Pagina 1 van 1
300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
za feb 11, 2017 10:04 am
door BertusBonk
Goedemorgen,
Ik moet constant koelvloeistof bijvullen, ongeveer een liter op de 2000 km.
Ik heb geen olie in de koelvloeistof of koelvloeistof in de olie, geen dansende oliedruk meter en geen compressie druk in mijn koelslangen, slangen worden stevig zoals het hoort bij een warme motor maar zeker niet te veel druk.
Auto rookt ook niet, koud en warm niet.
Ik kan ook zo geen sporen ontdekken van koelvloeistof lekkage...
Auto loopt mooi en goed, starten is goed en mooi op alle cilinders.
Heb het systeem op druk gezet en ook dan verliest hij geen druk, alles blijft mooi op druk staan.
Wat zou dit kunnen zijn, iemand een idee?
Misschien een waterpomp die alleen lekt bij een draaiende motor, zou dat kunnen?
Gr. Bert.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
za feb 11, 2017 4:05 pm
door Harley
waarschijnlijk waterpomp,was bij mij hetzelfde.
reed al ruim 2jaar rond heel af en toe koelvloeistof bijvullen , had al een expansie dop van 140 graden gehaalt,was het ook niet .
totdat ik enkele weken geleden duidelijk sporen zag bij de waterpomp.
nieuwe er op gezet , contact slot ging ook nog effen kapot ,kon hem er nog net optijd uitkrijgen,viel helemaal uit elkaar toen hij eruit was .
nieuwe besteld duurt enkele dagen voordat het binnen is ,zolang maar met een schroevendraaier rond gereden.
gr harley.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
za feb 11, 2017 6:05 pm
door GekkeHenkie
is je kachelradiateur heel?
motor laten draaien, en een schoon stuk karton eronder
dan is het makkelijk te zien of hij lekt.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
za feb 11, 2017 7:22 pm
door Hulzie
Recentelijk heb ik mijn slang klemmen van het koelsysteem daarom vervangen, ze waren gewoon gaar.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
zo feb 12, 2017 10:52 am
door Herman280TE
Ik heb een keer een scheurtje in het expansievat gehad. En dan bij de slangaansluiting. Ontstaat door veroudering van het kunststof. Haast niet te zien, maar ik verloor wel koelvloeistof.
Gr Herman
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
ma feb 13, 2017 6:43 pm
door BertusBonk
Dank voor alle info!
Ik ga verder zoeken....
Gr. Bert.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
ma feb 13, 2017 7:17 pm
door Niels
Bert,
Ik heb zelf koelvloeistof lekkage gehad bij bijn E300D 24V.
Dit kwam uit het aluminium huis waar de thermosstaat in zit een de waterpomp tegenaan geschroeft zit.
Het aluminium huis bleek gecorrodeerd.
Ik kwam daar toen achter bij inspectie aan de onderzijde (verwijderen afdekplaat). Er zatten koelvloeistof leksporen op het aluminium huis.
Succes!
Gr's, Niels
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
do feb 16, 2017 11:58 am
door BertusBonk
Het is toch de koppakking.
Olie in de koelvloeistof en veel druk bij een koude start.
Zodra hij warm wordt gaat het goed.
Welke koppakking van Elring is te adviseren, de stalen of de zachtere.
Ik heb gelezen dat de zachtere een modificatie heeft voor de afdichting die dit probleem veroorzaakt.
Gr. Bert.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
za feb 18, 2017 6:55 pm
door Niels
Hoi Bert,
Ook olie in de koelvloeistof heb ik gehad. Bleek toen alles behalve een koppakking te zijn!
Mijn E300 multiklepper is voorzien van een oliekoeler. Hiertoe zit er een warmtewisselaar in de karterpan, dat was de boosdoener.
Ook de koppakking heb ik bij 605,000km vervangen. Echter de aanleiding was toen een afgebroken gloeistift. Bij demontage bleek overigens dat het geen kwaad kon om die koppakking een keer te vervangen.
De kosten voor het vervangen van een koppakking zijn qua onderdelen helemaal niet duur. Het is een weekend werk en als je dat moet laten doen wordt het duur van het arbeidsloon.
Gr's, Niels
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
di feb 21, 2017 1:01 pm
door BertusBonk
Bij mijn auto is het wel de koppakking dat is wel duidelijk.
Ik zit er alleen nog mee dat er een zachte en een metalen koppakking leverbaar is en ik weet niet wat nu het beste is om er weer tussen te zetten.
Gr. Bert.
Re: 300D 24V koelvloeistof verlies
Geplaatst:
wo maart 01, 2017 10:12 pm
door BertusBonk
Ik ga uit voorzorg ook de oliekoeler vervangen, ik lees iets te vaak dat deze stuk gaan.
Ik hou jullie op de hoogte van t resultaat!
Gr. Bert.