W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 22 aug 2018, 00:19

Verstuivers afpersen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 18 aug 2013, 07:54

Nou ben ik gewend dat ik voor mijn 300D verstuivers af perste op 122 bar.
Ik heb altijd een aantal wat voorzien is van nieuwe nozzels op de plank liggen.
Dat is bij het wisselen gewoon handig.

Nou wil ik ze afpersen voor 2.5 diesel, werkt die ook lekker onder 122 bar?
Wie heeft ervaring? Je kan het niet aflezen van een verstuiver daar staat op 135 of 115 bar zo uit mijn hoofd, dat is niet de openingswaarde.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Wiersma » 18 aug 2013, 10:16

de 2.0, 2.5 en 3.0 zonder turbo is allemaal 115 bar
Volgens zij alleen de turbo verstuivers hoger.
Avatar gebruiker
Wiersma
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 05 dec 2010, 21:28
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daihatsu Sirion Zti


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 18 aug 2013, 11:32

Mijn 3.0 handbak had ik altijd op 122 bar lopen, ik had er 135 bar verstuivers in, daar liep ie zeer goed op, maar ik stel ze met plaatjes, maar net weer drie gedaan, wou er zes doen. eentje kreeg ik nooit niet van elkaar af, andere zitten versleten veren in en krijg je nooit op druk, van de week eerst eens weer verstuivers zoeken en ergens veren bestellen, eigenlijk moet je bij het nozzel vernieuwen en op druk brengen ook de veren vernieuwen als je het voor de eerste keer doet. komende week vroege dienst dus maar ff bij van Lent langs en hier achter even veren bestellen, die levert steronderdelen niet.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 18 aug 2013, 15:50

De Turbodiesel moet 135 bar hebben, heb ik weer wat te doen, ff regelen en uitzoeken hoe zuinig dat loopt en hoe dat loopt wanneer ik er 142 bar in draai, ze kunnen max 143 bar hebben lees ik, dus het kan!
Eerst eens 6 reserve 143 bar's verstuivers op de kop tikken, liggen vast wel bij van Lent in de bak.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor The White Rider » 19 aug 2013, 08:38

Turbo draait idd op 135 bar. Als je de openingsdruk verhoogt, verlaat de openingstijd van de verstuiver en moet de pomp vervroegd worden wil je op hetzelfde moment je diesel ingespoten hebben.

Mooi klusje Henk, ik heb je ook een pb gestuurd

Succes! :)
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 13 sep 2012, 11:49
Woonplaats: België
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 300TE-1989
W123-280E-1981


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Wiersma » 19 aug 2013, 08:54

Avatar gebruiker
Wiersma
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 259
Geregistreerd: 05 dec 2010, 21:28
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daihatsu Sirion Zti


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 19 aug 2013, 14:13

Dat klopt van dat vervroegen, heb dat bij mijn 300 gewone diesel ook gedaan, daarmee draaide ik op woon werk verkeer bij rustig rijden 1 op 17 en bij naar Luxemburg op en neer 1 op 20,25 dat kan je ermee bereiken.
Een ander rijdt met een 300 diesel meestal ongeveer 1 op 13

Het is voor mij geen kunst een how to te maken van hoe verstuivers af te persen, het in opdracht die dingen voor meer personen dan ik beloofd heb af te persen kan ik moeilijk aan beginnen, daar ik het eigenlijk altijd druk heb, en me ook bezig hou met motorfietsen, Intruders, googelen, Hulzie is daar mijn zoeknaam in die wereld, hou vele sleuteldagen voor clubleden hier altijd, en we hebben ruim 1000 leden en werk ook 40 tot 60 uur per week, beunhazen hoef ik niet meer, ben een tevreden mens. Het zelf doen vergt een éénmalige investering van ca 130 euro, een verstuiver tester en een doos stelplaatjes is dat.

Het is voor mij ook een sport de Benz zelf zoveel mogelijk aan de praat te houden, net als de motoren.

