W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2019, 19:05

Verschil tussen brandstofpomp relais

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor Dannythemany » 04 sep 2019, 15:34

Hallo allemaal,

In mijn 300TE W124 van 1986 zat een brandstofpomp relais 002 545 51 05 en heeft 8 pinnen.

Aangezien ik wat problemen had en iets in de brandstoftoevoer verwacht kwam ik na vervangen van brandstoffilter en secundaire pomp en nog wat andere onderdelen bij dit relais uit.
Nu heb ik een andere gekocht maar die heeft een ander nummer en 10 pinnen.
Heb deze er in gezet en tot nu toe rijdt de auto goed.
Mijn auto heeft 2 brandstofpomp en. Zou het kunnen zijn dat de extra 2 pinnen nu 2 brandstofpompen aansturen en eerst maar 1?
Ik heb de auto gekocht met de 8 pins er in en liep toen al slecht. Vooral starten.

Zie foto's voor verschillen en de nummers.
Wie weet het verschil tussen deze 2 relais?

IMG_9012.JPG
IMG_9012.JPG (480.88 KiB) 184 keer bekeken
IMG_9011.JPG
IMG_9011.JPG (537.62 KiB) 184 keer bekeken
IMG_9010.JPG
IMG_9010.JPG (155.06 KiB) 184 keer bekeken
IMG_9009.JPG
IMG_9009.JPG (181.57 KiB) 184 keer bekeken



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dannythemany
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 jul 2019, 16:35
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor Ducaton » 05 sep 2019, 07:29

bij mij zat de laatste in mijn 190E 2.o ltr maar dat was een 4 cilinder maar als tie goed loopt lekker laten zitten .
Ducaton
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 21 jan 2014, 17:24
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam: Jos
Type wagen: E220
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: R171 SLK 2004


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor Dannythemany » 05 sep 2019, 07:39

Dank voor je antwoord. Inmiddels meer gereden en is nog niet perfect. Andere brandstofpomp ga ik ook nog vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dannythemany
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 jul 2019, 16:35
Roepnaam: Danny
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor RD500sec » 05 sep 2019, 17:48

Het relais beginnend met 003 is voor een 4 cilinder motor.
Nu zal het maximum toerental begrenst worden op 6200 x 4 /6 =4133, daarboven grijpt de kick down uitschakeling in.

Het relais beginnend met 002 lijkt het originele relais te zijn voor een m 103 983, klopt dat met jouw motornummer?
Op zich is het niet erg dat er meer pinnen in het relais zitten dan er busjes in de sokkel zitten, maar kijk naar de nummering van de pinnen: deze moeten overeen komen met het relais wat er origineel in hoort.
Extra pinnen 87K of 87H worden bij latere K-jetronics b.v. gebruikt voor het apart aansturen van lambda sonde of stationair regelklep.
Zoek naar een relais waar de overige pinnen overeen komen en die geschikt is voor een 6 cilinder, dan zal hij weer doortrekken tot max toerental.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor JantjeV8 » 06 sep 2019, 06:18

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (34.03 KiB) 98 keer bekeken
Hoe het met die nummers zit weet ik niet, maar dat een 003 voor een 6 cilinder is en een 002 voor een 4 lijkt niet perse de regel te zijn.
Dit overzichtje komt uit de EPC, gesorteerd op een W124 300E van voor 1989.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor RD500sec » 06 sep 2019, 09:33

maar dat een 003 voor een 6 cilinder is en een 002 voor een 4 lijkt niet perse de regel te zijn.


Nee, dat is ook niet de regel, maar bij de twee boven aangegeven relais is de 002 545 41 05 voor de 6 cilinder en de 003 545 20 05 voor de 4 cilinder. Er wordt nu dus een 4 cilinder relais in een 6 cilinder toegepast...

Voor een 300E tot 1989
435F1E50-E145-4A15-94BD-597A21CD3814.png
435F1E50-E145-4A15-94BD-597A21CD3814.png (199.11 KiB) 86 keer bekeken


Vind je de brandstofpomprelais nummers onder 77
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 712
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Verschil tussen brandstofpomp relais

Berichtdoor Shostakovich124 » 08 sep 2019, 16:42

Interessant topic en ben er, ter leering ende vermaeck, even wat verder ingedoken, begrijp me dus goed....
De extra pin 5 (87H) en 6 (87K) zijn resp. voor de hittedraad van de lambdasonde en de kickdown. Pin 6 is dus niet
voor het aansturen van de stationair regelklep. Die wordt, in alle schema's die ik bekeken heb, door de ECU (OVP)
aangestuurd. De andere pinnen blijven/lijken in elk ander KPR verder gelijk en lijken dus in principe uitwisselbaar.

Een kennis heeft een '85 300E handbak met daarin relais 002 545 0505, die is ook voor een 4 cilinder automaat en
heeft een toerentalbegrenzing van 5900. Die auto heeft verder geen motor gerelateerde problemen en zou volgens de rekensom een max. toerental moeten hebben van +/- 4000. Dat vanmiddag getest maar de motor ging boven de
5000. Dat was voor ons ook de max., we zijn zuinig op onze oude meuk ;) Of zie ik iets over het hoofd? Ik lees
trouwens ook niet dat dat TS dat probleem heeft. Wel dat hij een handbak heeft en de kickdown uitschakeling dan
(m.i.) n.v.t. is.
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten