Pagina 2 van 3

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 8:52 pm
door archivarius
Nico 43 schreef:Ik heb er 10W 40 in zitten en ik lees altijd het instructie boekje op internet de mijne ben ik kwijt :blush:

Het tabel is precies hetzelfde en 10 w40 mag ,bedankt voor de foto van je tabel. ;)

Alleen zit ik nog met half synthetisch of toch ouderwetse olie en ik heb de term SAE even opgezocht maar dat is een naam van een organisatie :whistle:


Nico, ik gebruik (ook) 10W40 (Valvoline. €4,95 per liter bij de Action), half synthetisch voor mijn C124 (230CE). Motor verbruikt ca. 1 liter per 5000 km. En uiteraard netjes olie verversen als het onderhoudsboekje aangeeft en tijdig alle filters vervangen: lucht, olie en benzine. Ik hoop dat nieuwe olie jouw problemen oplost.

Groeten,
Nan.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2019 8:57 pm
door Nico 43
Dank je wel Nan ik zal van de week even mijn vriend bellen hij heeft op zijn werk een brug ;)

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 8:30 am
door Harolds
10W40 minerale olie ipv half-synthetische?

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 9:56 am
door Vlim
Onzin. Deze motoren zijn voor halfsyntheet gebouwd.

Al heb ik wel vraagtekens bij Gamma olie. Een goed merk zoals Shell Helix zal het beter doen, maar ook die olie vliegt er doorheen als de klepseals op zijn.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 11:14 am
door Nico 43
Ik blijf het lastig vinden de 1 zegt dat en de ander dat ik las hier in een ander topic dat de ouderwetse mineraal olie het beste is.

En ja je hebt gelijk bijna 100% dat het de klep seals zijn en ja dat is geen enkele olie de beste misschien wel wat dikker?????

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 9:15 pm
door John.M
Ik heb best al wat "olie" ervaring :whistle: gebruik daarom enkel en alleen "Kendall" de 10 W 40 Victory halfsyntheet is het best geschikt voor onze wagens.
Koop deze olie in grotere voorraad zodat ik ook andere er redelijk voordelig van kan voorzien ;)

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 9:58 pm
door RD500sec
Tja Nico, over olie zijn de meningen verdeelt, laten we het daar op houden.

Wanneer is het gebruik toegenomen?
Na de olieverversing naar 10W40, of had dat er niet mee te maken?
Wat zat er voor de verversing in?

Een dikkere olie kan tijdelijk wat uitmaken, maar verwacht er niet te veel van, versleten klepseals, wat een mogelijke verklaring voor het oliegebruik is, worden er niet door gerepareerd.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 10:31 pm
door Nico 43
De olie verversing is gedaan nadat ik hem net had vanaf Februari en er is Mobil Lubricants 5w40 in gegaan.

De olie die ik bij heb gevuld weten jullie ik hoop niet dat het komt omdat ik deze twee door elkaar heb gedaan?????


Op het moment dat voor de eerste keer het lampje ging branden dat is denk ik zo n 4 weken geleden lustte hij ongeveer 1 liter op 950km heb het bijgehouden via de dagteller.

Ik las hier op internet dat je het oliepeil zo laag mogelijk moet houden en tot nu toe valt met koude start het roken heel erg mee.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: ma sep 09, 2019 11:58 pm
door RD500sec
Als je weet welke olie er in het carter zit, kun je het beste ook met dezelfde olie bijvullen. Daarmee voorkom je dat de verschillende dopes die in de olie zitten elkaar mogelijk tegen gaan werken.

Weet je zeker dat het alleen oliegebruik is, en heb je geen lekken?

Rijden met het pijl op minimum zou ik je niet aanraden, houd het halverwege en neem wat gebruik voor lief, tot je de oorzaak achterhaalt hebt en het kunt repareren. Rijden met een (te) laag pijl kan slijtage, met name in de kop bewerkstelligen.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 5:31 am
door Nico 43
Bedankt voor je tips en ik rij niet helemaal op het minimum peil hoor dan gaat constant het lampje branden.

Het olie lekken valt mee alleen de klepdeksel pakking zweet iets die moet ik nog gaan vervangen maar dat is geen liter per 950km.

De onderkant van de motor is droog jammer dat het geen lekkage is bijv de carterpakking dat is zo opgelost ;)

Ik zal eens met mijn vriend overleggen voor het vervangen van de klep seals.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 8:26 am
door Bram Jansen
Kroon adviseert o.a. deze!
Jij kunt op kenteken zoeken, dus zoek op Kroon olie je type olie.

