2-ledig temperatuur probleem 260E
Geplaatst: za dec 02, 2017 6:24 pm
Beste Forumleden,
Ik heb al veel gezocht maar kan het antwoord niet vinden op de volgende 2 vragen mbt tot mijn W124, 260E (M103) uit 1986:
- de koelwater temperatuur wordt te langzaam warm (maar komt wel op temperatuur, metertje zo ff onder de 90).
- de koelwater temperatuur loopt te hoog op bij stilstaan en stationair draaien (Gaat van 80+ tot 100 en zelfs tot 110). Ga weer rijden dan zakt het wel weer naar de normale stand.
Ik rij al 6 jaar met deze wagen en ben gewend dat hij snel op temperatuur komt (binnen 2-3km) en dat de naald rock steady daar blijft, winter/zomer, snelweg of binnendoor: altijd vaste temperatuur. Alleen bij 35+ buiten temperatuur en lang file rijden wilde hij wel eens richting de 100. Maar nooit erover!
Aangezien dit gedrag afwijkt van wat ik gewend ben, vertrouw ik het voor geen meter.
Wanneer is het begonnen:
Afgelopen zomer is de waterpomp vervangen (door een originele van MB, het onderdeel was gewijzigd en er waren dus tevens wat andere onderdelen nodig voor de montage (o.a. de metalen buis die voor de motor langs loopt. Ook dat allemaal origineel MB). De thermostaat is mee vervangen (standaard losse thermostaat van 87 graden). Radiator is pas een jaar of 4 oud, origineel Behr.
De visco-koppeling werd vermoed ivm het warmlopen en die is dus 2 maanden geleden vervangen. Kon hem inderdaad zowel bij warme motor als bij koude motor super soepel rondzwiepen. Heeft wat gescheeld maar hij kruipt nog steeds op en wordt dus alsnog 100-110 graden.
Ik zag op een gegeven moment dat hij te langzaam warm werd, dus de thermostaat (87 graden) heb ik voor de zeker ook nog een keer vervangen (weer door een 87 graden): maakte echter geen verschil. De thermostaat die erin is gezet met de waterpomp had een afdicht-rubber met vierkant profiel, de 2e weer het vertrouwde ronde profiel.
De dop van het expansievat heb ik eveneens vervangen om er zeker van te zijn dat de boel op druk blijft.
Na dit alles vanmiddag nog maar eens goed gekeken hoe de auto nu echt reageert (buiten temperatuur rond 0 graden):
- Komt dus zeer langzaam op temperatuur (meter blijft lang hangen op de 40 graden en heeft in totaal een kilometer of 6 tot 8 nodig om in de buurt van de 80 te komen (binnen die 6-8 km zit tevens al een km of 4 snelweg).
- De radiator begint al op te warmen in de linker bovenhoek als de meter 80 graden aangeeft. Wat me veel te vroeg lijkt.
- Het is nu redelijk koud buiten en sta ik stationair te draaien is het een 'koud kunstje' om hem richting de 100 graden te krijgen.
- De radiator wordt netjes overal warm. Dus die lijkt in orde.
- Als ik de visco-fan bij stationair draaien tegenhoud, dan raakt de temperatuur tot de 110, maar ik merk niet dat ik hem op een gegeven moment niet meer kan tegenhouden. Ik merk ook niet dat ik hem bij 80 graden makkelijker kan tegenhouden dan bij 110 (met een stukje karton uiteraard). Betekent dit dat de nieuwe het gewoon niet doet? Of test ik verkeerd/beoordeel ik het verkeerd? Ze horen toch aan te gaan zo rond de 105? Hoe zwaar moet je ze tegenhouden en is dat überhaupt mogelijk als hij ingeschakeld is.
Als ik bij die temperatuur van 110 gas geef en 2500 toeren maak merk ik niet dat er een 'gebrul' van de fan te horen is.
Koelvloeistof gemengd misschien? Lucht in het systeem? (ondanks al een aantal keren ontluchten)...
Als er iemand is die na dit hele verhaal een oorzaak zou kunnen aanduiden voor deze 2 zaken, of me in de goeie richting kan helpen, ben ik zeer dankbaar!
Ik gebruik de wagen dagelijks, voornamelijk autosnelweg en als ik er in stap is het minimaal voor 115km)... dus voornamelijk waar ze voor bedoeld zijn: fahr'n fahr'n fahr'n auf der autobahn
Alvast dank!
