Pagina 1 van 1

Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 11:53
door Filipos
Na al jaren probleemloos te rijden doet zich sinds kort een probleem voor die ik nog niet thuis kan brengen. Om jullie een beeld te geven, een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving:

1. Ik heb een volledig geautomatiseerde climate control. De temperatuur staat ingesteld op zo koud mogelijk om het probleem zo helder mogelijk te maken maar het gebeurt op iedere temp instelling. De aanjager gaat max aan maar de airco springt niet altijd meet aan. Soms wel, soms helemaal niet.
2. Als hij aangaat wordt hij netjes vrieskist koud en begint prima te koelen. Na een tijdje bereikt hij de temperatuur waardoor de aanjager zakt in snelheid tot hij op een normaal niveau komt.
3. Dan lijkt het alsof de airco uitspringt (want temp bereikt). Het wordt met deze buitentemperaturen weer warm in de auto waardoor de aanjager langzaam harder gaat blazen. De airco springt niet meer aan.

Workaround: soms helpt het om de climate control helemaal uit en weer aan te zetten. Dan beginnen we weer bij punt 2.

Wat heb ik gedaan tot nu toe:
- check bij Aircobolt voor vulling systeem. Die was nog prima (200 gram verloren in 2 jaar tijd). Netjes weer aangevuld naar 1 kilo vulling. Geen lekkages of andere problemen.

Het probleem lijkt dus elektronisch. 1e gedachte is het clima relais vervangen. 2e zou een kabelbreuk kunnen zijn ergens.

Iemand suggesties?

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 16:06
door BertusBonk
Meet de speling maar even van de koppeling op je aircopomp. Is waarschijnlijk te groot waardoor hij bij opwarmen van het motorblok op een bepaald moment niet meer in kan schakelen.

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 17:27
door Filipos
BertusBonk schreef:.


Dank voor je reactie Bertus. Ik begrijp de gedachte hierachter niet helemaal. De symptomen komen bij iedere temp van het blok voor, ook na een ritje van 100km.

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 19:00
door BertusBonk
Google maar eens..
De speling tussen jou magneetkoppeling die voorop je aircopomp zit, die is af te stellen door het plaatsen of verwijderen van vulringen die er tussen zitten. Die koppeling slijt iets in de loop der jaren en als de speling iets te veel wordt dan kan de magneet hem niet meer aantrekken waardoor hij niet meer inschakelt.

Dit is het denk ik, de symptomen die jij beschrijft duiden daar wel op.

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018, 09:46
door Shostakovich124
Bij mijn beste weten heeft een 300-24 geen los aircorelais, de aircopomp wordt door de MAS ECU aan/uit geschakeld.
Die kan je uitlezen, net als het bediendeel in de middenconsole, daar zou ik mee beginnen.

mvg
Geert

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 09:03
door Filipos
Dank voor jullie reacties mannen. Ik ga er naar kijken. Keep you posted!

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 10:15
door Vlim
Ik zou zeker ook het bediendeel niet uitsluiten. Die gaven in de oudere versies ook problemen door gescheurde soldeercontacten op de printplaat bij de connectoren.

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 21:17
door Filipos
BertusBonk schreef:Meet de speling maar even van de koppeling op je aircopomp. Is waarschijnlijk te groot waardoor hij bij opwarmen van het motorblok op een bepaald moment niet meer in kan schakelen.


zover nu kunnen zien lijkt dit het probleem. Kan alleen nog niet vinden of die koppeling te reviseren is of dat dit ws een nieuwe pomp betekent. Nieuwe pomp kost serieus geld. Iemand ervaringen hiermee?

Re: Airco probleem: weet jij het antwoord?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 09:14
door BertusBonk
Je kunt het voorste gedeelte er af pakken, het moertje dat er voor zit er af en dan het voorste gedeelte er uit trekken.

Dan kom je meerdere ringetjes tegen met meerdere diktes en door hiervan een of meerdere weg te laten maak je de speling kleiner en dan doet hij het weer zoals het moet.

Ik heb ervaring met pompen van Volvo, het zelfde systeem en daar begint de ellende bij een speling van 0,8 mm terwijl er max 0,4 tussen mag zitten.

Anders even een exploided vieuw van een pomp opzoeken, dan snap je mijn verhaal iets beter denk ik.

Gr. Bert.