Pagina 1 van 1

Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 15:13
door RNRS001
Ik heb een probleem. Vorig jaar zijn er achter 2 schokdempers vervangen, 2 sterkere achterveren op de auto gezet, alle spoorstangen, draagarmen en rubbers vervangen en nadat ik hier 500 kilometer mee gereden heb rammelt er iets als ik op klinkers rijd. De auto heeft op de brug gestaan en er is niets te zien. Nadat ik ermee weg reed was er niets te merken, maar inmiddels 100 kilometer verder komt het gerammel weer terug. Als je op de kont duwt aan de linkerkant hoor je niets, duw je op de rechterkant dan hoor je een tik. Op asfalt is er niets aan de hand, maar bij elke oneffenheid rammelt er iets. Zelfs als je een drempel heel langzaam neemt hoor je 1 zachte tik.

Heeft iemand enig idee?

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 16:44
door Martijn76
Rammeltje, als in tikken, of bonk?

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 17:31
door RNRS001
Als je over kinderkopjes rijdt hoor je gerammel. Neem je een obstakel met glad oppervlak zoals een drempel dan hoor je 1 tik op het moment dat het wiel omhoog moet. Dit kan ik nadoen door op de kont te duwen. Het is absoluut geen gebonk.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 18:13
door Martijn76
Zit er een stabilisator stang onder, versleten links veroorzaken een tikkend geluid. Of gewoon een los zittende bout van een arm.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 18:36
door RNRS001
Ik dacht hetzelfde nadat ik vergelijkbare verhalen lees over mijn probleem. Alleen zijn de stabilisatorstangen 5.000 kilometer geleden vervangen. Afgelopen week zijn ze er achter nogmaals onderuit gehaald en nieuwe opgezet. Het gerammel was even weg en nu dus weer terug.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 01:04
door DJS
Je kunt kijken of de veren nog heel zijn en of de rubbers aan de bovenkant van de veren nog goed lijken. Voor de rest inderdaad een visuele controle van de rubbers. Misschien verstandig om met een bandenlepel of iets dergelijks aan de bewegende delen van de achterwielophanging te wrikken of ergens speling zit. Het kunnen vrij veel dingen zijn, maar het zou goed te vinden moeten zijn. Afhankelijk van het geluid zou het zelfs iets in de kofferbak kunnen zijn ligt te rammelen tegen de wielkuipen oid. Succes! ;)

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 08:58
door RNRS001
De veren zijn ook nieuw net als alle rubbers. Ik ben er inmiddels achter dat het gerammel erger is als de auto minder belast is. Ook begint er iets te bonken. Ik snap er niks van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 11:34
door Gombal
Hoe is de staat van je rubbers bovenop je schokdempers? Er zitten 2 rubbers, 1 bovenop de schokdemper, dan gaat de schokdemper door de carrosserie en zit er nog een rubber. Daar boven op zit een grote ring en dan de moeren om de schokdemper vast te zetten. Het draadeinde boven op de schokdemper heeft maar een klein stukje draad dus als de rubbers dunner worden kan de bovenkant van de schokdemper op er neer bij in en uit veren. Dit geeft ook een tik/bonk.
Als je je zij bekleding van de kofferbak weghaalt en je duwt de auto op en neer dan kun je de bovenzijde van de achterschokdempers zien of voelen bewegen als deze rubbers op zijn.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 12:15
door -SK-
De rubbers aan de bovenzijde schokdemper die DJS en Gombal beschrijven heten 'toplagers' of 'taatspots'.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 15:05
door Gombal
Daniel beschrijft de veerrubbers, nr 8 op het plaatje, ik gewoon de rubbers op de schokdemper, nummers 23 en 26 op het plaatje.
(Aan de voorzijde boven een schokdemper heet dit idd taatspot of taatslager of toplager.
Bij een W124 niet helemaal terecht, daar zit er helemaal geen lager in, is alleen een metalen plaat met rubber omdat bij een W124 de schokdemper aan de bovenzijde niet mee draait, dat is alleen bij McPherson voorwiel ophangingen (veer over de schokdemper en aan elkaar gemonteerd) en dat heeft een W124 niet.)

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 18:41
door RNRS001
Dank, ik ga dit zaterdag aan de monteur voordragen!

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 11:12
door RNRS001
Het achterwiel is er vandaag afgeweest en alles zit vast. Er zitten ook overal nieuwe rubbers, ook bij de schokdempers. Wanneer je de auto vervolgens laat zakken als hij op de brug heeft gestaan is het probleem er niet. Daarna rijd ik een paar kilometer en het rammelt weer en het probleem is dus terug. De monteur, die al heel zijn leven aan W124-ers sleutelt, snapt hier niets van. Hulp is welkom.

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 11:19
door Shostakovich124
Raakt je subframe de carrosserie bij een/de ophangpunt(en)?
Kan zijn dat een aluminium bus in die rubbers los van het rubber geraakt is.
Dat zie je niet als de auto op een 2 kolommer staat, dan zakt het subframe van de carrosserie weg.

mvg
Geert

Re: Gerammel rechtsachter

BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 17:23
door RD500sec
Als je nergens iets kan ontdekken, zit het probleem mogelijk in de schokdemper.
De achterdempers hebben een losse zuiger die olie en gas scheidt, als de afdichting van de zuiger niet goed is, kan deze geluid maken, gaan rammelen. In uitgeveerde toestant worden olie en gas weer gescheiden, de eerste km hoor je het niet, gaande weg mengt het gas weer met de olie en ontstaat het geluid weer.

Vervang de pas vernieuwde schokdemper als test voor een goede gebruikte, is het geluid weg, dan weet je met zekerheid dat het de demper is en kun je bij de leverancier aankloppen voor garantie.