Erwin
Ik heb al veel gezocht maar kan het antwoord niet vinden op de volgende 2 vragen mbt tot mijn W124, 260E (M103) uit 1986:
- de koelwater temperatuur wordt te langzaam warm (maar komt wel op temperatuur, metertje zo ff onder de 90).
- de koelwater temperatuur loopt te hoog op bij stilstaan en stationair draaien (Gaat van 80+ tot 100 en zelfs tot 110). Ga weer rijden dan zakt het wel weer naar de normale stand.
Ik rij al 6 jaar met deze wagen en ben gewend dat hij snel op temperatuur komt (binnen 2-3km) en dat de naald rock steady daar blijft, winter/zomer, snelweg of binnendoor: altijd vaste temperatuur. Alleen bij 35+ buiten temperatuur en lang file rijden wilde hij wel eens richting de 100. Maar nooit erover!
Aangezien dit gedrag afwijkt van wat ik gewend ben, vertrouw ik het voor geen meter.
Wanneer is het begonnen:
Afgelopen zomer is de waterpomp vervangen (door een originele van MB, het onderdeel was gewijzigd en er waren dus tevens wat andere onderdelen nodig voor de montage (o.a. de metalen buis die voor de motor langs loopt. Ook dat allemaal origineel MB). De thermostaat is mee vervangen (standaard losse thermostaat van 87 graden). Radiator is pas een jaar of 4 oud, origineel Behr.
De visco-koppeling werd vermoed ivm het warmlopen en die is dus 2 maanden geleden vervangen. Kon hem inderdaad zowel bij warme motor als bij koude motor super soepel rondzwiepen. Heeft wat gescheeld maar hij kruipt nog steeds op en wordt dus alsnog 100-110 graden.
Ik zag op een gegeven moment dat hij te langzaam warm werd, dus de thermostaat (87 graden) heb ik voor de zeker ook nog een keer vervangen (weer door een 87 graden): maakte echter geen verschil. De thermostaat die erin is gezet met de waterpomp had een afdicht-rubber met vierkant profiel, de 2e weer het vertrouwde ronde profiel.
De dop van het expansievat heb ik eveneens vervangen om er zeker van te zijn dat de boel op druk blijft.
Na dit alles vanmiddag nog maar eens goed gekeken hoe de auto nu echt reageert (buiten temperatuur rond 0 graden):
- Komt dus zeer langzaam op temperatuur (meter blijft lang hangen op de 40 graden en heeft in totaal een kilometer of 6 tot 8 nodig om in de buurt van de 80 te komen (binnen die 6-8 km zit tevens al een km of 4 snelweg).
- De radiator begint al op te warmen in de linker bovenhoek als de meter 80 graden aangeeft. Wat me veel te vroeg lijkt.
- Het is nu redelijk koud buiten en sta ik stationair te draaien is het een 'koud kunstje' om hem richting de 100 graden te krijgen.
- De radiator wordt netjes overal warm. Dus die lijkt in orde.
- Als ik de visco-fan bij stationair draaien tegenhoud, dan raakt de temperatuur tot de 110, maar ik merk niet dat ik hem op een gegeven moment niet meer kan tegenhouden. Ik merk ook niet dat ik hem bij 80 graden makkelijker kan tegenhouden dan bij 110 (met een stukje karton uiteraard). Betekent dit dat de nieuwe het gewoon niet doet? Of test ik verkeerd/beoordeel ik het verkeerd? Ze horen toch aan te gaan zo rond de 105? Hoe zwaar moet je ze tegenhouden en is dat überhaupt mogelijk als hij ingeschakeld is.
Als ik bij die temperatuur van 110 gas geef en 2500 toeren maak merk ik niet dat er een 'gebrul' van de fan te horen is.
Koelvloeistof gemengd misschien? Lucht in het systeem? (ondanks al een aantal keren ontluchten)...
Als er iemand is die na dit hele verhaal een oorzaak zou kunnen aanduiden voor deze 2 zaken, of me in de goeie richting kan helpen, ben ik zeer dankbaar!
Ik gebruik de wagen dagelijks, voornamelijk autosnelweg en als ik er in stap is het minimaal voor 115km)... dus voornamelijk waar ze voor bedoeld zijn: fahr'n fahr'n fahr'n auf der autobahn
Alvast dank!
Erwin