Van afgelopen woensdag morgen 10 uur tot vrijdagmiddag 17.00 uur heb ik 3 dagen in een dhz garage in Purmerend gewoond.
Hier heb ik de koppakking van mijn 230E vervangen, deze was al een beetje lek bij aankoop van de auto in july 2021 op een bekende plek aan de schutboordkant en dan links achter bij het spruitstuk als je voor de auto staat.
Dit wist ik bij aankoop niet, wel zag ik dat de onderkant moddervet was, de hitteschilden van de uitlaat waren dat ook en zwart. Dat is nu brandschoon
Nooit bij stilgestaan toen de auto op de brug stond..wel een zga roestvrije auto. Ben er achter gekomen dat pakking doorgeslagen was en lek, nadat ik er zelf bijna probleemloos 20000 km mee gereden heb..
Deze klus ooit bij een opel D kadett gedaan met onderliggende nokkenas. Wat er met mijn auto gebeuren moest dat voelde ik al een beetje aankomen en mij dus heel goed voorbereid ook dankzij dit forum.
Nadat ik alle onderdelen had besteld bij autodoc en links en rechts nog wat losse spulletjes kon ik vorige week woensdag t/m vrijdagmiddag terecht bij de dhz garage in Purmerend. Waar de eigenaar zelf zeer deskundig is en ook wel met kleine dingetjes heeft geholpen.
Woensdag morgen om 10 uur de auto op de brug toen begonnen met alles te demonteren, had plastic bakjes mee om de losse onderdelen in te doen. De complete Ke-jetronic luchtweger module moest van het inlaatspruitstuk verwijderd worden om goed bij de bevestigingsbouten te komen van het inlaatspruitstuk.
Deze bouten gingen eigenlijk zo los meen van 8/10 in totaal. Wel nog zeker 1 uur bezig geweest om de oude pakking van het inlaatspruitstuk te verwijderen tot het glad was. (echt zwaar waardeloos werk)
Het uitlaat spruitstuk gaf zich na 36 jaar niet zo makkelijk gewonnen de bouten had ik al in de kruipolie gezet.De meeste gingen los met een goede 6 kant maat 12 ringsleutel , 3 andere moeren werkten niet zo goed mee hierbij ging het draadeind ook uit het blok. Deze zet je in de bankschroef en verwijder je voorzichtig de moeren.
Nokkenas op het merkteken gezet, vliegwiel op OT gezet, daarna het tandwiel en de ketting ontvet en gemerkt
met witte pattex. De 2 paspennen die voor in de kop zitten om de kunstof ketting geleider vast te houden gingen eigenlijk vrij gemakkelijk los. Daarna het het tandwiel verwijderd de ketting laten zakken aan een ijzerdraadje en om Half 3 was de kop los na ruim 36 jaar Deze naar een revisiebedrijf gebracht om te laten vlakken en schoonmaken.
De volgende dag weer om 10 uur begonnen met het monteren van de kop en alles wat daarbij komt. Toen ik op het punt stond om de tuimelaars te monteren moest ik nog 2 kleine schijfjes ophalen in Ipendam bij Wieman. Deze schijfjes zitten tussen de tuimelaar en de kleppen, hiervan waren er de vorige dag 2 van kwijtgeraakt, gelukkig had Wieman er nog 2 liggen. Voor degene die deze klus ook gaan doen let hier goed op, deze schijfjes zijn niet meer te krijgen in 3 mm dik. ik wil ze graag op voorraad hebben en als ik een serienummer heb dat zou geweldig zijn deze zijn er in 3 en 3,5 mm dikte.
Bij het monteren en op tijd zetten van de ketting kwamen we er achter dat de ketting geen enkele rek vertoonde , de nokkenas stond op het merkteken streepje het vliegwiel stond keurig op OT. De ketting heb ik niet vervangen.
De montage van alles was vrijdagmiddag rond 15.00 uur klaar en op een paar kleine dingetjes na startte de auto en liep de motor goed.
Heb er inmiddels al weer bijna 300 km mee gereden de motor loopt goed alleen hij start nog steeds niet goed. Hier kom ik wel op terug in een apart topic dit is los van de koppakking vervangen. Dat slechte starten deed hij al nadat ik in december een backfire op gas heb gehad... de oorzaak daarvan was een slechte verdelerkap deze is weer door een Bosch vervangen.
Een heel verhaal , nu de foto's oh ja ........ dit klusje heeft veel minder doekoe,s gekost dan de renovatie van de motor van Nan zijn auto.