Vandaag wel even ervaren wat een turbo doet als je volgas de snelweg op vliegt, dan gaat ie hard!!
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor DJS » 19 aug 2013, 14:56

Maar wat is dan de reden dat hij vanaf fabriek dan niet wat vroeger staat?
Avatar gebruiker
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3612
Geregistreerd: 31 dec 2011, 09:12
Roepnaam: Daniël
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 19 aug 2013, 15:25

Zal met de smering te maken hebben.
Maar ik ben een zeer rustig rijder, lees Benz genieter, geen aftrapper.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Groen200D » 08 sep 2013, 20:46

Wat is een goed adres om zo een verstuiver tester te kopen ?
BJ1991gekocht met KM179.000. nu 257.000, Duitse import, 702 rauchsilber metalic, sedan, mopf1 handgeschakelde 5 bak met Brasil braun interieur en glibberige smeerolie.
Groen200D
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 01 dec 2012, 20:40
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant/Spanje
Roepnaam: Kees
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 08 sep 2013, 20:55

Ik doe het gewoon met zo'n ding van Marktplaats, en dan de tot 400 bar versie, die tot 600 bar zijn minder nauwkeurig afleesbaar. Ze zijn zwart van kleur en doen een kleine 100 euro zo uit mijn hoofd. Daarna moet je stelplaten hebben, ik heb een doos vol gekocht in Duitsland, staan soms op Ebay.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Groen200D » 08 sep 2013, 21:13

Oke thanks voor de snelle reactie !!

Maar het zou helemaal super zijn als je een mooie how to voor ons zou maken !! lieftst met plaatjes !
BJ1991gekocht met KM179.000. nu 257.000, Duitse import, 702 rauchsilber metalic, sedan, mopf1 handgeschakelde 5 bak met Brasil braun interieur en glibberige smeerolie.
Groen200D
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 01 dec 2012, 20:40
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant/Spanje
Roepnaam: Kees
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 08 sep 2013, 21:22

Ow zal ik doen, maar omschrijven gaat ook erg makkelijk.

Je hebt zo'n ding, 1 die goed gecalibreed is, en je wil afpersen op 122 bar, dan moet de sproeiwolk komen op het moment dat de wijzer op de schaal bij streepje 12 staat. (en niet bij 10 en ook niet bij 14, het gaat op het oog & gevoel)
Is de druk 116 bar dan heb je een verschil van 6 bar, dan moet je het stelplaatje eruit halen en er 0,10 mm dikker in doen (3 bar = 0.05 mm)

Maar, veel vertuivers haal je los, en de werking is uit de veer, losse veren is eigenlijk niet aan te komen, en je hebt verschillende lengte's daarin, een bak met reserve delen is gewoon bar handig, ook kan je verstuivers los halen daar zitten soms 3 stelplaten in, die zijn niks meer waard, dan moet je de sloop op andere halen en die op druk maken.
Ik heb er van de week 6 losgehaald, 3 heb ik weer 100% , voor mij is dat 135 bar, en de andere 3 konden zo de onderdelen bak in daar de veer te slap was. Maar zal wel eens met plaatjes doen, heb ut al eens aangeboden maar toen gaf niemand erom.

Doorsnee sloop prijzen zijn 12,50 euro per verstuiver, je hebt 115 en 135 bar versie's.

Vereist is zeer schoon kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door Hulzie op 08 sep 2013, 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Blauweaaf » 08 sep 2013, 21:25

Ja. Een how to zou geweldig zijn. Mijn 250TD mag ook wel wat zuiniger.

Vriendelijk gegroet , blauweaaf
Afbeelding
Avatar gebruiker
Blauweaaf
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 07 apr 2011, 16:45
Woonplaats: Arnhem
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Peugeot 205 1.1 1988


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Groen200D » 08 sep 2013, 21:40

Zijn die apparaten gecalibreerd waneer je ze als pakketje thuis gestuurd krijgt waneer ik er zo een van marktplaats van 100 euro koop ?

Ik geef heel veel om een how to van jou met plaatjes !! en ik denk veel meer serieuze leden ! (niet in de laatste plaats omdat jij door afpersen e n stellen 1op20,25 weet te rijden met een 300D !

schoon werken lukt wel (als het perse moet dan he anders maak ik er liever een zwarte smeerboel van ;) )

is zo'n 135bar versie ook geschikt voor de om602 in onze 1991 250D ? want ik wil ook wel 1op20 of beter rijden zoals jij/u !

Ja die losse veertjes is wel jammer dat die niet los verkocht worden want als je op de sloop haalt en open maakt weet je ook niet wat je krijgt natuurlijk (al kan je wel testen thuis na aankoop met zo'n tester natuurlijk.

Ook lees ik veel positiefs over monark nozzels van Duitse makelij omdat Bosch tegenwoordig slechtere kwaliteit maakt in india.

Ik zal is ff kijken of er ook geen testers zijn van dat merk trouwens.

