W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2017, 18:03

Vernauwing inlaat

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Vernauwing inlaat

Berichtdoor Ostwelt Customs » 17 feb 2017, 09:32

Ik heb een vraag,

Kan iemand ons vertellen waar de vernauwing voor dient die ofwel in het luchtfilter zit, of bij sommige dieselmotoren in de slang naar het luchtfilter toe?

Ik heb zelf werkzaamheden verricht aan Benzen met een OM 601,602 en 605 motor. Alle versies hadden een vernauwing in de luchttoevoer.

Nu weet ik niet beter of een diesel zelf zijn ademhaling regelt. Ik ben daarom van mening dat de luchtwegen zo open mogelijk zouden moeten zijn voor de verbranding zo goed mogelijk te laten verlopen... Maar Mercedes zal er een reden voor hebben om zo'n vernauwing in al zijn diesels toe te passen. Vandaar mijn vraag Waarom?

ps. Omdat joop EGR-loos is, heb ik de vernauwing er dus uit gehaald... Meer lucht voor in te ademen is een schonere verbranding is mijn redenering...
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: Vernauwing inlaat

Berichtdoor Gombal » 17 feb 2017, 09:48

Ik vermoed dat het voor het geluid is.
Als je in je luchtfilter huis kijkt zit daar ook een plaat met een kleine opening (OM603 althans), die zou je er ook uit kunnen halen voor nog meer flow. Denk alleen dat je dat wel gaat horen, weet alleen niet in wat voor mate.

Kan me herinneren uit de 2-takt brommer tijd dat daar in de luchtfilter kasten ook van die constructies zaten. Als je die groter maakte of verwijderde maakte dat soms bijna net zoveel herrie als aan de uitlaatkant.
Je hebt niet alleen demping nodig aan de uitlaatkant maar ook aan de inlaatkant. En bij 601/602/603 motoren is het inlaattraject erg kort dus weinig ruimte voor demping.

Het kan echrer ook te maken hebben met luchtpulsatie die optreedt bij bepaalde toerentallen en dan misschien nadelig werkt op de efficientie van de motor.

Maar je komt er maar op 1 manier achter en dat is door de restricties (tijdelijk) te verwijderen ;)
Hoewel ik denk dat de vernauwing in de inlaat kant van het luchtfilterhuis weinig doet denk ik dat de plaat in het luchtfilterhuis (603) wel merkbaar verschil geeft, in geluid of andere effecten.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 4 bak:
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 200D 1986 na wissel naar 5 bak:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4949
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citro├źn Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Vernauwing inlaat

Berichtdoor Stefan1969 » 17 feb 2017, 09:50

Normaal gezien wou ik een goede rubberen buis netjes achter de grille laten eindigen. Maar aan het eindje van de luchtfilter. heb je zo een luchthapper die net langs de koplamp zit. Bedoel je die?
Schuin gebogen ding. Waarom Mercedes een schuine gezet heeft, weet ik ook niet. Mss regendruppels die gezogen kunnen worden tijdens het rijden?
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: Vernauwing inlaat

Berichtdoor Ostwelt Customs » 17 feb 2017, 10:06

Bij mijn Joop loopt dat allemaal anders... Dat zal komen door dat hier een OM605 in gehangen is.
Nieuwe coating rechts.jpg


Nu heb ik hier een voorscherm op zitten zonder louvres... dus ik moet eens zien hoe er voldoende lucht achter het voorscherm komt.

Terug ontopic : Het gat van het filterhuis en de aanvoerbuis heeft een diameter van een pols dik... Toen ik de trechter en de doorgang ervan zag van slechts 4 a5 cm kwam ik dus direct op deze vraag. In het luchfilterhuis dat ik erop heb, zit de trechter inderdaad met een plaat op de onderkant. De instromende lucht komt dan volgens mij in het midden van het filter uit... (als ik er mijn eigen logica op los laat).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast