Pagina 1 van 1

KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2019 12:33 am
door Blauwe Hap
Dag sleutelvrienden, hopelijk genieten jullie van de zomer!
Van mijn 300E uit 1986 (M103 983, tran 722 320) heeft de kickdown het nooit gedaan. Vandaag had ik tijd om eens te kijken wat er scheelt.
1) Solenoid werkt, geen draadbreuk tussen solenoid en schakelaar.
2) Schakelaar (onder gaspedaal) doet het, sluit bij indrukken en heeft 4 polige aansluiting met 5 draden. Twee pinnen van schakelaar zijn verbonden met bus 6 van KD relais (0025452705) dus
3) geen draadbreuk tussen relais en schakelaar.
Echter , ik meet (met contact aan) GEEN spanning op een van de connectors naar de schakelaar. Daar zou 12v op moeten komen vanuit het relais. Relais krijgt puls van vliegwielsensor, heb ik begrepen maar vliegwielsensor heeft een draad naar ontstekingsmodule en waar pikt het relais dat signaal op en kun je dat meten? Ik kan geen schema vinden met 5 draden en op WIS is niets te vinden over KD testen. Wie weet raad? dank

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2019 10:02 am
door Shostakovich124
Blauwe Hap schreef:Ik kan geen schema vinden met 5 draden


Op pin 1 van de stekker komt 1 zwart/witte draad binnen, idd vanaf bus 6 van het brandstofpomp/kickdownrelais.
De 2e draad op pin 1 gaat via een lus in de kabelboom naar pin 2.
Als je de kabeltape iets afwikkelt, zie je die lus en met de draden op pin 3 en 4 erbij heb je 5 draden.

Blauwe Hap schreef:ik meet (met contact aan) GEEN spanning op een van de connectors naar de schakelaar.
Daar zou 12v op moeten komen vanuit het relais.


Pin 6 van het relais geeft idd 12V maar een voorwaarde is het toerentalsignaal, dus met draaiende motor.

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 8:33 pm
door Blauwe Hap
Dank Geert, sorry voor late reactie maar was paar dagen op reis. Je uitleg verklaart een hoop, ik heb idd niet gemeten met draaiende motor. Ga morgen checken! Nogmaals dank

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 1:34 pm
door Blauwe Hap
Ook met draaiende motor geen 12V op de pinnen ven de kickdown stekker onder het gaspedaal.... Dus relais krijgt geen signaal van toerentalsensor (hoe kun je dat meten?) of relais is defect... Of zie ik iets over het hoofd? Advies welkom, groet

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 7:35 pm
door Arpad
Volgens het schema moet je minimaal 5300 toeren hebben voordat het relais schakelt.
Kickdown.JPG
Kickdown.JPG (210.78 KiB) 317 keer bekeken

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 8:35 pm
door Shostakovich124
"less than 5300 r/m" = minder dan 5300 r/m geschakeld en wordt 12V doorgegeven.
Boven de 5300 wordt de schakeling verbroken.

Het toerental komt wel binnen, dat is nl ook een voorwaarde om de brandstofpompen van 12V te voorzien en
daarmee de motor te laten draaien.

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 8:51 pm
door Blauwe Hap
ah dank heren, dank blijft niet veel over dan defect relais. Ga ik omruilen met een verse. Verklaart misschien ook waarom de koudestart injector het niet doet?

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: wo sep 18, 2019 9:20 pm
door Blauwe Hap
Nieuw relais erin en kick-down werkt naar behoren! Ik had 2 nieuwe besteld: 1 van 15 euro bij AliExpress en een originele "New Old Stock" via ebay USA voor 80 dollar + shipping&handling. Beide werken al is de chinese wat dikker van formaat en past maar net in de houder....
Draadje kan op slot!

Re: KD schema 300E 1986

BerichtGeplaatst: do sep 19, 2019 9:49 am
door Hakie
Leerzaam, bedankt!