Tof van je dat je ook een mooie how to wil maken met foto's ! :dance:
BJ1991gekocht met KM179.000. nu 257.000, Duitse import, 702 rauchsilber metalic, sedan, mopf1 handgeschakelde 5 bak met Brasil braun interieur en glibberige smeerolie.
Groen200D
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 01 dec 2012, 20:40
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant/Spanje
Roepnaam: Kees
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Gullwing » 08 sep 2013, 22:45

Een Bosch dieselspecialist kan de verstuivers ook reviseren.
Bij hoge kilometerstanden moet de verstuiver niet alleen op druk gezet worden maar is het
meestal ook nodig de nozzle te vervangen.
Naar mijn idee loont het niet de moeite voor één auto dat allemaal zelf te gaan doen.
Het vraagt ook kennis van zaken en een absoluut schone werkomgeving.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Groen200D » 08 sep 2013, 23:05

Bij welke kilometerstand zou je me aanraden ook de nozzles te vervangen ? de onze heeft nu 179.000 km gereden maar veel stilstaan zou dat ook van invloed kunnen zijn op de nozzels ? (mischien dat er een laag aandroogt oid)
BJ1991gekocht met KM179.000. nu 257.000, Duitse import, 702 rauchsilber metalic, sedan, mopf1 handgeschakelde 5 bak met Brasil braun interieur en glibberige smeerolie.
Groen200D
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 01 dec 2012, 20:40
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant/Spanje
Roepnaam: Kees
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Gullwing » 09 sep 2013, 00:33

Dan lijkt me dat voorlopig nog niet aan de orde.
Bij die kilometers is de motor net ingelopen. :lol: :lol:

Revisie van de verstuivers komt meestal niet eerder dan bij 300.000 km voor.
Zolang je niet weet dat het verstuiver patroon niet optimaal is rij je lekker door.
Wordt de verstuiver getest dan kijkt men naar de openingsdruk en het patroon
van de brandstof die uit de verstuiver komt.
Zolang een verstuiver niet druppelt is er geen dringende reden om er aan te werken.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Hulzie » 09 sep 2013, 08:43

Dat klopt ook, ECHTE 179.000 km, daarmee kan nog niks mis zijn.
Bij het afpersen zet ik er tevens altijd nieuwe nozzels in, mijn redenatie is, als je ze los trekt maak ze dan gelijk weer nieuw.
Ik heb gewoon voor de Tubro ook een setje op reserve liggen, mocht van de winter niet vlot starten dan is het even uitdraaien en de andere erin zetten voor mij, en de brandplaatjes vervangen natuurlijk.
Daarvoor ben je dan weer een goede momentsleutel nodig.
Voor dat zeer zuinig lopen pers ik ze gewoon wat zwaarder af, maar je moet dan ook je pomptiming ook iets vroeger zetten, daar de druk hoger is.
Doordat ik goede contacten bij van Lent hebt is kostten mij die reserve delen de kop niet.

Maar ook zolang het goed start, vooral niet rookt bij het starten of bij gas bij, en geen gezeik over de roetmeting hebt, dan kan je ze beter met rust laten.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Verstuivers afpersen

Berichtdoor Groen200D » 09 sep 2013, 12:59

Ja ik zal is kijken hoe zuinig de 602 loopt als ik straks de volgende dingen heb uitgevoerd;

- oxykat vervangen door stuk pijp zonder demper(waarschijnlijk verstopte oxykat die zorgt voor hoger verbruik)

-EGR dichtzetten

-2 halve liters liqui moly diesel spulung pur erdoorheen laten draaien

-motorflush voordat de olie word gewiseld

-ultra glibberige ceratec molybdeen dissulfaat toevoeging van liqui moly bij de motorolie om minder inwendige frictie te bewerkstelligen(kijk maar is op bitog forum een site waar veel tribologisten van beroep op discussiëren.

Goede momentsleutel(s) heb ik wel althans dat denk ik ze zijn van Teng tools met calibratie rapport.

Maar complexe materie als een injectie pomp en pomptiming verstellen blijf ik voorlopig VER van want met dat bijltje heb ik nooit eerder gehakt laat staan blokjes kaas om van te eten ! :naughty:

Dus als iemand een goed/leuk adres weet hou ik me aanbevolen(eventueel via pm) hoeft niet perse de aller goedkoopste te zijn maar wel goed.

P.S. kan niet wachten op how to met plaatjes !! ;)
BJ1991gekocht met KM179.000. nu 257.000, Duitse import, 702 rauchsilber metalic, sedan, mopf1 handgeschakelde 5 bak met Brasil braun interieur en glibberige smeerolie.
Groen200D
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 01 dec 2012, 20:40
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant/Spanje
Roepnaam: Kees
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten