W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 11 dec 2019, 20:03

verwarming blijft warm

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 21 aug 2019, 14:40

Mijn 200D van 1986 heeft een jaartje geschorst gestaan buiten. Nu ik m weer gebruik blijft de verwarming warm. Nu heb ik eerst een aantal berichten op het forum onderzocht over dit onderwerp en ben daarna aan de slag gegaan om te proberen dit probleem op te lossen. maar tot nu toe zonder resultaat helaas...

Ik ben begonnen om met het contact aan en de draaiwieltjes op koud te meten of er op de stekker van de duoventielen tussen het middelste contact en de twee buitenste contacten 12 volt te meten was. Helaas geen spanning dus ik ging er van uit dat het bedieningspaneel van de verwarming defect zou zijn.

Nu heb ik ook nog een 230E waarvan ik eerst heb gecontroleerd of deze met de wieltjes op koud ook koude lucht gaf op de roosters links en rechts. Dat was oké en ook met de wieltjes op rood kwam er warme lucht uit de beide roosters. Dus dat verwarmingspaneel deed het goed.

Toen heb ik dat paneel in mijn 200D geplaatst en hoopte dat het probleem opgelost was, maar helaas bleef in mijn 200D warme lucht komen met de wieltjes op koud, en ik heb ook geen spanning kunnen meten op de stekker van de duoventielen.

Daarna heb ik voor alle zekerheid het eerdere verwarmingspaneel van mijn 200D nog gemonteerd in mijn 230E en toen heb ik links en rechts bij wieltjes op koud wel 12 volt kunnen meten op de stekker van de duoventielen.

Dus de beide kachelpanelen doen het correct is mijn conclusie en zit het elektrisch probleem van de warme verwarming van mijn 200D niet in het kachelpaneel ......

Iemand een idee waar ik het electrisch probleem van de verwarming van mijn 200D nog moet zoeken?????
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor RD500sec » 21 aug 2019, 16:42

Hoe zien de zekeringen eruit na het jaartje buiten slapen?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 21 aug 2019, 17:52

Dat heb ik nog niet vermeld, maar ik heb mijn zekeringen ingespoten met contactspray KONTAKT 60 en ze daarna allemaal weer enkele keren omgedraaid....

Weet jij welke zekering voor de verwarming dient Richard?
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Shostakovich124 » 22 aug 2019, 10:07

In de deksel van de zekeringskast zit een kaartje met de indeling van de zekeringen, daar staat wel welke....
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor RD500sec » 22 aug 2019, 10:10

Als je de zekeringen er niet uit hebt gehad, en alleen gedraait en ingespoten, dan kan het zijn dat de uiteinden van de zekering(en) doorgesleten zijn van het draaien en geen goed contact meer maken.
Vervangen voor nieuw is niet kostbaar en kan veel zoeken besparen.
Meten op de contact lipjes van en naar de betreffende zekering kan je een indicatie geven, maar garandeert weer niet dat er ook voldoende stroom kan lopen voor de aansturing van de kachelventielen. Bij doorgesleten zekeringen kan het zijn dat je wel spanning meet, maar dat het contact onvoldoende is om er ook voldoende stroom door te laten lopen.

Kijk ook naar de massapunten, daar kan corrosie ook toegeslagen hebben. (Maar dan zou je wel spanning meten op de stekker van het ventiel.)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor JantjeV8 » 22 aug 2019, 13:13

En als je 12V rechtstreeks op het ventiel zet, merk je ook wel of hij open/dicht gaat of niet.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 879
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 22 aug 2019, 14:08

Ja dat is wel zo, maar bij de wieltjes op koud en contact aan meet ik geen 12 Volt op de stekker van de duoventielen en daarom kunnen de ventielen ook niet sluiten en blijft de verwarming warm. Het is dus een elektrisch probleem dat overigens niet wordt veroorzaakt door een defect kachelpaneel want dat heb ik al uitgewisseld door een exemplaar uit een andere W124 dat perfect werkte....

Ik ga nog eens proberen om zekering 7 te vervangen door een nieuw exemplaar nadat ik de zekeringshouder netjes heb schoon gemaakt.

Jullie horen nog hoe dit afloopt en alvast bedankt voor alle meedenkers....
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 22 aug 2019, 16:28

Een gammele zekering bleek de boosdoener!!!!!!!!! Ik heb zekering 7 vervangen door een nieuw exemplaar en de verwarming is weer perfect werkend!!!!!
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 22 aug 2019, 16:37

Bij verwarming altijd warm het volgende controleren:

Zet contact aan en wieltjes koud (blauw), en controleer of er op de stekker van de duoventielen 12V staat op het middelste contact en de twee buitenste contacten voor links en rechts.

Staat daar geen 12V op dan is zekering 7 defect en als dat niet zo is dan is het verwarmingspaneel defect.

Staat er wel 12V op dan zijn de duoventielen defect want dan worden ze wel elektrisch aangestuurd om dicht te gaan.

Ik ben reuze blij dat mijn 200D weer helemaal perfect is en ik hoop hiermee weer een steentje bij te dragen aan de W124 club.

Dank voor alle meedenkers!!!!!
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Shostakovich124 » 23 aug 2019, 12:20

Wat je schrijft klopt niet helemaal Rob.

Rob Hackert schreef:Zet contact aan en wieltjes koud (blauw), en controleer of er op de stekker van de duoventielen 12V staat op het middelste contact en de twee buitenste contacten voor links en rechts.

Staat daar geen 12V op dan is zekering 7 defect en als dat niet zo is dan is het verwarmingspaneel defect


Als je, op contact & kachelwieltjes op max. koud, geen 12V meet tussen de middelste en de buitenste contacten
van de stekker, is niet per se de zekering (7) stuk. Je hebt in dit geval de massa(s) over het verwarmingspaneel
en zijn massa(punt) genomen en die kunnen ook nog stuk, onderbroken of geoxideerd enz. zijn.
Dan meet je met een goede zekering ook geen 12V.

Om te bepalen of het de zekering (7) is moet je het middelste contact van de stekker en een rechtstreekse massa
nemen, bv de minpool van de accu. Voor diegene die geen multimeter bezitten of er niet mee kunnen omgaan
is het niet branden van de achteruitrijlampen een handige indicatie (wel de pook in de achteruit en op contact).
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 23 aug 2019, 12:48

Bedankt voor deze aanvulling Geert! De achteruitrijlampen zitten inderdaad op dezelfde zekering 7 dus ook een goede indicatie wat er elektrisch mis is....
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor fronteradriver » 20 nov 2019, 20:01

Mijn 200D heeft er ook last van. Plots werd het deze namiddag heel warm in de auto. Bij de schakelaars op koud bleef er warme lucht uit de roosters komen...
W124 200D (1988)
Harley Davidson Road King Classic (2003)
Sym Joymax 125 (2015)
fronteradriver
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 11 aug 2017, 10:39
Woonplaats: Gentbrugge (B)
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Ian » 21 nov 2019, 10:05

Bij mijn 230TE heb ik het probleem dat er enkel links warme (of koude) lucht is, maar rechts enkel koude lucht. Heb hier al even over gegoogled zonder veel resultaat. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn dat de verwarming maar aan 1 kant werkt?
Ian
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 05 mei 2012, 22:09
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 21 nov 2019, 11:05

fronteradriver schreef:Mijn 200D heeft er ook last van. Plots werd het deze namiddag heel warm in de auto. Bij de schakelaars op koud bleef er warme lucht uit de roosters komen...


Controleer/vervang eerst zekering nr 7 en kijk of het probleem opgelost is. Omdat het verschijnsel plotseling is opgetreden aan beide kanten is de kans groot dat de zekering de boosdoener is.

Als de zekering niet het probleem is kan het zijn dat het kachelpaneel defect is. Neem de stekker los van de duoventielen, zet het contact aan en draai de wieltjes op koud. Meet nu met een multimeter of er 12V staat tussen het middelste en de buitenste contacten van de stekker van de duoventielen. Meet je geen 12V dan is je kachelpaneel mogelijk defect. Meet je wel 12V dan zijn de duoventielen waarschijnlijk defect.
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 21 nov 2019, 11:27

Ian schreef:Bij mijn 230TE heb ik het probleem dat er enkel links warme (of koude) lucht is, maar rechts enkel koude lucht. Heb hier al even over gegoogled zonder veel resultaat. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn dat de verwarming maar aan 1 kant werkt?


Je zou het volgende kunnen proberen:

Neem de stekker los van de duoventielen, zet de wieltjes op warm en zet het contact aan. Meet nu met een multimeter of er spanning staat op het middelste en buitenste linker contact en daarna op het middelste en buitenste rechter contact. Als het goed is meet je in beide gevallen geen spanning. Meet je in één van de twee gevallen wel spanning (12V) dan blijft één van de duoventielen dicht gestuurd staan en komt er alleen maar koude lucht. waarschijnlijk is dan je kachelpaneel aan de rechter kant defect.

Meet je in beide gevallen geen spanning dan is één van de twee duoventielen niet in orde. Mogelijk zit dat duoventiel dan vast in de gesloten koud stand.

Als je wil mag je me een PB sturen, dan geef ik je mijn telefoonnummer en kan je me bellen.
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor fronteradriver » 22 nov 2019, 07:05

Rob Hackert schreef:
fronteradriver schreef:Mijn 200D heeft er ook last van. Plots werd het deze namiddag heel warm in de auto. Bij de schakelaars op koud bleef er warme lucht uit de roosters komen...


Controleer/vervang eerst zekering nr 7 en kijk of het probleem opgelost is. Omdat het verschijnsel plotseling is opgetreden aan beide kanten is de kans groot dat de zekering de boosdoener is.

Als de zekering niet het probleem is kan het zijn dat het kachelpaneel defect is. Neem de stekker los van de duoventielen, zet het contact aan en draai de wieltjes op koud. Meet nu met een multimeter of er 12V staat tussen het middelste en de buitenste contacten van de stekker van de duoventielen. Meet je geen 12V dan is je kachelpaneel mogelijk defect. Meet je wel 12V dan zijn de duoventielen waarschijnlijk defect.


Zekering 7 is vervangen en alles werkt weer. Vorig jaar toch alle zekeringen vervangen.
Nu uitzoeken waarom die zekering gesprongen is....misschien toch maar een ander kachelpaneeltje proberen?
W124 200D (1988)
Harley Davidson Road King Classic (2003)
Sym Joymax 125 (2015)
fronteradriver
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 11 aug 2017, 10:39
Woonplaats: Gentbrugge (B)
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 22 nov 2019, 10:22

Op zekering 7 zitten meer gebruikers dan alleen verwarming, kan zijn dat die de zekering laten ploffen....
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor BobKoppert » 22 nov 2019, 10:45

Ik heb met mijn 200D precies het omgekeerde, de verwarming wordt niet echt warm en beide draaischijven voor de temperatuur zijn aan/uit schakelaars geworden, of koud of lauwwarm. Ik vermoed zelf dat het duoventiel blijft hangen, maar heb nog geen tijd gehad om hiermee aan de slag te gaan.

Met mijn 300E had ik een soortgelijk probleem, maar als ik daarbij een dot gas gaf werd het meestal wel warm in de auto. Gasgeven met een 200D heeft echter geen/minder effect :laugh:

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
BobKoppert
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 03 jul 2013, 12:30
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: VW Golf II


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor Rob Hackert » 22 nov 2019, 11:02

komt je koelsysteem wel op normale temperatuur? Als dat niet zo is blijft je termostaat volledig geopend en wordt je verwarming niet voldoende warm.
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 365
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: verwarming blijft warm

Berichtdoor fronteradriver » 26 nov 2019, 11:03

Rob Hackert schreef:Op zekering 7 zitten meer gebruikers dan alleen verwarming, kan zijn dat die de zekering laten ploffen....


Ik denk dat het de aanjager is....op stand 4 (max). Springt soms de zekering...
W124 200D (1988)
Harley Davidson Road King Classic (2003)
Sym Joymax 125 (2015)
fronteradriver
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 11 aug 2017, 10:39
Woonplaats: Gentbrugge (B)
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: John.M en 1 gast