motor de vacuum blijven of word hij bij het starten telkens opgebouwd.
groeten benny
Benn
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 19 feb 2012, 20:03
Woonplaats: België
Roepnaam: Benny
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A-Klasse170CDI 200TD
W123 280CE 1977 (opknapper) W124 250TD 1986


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Gombal » 31 maart 2018, 10:59

-21Hg is goed, is iets meer als -700 mbar.
Als het goed is moet het vacuum blijven na afzetten motor, mag in ieder geval niet meteen wegvallen.
Hier in ieder geval nog wat documentjes wat Mercedes er zelf van vindt:
Bijlagen
vacuum 2.pdf
(201.99 KiB) 37 keer gedownload
vacuum 1.pdf
(306.21 KiB) 30 keer gedownload
vacuum.pdf
(36.98 KiB) 38 keer gedownload
vacuumschema.pdf
(1.11 MiB) 57 keer gedownload
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Shostakovich124 » 31 maart 2018, 11:00

das omgerekend meer dan - 0,7 bar
neem aan dat je dat rechtstreeks op de pomp hebt gemeten (?)
meet het vacuüm ook eens na dat rubberen Y verdeel/splitsstuk boven de pomp
daarin zit nl een filtertje en als die verstopt zit duurt het even voordat alles vacuüm is gezogen

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 146
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Benn » 02 apr 2018, 08:25

hallo
probleem opgelost ,heb koud het vacuum gemeten en er bleek een leiding van binnen te komen die geen vacuum hielt .
allemaal bedankt voor de goede raad.
groeten benny
Benn
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 19 feb 2012, 20:03
Woonplaats: België
Roepnaam: Benny
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A-Klasse170CDI 200TD
W123 280CE 1977 (opknapper) W124 250TD 1986


Re: Vacuümlek

Berichtdoor Gombal » 02 apr 2018, 08:39

:handgestures-thumbupleft:
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten