Pagina 1 van 3

230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 10:27
door Raytheman
Na een korte rit (2 kilometer) wil de auto niet meer starten en stinkt dan naar benzine. Pas na een half uur wachten slaat hij met grote moeite weer aan..
Is dat de beruchte k-jetronic die dan ergens lekt ofzo?

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 11:01
door Micha12345
kijk je bougies na

zijn ze zwart kijk dan de onsteking na

de ke-jetronic kun je ook nakijken

Je moet dan 4/6 lege flesjes pakken en de leidingen daarin leggen en de pomp dan 1 keer laten draaien dan kun je zien of overal hetzelfde in zit

Ook kun je de leidingen eraf halen en de pomp laten draaien(zonder de startmotor te laten draaien)

Als de plaat in rust positie zit en de plunjer onder dus niet ingedrukt is mag er geen benzine uit de poorten komen als dat wel het geval is dan is je ke-jetronic rubber diaphram binnen gescheurd

Komt er amper benzine uit kan het ook de pomp zelf zijn

schlechte onsteking waaronder bobine/distributor/kabels kunnen er ook voor zorgen dat de benzine niet goed onsteekt en je motor verzuipt

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 12:49
door RNRS001
Heb je het probleem koud ook? Of alleen na even rijden?

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 13:09
door Raytheman
Als hij koud is (smorgens eerste rit) dan start ie gelijk. Ook als bv gelijk 10 km ga rijden start hij verder probleemloos. Het is juist als ik maar een heel kort ritje heb gehad.

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 13:15
door Rojo124
Kijk eerst maar even onder het luchtfilterhuis naar de EHA of hij nat is en doorlekt Ray ...en anders toch de plunjer van de spinnekop misschien die door lekt.

weet je zeker dat je niet aan de CO stelschroef hebt gedraaid ?
succes

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 13:19
door Semrick
Is het niet de De EHA (electro hydr actuato) die voor problemen zorgt?
Deze lekken in ieder geval wel regelmatig wat de benzinelucht kan verklaren.
Of ze ook het startprobleem veroorzaken weet ik zo niet. (soms wel maar soms lekken ze alleen zonder verder problemen te veroorzaken).
lekw124.jpg
lekw124.jpg (488.4 KiB) 607 keer bekeken

12353489.jpg
12353489.jpg (111.4 KiB) 607 keer bekeken

Re: Help, de 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 13:44
door Shostakovich124
Lekkende, na-druppelende (of niet goed vernevelende) injectoren??
De motor is na 2 km niet op temperatuur, gelekte benzine verdampt daardoor slecht(er).
Bij een kort daarop volgende start komt er nog eens extra benzine, de motor verzuipt en stinkt naar benzine.
Wacht je een half uur zal de gelekte benzine verdampt zijn en het starten makkelijker gaan.
Als je 10 km hebt gereden is de motor warm en zal gelekte benzine sneller verdampen.

mvg
Geert

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 19:29
door Raytheman
klinkt aannemelijk allemaal!
Ik heb nieuwe bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap liggen (allemaal Bosch).
Dus daar begin ik mee.
O, en dat ventiel op de brandstofpomp krijg ik volgende week binnen

Daarnaast ga ik maar eens naar die EHA kijken, me verdiepen in de plunjer van de spinnekop.
En die injectoren..is dat een prijzig verhaal? Zijn die nog nieuw te koop?

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 19:34
door Micha12345
ja kosten ong 25 per stuk (tenminste toen ik ze kocht) maar voordat je alles gaat vervangen en vooral niet gaan kloote met de eha (instellingen) kijk alleen of die lekt

Vervang eerst de rotor en kijk maar of die daarna ook slecht blijft lopen

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 02 dec 2018, 21:26
door Ekkie
Was bij mijn 300E de EHA: koude start prima, om na even rijden niet meer aan te slaan. Ook hierbij benzine te ruiken. EHA vervangen, nooit meer last gehad

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 03 dec 2018, 09:07
door Raytheman
Nou, als t inderdaad die eha is dan val ik in de prijzen
3 tot 400 euro zie ik! Schijnt door slechte benzine te komen dat ze stuk gaan..

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 03 dec 2018, 19:12
door Rojo124
Als de EHA niet lekt/nat is...lekker laten zitten en je probleem elders zoeken (eerst ontsteking)
er zijn nog zat EHA,s op de 2e hands markt hoor Ray...maar bv op ebay weet je niet wat je koopt...het beste is uit een sloopauto halen.

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 03 dec 2018, 19:29
door RNRS001
Ik ging anders V Power tanken op aanraden van een zeker forumlid hier en dat ding kapte er na 3 keer tanken spontaan mee. :P

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 05 dec 2018, 15:09
door Raytheman
Voor de nieuwsgierigen die willen weten hoe dat ding er van binnen uit ziet:
https://www.benzworld.org/forums/w126-s-se-sec-sel-sd/2948841-tune-your-eha-while-driving.html

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 05 dec 2018, 18:32
door Rojo124
Dus toch !! de ethanol in de brandstof die de pakkingen/O ringen binnen in de EHA uitdroogt ?

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 05 dec 2018, 21:57
door Jurjen S
Yup, heb ook al een lekke EHA gehad..... ik vermoed ook door “moderne” brandstof.

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 07:53
door Raytheman
tja, en de vraag is dan of een splinternieuwe EHA dan wel bestand is tegen die 'moderne brandstof'.
ik tank sowieso laatste tijd octaan98 omdat daar minder van die troep in zit maar dat is blijkbaar ook niet afdoende..

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 11:36
door Shostakovich124
@Raytheman; is de EHA in jouw auto lek/stuk?

mvg
Geert

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 13:12
door Raytheman
Ik ga er straks of morgen naar kijken!

Re: 230E verzuipt

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 17:23
door Rojo124
Ja of het nou door de brandstof komt ?...ik weet het niet die dingen gingen 10 jaar geleden ook al soms kapot.
ik denk ook wel door slijtage/ouderdom of de auto had een tijd stilgestaan.

ik had ongeveer 8 jaar geleden ineens dat de motor totaal niet meer aan de praat te krijgen was...alles van de KE-jet nagekeken/onderzocht niets te vinden....en als laatste de EHA vervangen voor een andere gebruikte...en alles weer goed.

ja toen had ik ze nog op voorraad maar nu worden ze schaars...vorige week de laatste bij een forumlid ingebouwd die had er dus ook 1 die lekte (waarschijnlijk door slechte brandstof op vakantie in St. Petersburg )

nou hopen dat het bij jou meevalt Ray
succes
gr Ron