Ik bedoel er niets mee maar heb bij twee 103 motoren de klepseals laten vervangen. De oude klepseals waren steenhard maar het vernieuwen het heeft nauwelijks verschil gemaakt in olie verbruik.

m.a.w. accepteer gewoon de huidige situatie, een liter per duizend km wordt nog als normaal gezien.


https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... 10w-40/58/

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 8:47 am
door Nico 43
Hallo Lex je hebt gelijk het verbruik is niet leuk maar nu nog te doen en vervangen kan altijd nog mocht het verbruik nog hoger worden.

En eventueel spul kopen om de klepseals weer soepel te maken is dat een nood oplossing???

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 12:48 pm
door RD500sec
Hoeveel km heeft de wagen nu gereden?
Ik kan me herinneren dat er al veel onderhoud aan is gedaan door de vorige eigenaar, kijk de rekeningen nog eens na wat er al gedaan is?

Wondermiddeltjes geloof ik niet zo in, maar als de kosten meevallen zou je het kunnen proberen, wie weet helpt het wat.
Bovendien, als jij zo’n 2000 km per jaar rijdt, zou ik me over die paar liter olie per jaar geen zorgen maken. Gewoon bijvullen en als het erger wordt kun je altijd nog maatregelen nemen.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 2:42 pm
door Nico 43
Hij heeft nu 247.000 gelopen en heb heel veel rekeningen bij de wagen mee gekregen.

Er zit een rekening bij van 2600 euro van 2018 daarbij is de koppakking vervangen de zuigerveren zie ik net dat had ik nog niet gezien.
Verder zijn de drijfstanglagers en de koppeling vervangen en de bobine en tot mijn verrassing ook de kleprubbers dat had ik ook nog niet gezien shit :blush:

Dus de kleprubbers zijn vorig jaar ook gedaan dan blijft mijn vraag zou het roken toch geweest zijn van 2 soorten olie door elkaar??

Vanochtend met het starten zag ik niks bijzonders ;)

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 6:44 pm
door Bram Jansen
Als je die klepseals in je handen hebt gehad ga je begrijpen dat die niet meer soepeler te krijgen zijn.
Het is iets zachter dan een steentje.

En begrijp ik het goed dat je 2000 km per jaar rijdt? Man dat is maximaal 2 a 3 liter :lol:

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 6:51 pm
door Nico 43
Ik heb geen idee ik heb ze alleen op foto s gezien maar het vervangen heb ik gelezen moet zelf te doen zijn heb ik hier gelezen.
Maar ze zouden dan vervangen zijn vorig jaar Juli het lijkt me sterkt dat ze nu al lekken na 14 maanden.

Ik heb nu zo 6000 km gereden vanaf dat ik hem heb zo n 7 maanden ;)

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 7:32 pm
door Bram Jansen
Als je klepseals 14 maanden geleden vervangen zijn kun je die uitsluiten als boosdoener van je olie verbruik.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 8:03 pm
door Nico 43
Ja dat lijkt mij ook of ze staan op de rekening en ja....................... :roll:

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: di sep 10, 2019 8:16 pm
door JosW124
De Benz, 250TD van Madame, aka de Friesche Benz, heeft inmiddels 544.000 gedaan en gebruikt eigenlijk niet eens olie tussen de wisselbeurten van 15.000 door.
De mijne, E250 diesel van '93 idem, thans 480.000 volbracht, 12 keer de wereld rond, amazing, not?.
Dus ik vermoed in dit topic andere problemen.
Bedenk dat elk voertuig olie verbruikt, maar het moet niet te gek worden, indien een motor veel olie verbruikt is er iets mis.
Beter dat te verhelpen alvorens de schade te groot wordt.
Ze rijden beiden op Valvoline, zoals John M., in bulk gekocht, drukt de prijs aanzienelijk.

Jos.

Re: olie verbruik

BerichtGeplaatst: wo sep 11, 2019 7:39 am
door JantjeV8
Nico 43 schreef:Er zit een rekening bij van 2600 euro van 2018 daarbij is de koppakking vervangen de zuigerveren zie ik net dat had ik nog niet gezien.
Verder zijn de drijfstanglagers en de koppeling vervangen en de bobine en tot mijn verrassing ook de kleprubbers


Dan is die revisie helemaal frot gedaan, of ondertussen iets anders kapot gegaan. Misschien is er wel een veer gebroken bij het monteren.
Compressiemeting en compressielektest is zo gepiept. Een gereviseerde motor moe z'n olie niet opslurpen, simpel zat.