Pagina 1 van 1

vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: vr nov 29, 2019 5:30 pm
door Joeri123
Beste leden, ik heb mij al een hele tijd geleden voorgesteld hier:

jens124-t16419.html

Door een dubbel account kon ik niet meer inloggen.

Ik heb dus een tijdje geleden de koppakking van mijn OM601 (C200D) laten vervangen nadat hij olie begon te lekken in de eerste cilinder, met grote blauwe walmen tot gevolg. Hiermee eigenlijk iets te lang doorgereden tot hij eigenlijk zuivere olie door de uitlaat blies. Heb toen niet meer doorgereden en hem laten takelen, aangezien hij raar begon te doen :? .

Nu de koppakking vervangen is maakt hij best veel geluid bij het stationair draaien als hij bedrijfstemperatuur bereikt. Bij het gasgeven verdwijnt de tik/klop. Koud klinkt hij perfect.
Mijn garagist zegt dat dit waarschijnlijk de injectoren zijn die je hoort tikken. Graag wil ik beroep doen op jullie expertise om dit te verifiëren. Ik kan op zich leven met het geluid, maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat het niet schadelijk is voor de motor om zo te rijden. Ik heb ook gemerkt dat sinds de koppakking vervangen is, hij gevoeliger is voor bonanza, en ik meer met het gas en koppeling moet spelen om soepel te rijden (misschien door de gasdemper?). De motor heeft 250.000 KM.

Ik heb er een filmpje van op Youtube gezet:
https://www.youtube.com/watch?v=QNEa7TyKvIw

Bedankt alvast.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: za nov 30, 2019 2:27 pm
door JantjeV8
Ik hoor OF injectoren OF hydraulische klepstoters.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: za nov 30, 2019 2:59 pm
door RD500sec
Wel jammer dat je zolang doorrijd met een bekend probleem, de smering komt in het geding in deze situatie.
Wat Jantje zegt kan, maar er kan ook meer versleten zijn door een gebrek aan smering.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 10:01 am
door Joeri123
RD500sec schreef:Wel jammer dat je zolang doorrijd met een bekend probleem, de smering komt in het geding in deze situatie.
Wat Jantje zegt kan, maar er kan ook meer versleten zijn door een gebrek aan smering.


Mijn garagist zei dat ik daar wel nog even mee kon doorrijden tot ik even de tijd vond om hem te herstellen. Het is eigenlijk in 2 weken van af en toe wat blauwe rook, naar constant roken gegaan. Het kwam ook op een moment waarop ik de auto niet kon missen. Zou wel jammer zijn als hij nu onherstelbaar beschadigd zou zijn natuurlijk..

Voor we de koppakking wisselden heb ik uitdrukkelijk gevraagd aan mijn garagist om er zeker op te letten of er voor de rest niets beschadigd was aan de motor aangezien ik in dat geval de auto niet meer ging herstellen, aangezien de economische waarde van de auto nihil is.
Hij zei dat alles normaal was. We hebben wel de uitlaat afgenomen om uit te laten lekken, aangezien deze vol met olie zat.

Buiten de bonanza en de tik bij warm stationair, rijdt hij goed. Hij springt meteen aan en trekt even goed (of even slecht, 75pk). Dieselspecialisten OM60x hier aanwezig op dit forum?? graag even advies, geen zin om dit alles nog eens in het Duits te vertalen...

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 10:58 am
door JantjeV8
Volgens mij is alles al gezegd.. :geek:

Op het filpmje lijken het geen lagerschalen te zijn.

Het is aan jou om er iets mee te doen.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 11:15 am
door Gombal
Vind het moeilijk te horen zo op een filmpje met het geluid van mijn mobiel.
Wat zou ik zelf checken:
- Staat de timing van je injectiepomp goed? Weet niet hoe handig je zelf bent maar dit is simpel te checken.
Verwijder je kleppendeksel. Draai de motor rechtsom totdat het streepje op de nokkenas gelijk staat met het streepje op het eerste nokkenas zadel.
Kijk bij de krukaspoelie of hij netjes op 0 graden staat, staat er niets moet je nog 2 slagen verder draaien. Draaien alleen aan de centrale bout voor aan de krukas, dop 24, NIET aan de nokkenas.
Check of hij op 0 graden staat of iets ernaast. Weet uit mijn hoofd de maximale toegestane rek niet meer maar ga er maar even van uit dat je daar niet aan zit.
Verwijder aan de zijkant van je injectiepomp de bout, dop 17.
Draai nu de motor door naar 15 graden na het bovenste dode punt.
Kijk dmv een spiegeltje of maak een foto met flits recht voor het gat aan de zijkant van je injectiepomp, je zal als alles goed staat (en je rek van de ketting was 0 graden ) inprecies in het midden een streep zien, is een nok op het gewicht in je pomp.
Je kan ook van een M10 bout die niet volledig draar heeft de draad eraf slijpen/zagen en precies in het midden van de kopse kant een 2 mm brede zaagsnede maken en deze in het gat steken. Je zal dan als alles goed staat voelen dat hij de nok "pakt". Pin NIET laten zitten als je motor verdraait!

Als hij netjes in het midden staat klopt dat in ieder geval en is dat het niet.

Wat nu als hij niet in het midden staat.
Als je rek op je ketting hebt, zeg 2 graden dan moet je de motor daar de helft van extra verder draaien, met 2 graden rek dus 1 graad verder, 16 graden na bovenste dode punt.

Had je geen rek maar zie je de nok wel maar zit hij niet in het midden dan staat je timing niet goed.
Aan de voorzijde van de motor zitten drie 11 mm bout koppen waar de pomp mee vastzit, draai deze ietsje los. Aan de achterzijde van de pomp zit ook een bout aan een beugel van de pomp welke ook iets los moet.
Waar je pomp tegen het blok aan zit aan de voorzijde van de pomp steekt een lange moer omhoog, hiermee kun je de pomp verdraaien.
Rechtsom is vervroegen, linksom is verlaten.
Verdraai de lange moer zover totdat de nok in het gat exact in het midden staat, motor op 15 graden na bovenste dode punt laten staan (of als je rek hebt opbouw juiste punt).
Zet alle vier de boutjes weer goed vast.
Draai de dop aan de zijkant van de pomp er weer in.
Zet je kleppendeksel terug en start de motor.

Hoor je verandering?

Check je hydraulische stoters:
Verwijder je kleppendeksel (ben even kwijt of dit bij koude of warme motor moet, vermoed warm maar daar heeft iemand anders vast antwoord op en ik zal het zowieso opzoeken.)
Druk nu met een niet magnetische pin of schroevendraaier en het liefst een messing of hard kunststoffen op de stoters welke niet ingedrukt worden door een nok. Je moet deze niet of nauwelijks in kunnen drukken, hij mag ook niet zakken als je er even druk ophoudt.
Als je ze allemaal gehad hebt draai dan de motor verder zodat je ook degene kunt doen die net door een nok ingedrukt waren.
Kun je er 1 of meerdere indrukken dan wordt het tijd voor nieuwe stoters.

Is het het bovenstaande allemaal niet gooi dan eens een 300 ml 2-takt mengsmering olie in je tank. Dit doet voor de rest niets maar je zal merken dat de motor stiller gaat lopen, het smeert en dempt je verstuivers.
Als het geluid dan minder wordt zit het idd in je verstuivers, wel vreemd als hier niets mee gedaan is.
Kan ook nog zijn dat 1 of meerdere verstuivers niet mooi meer vernevelen maar dan verwacht ik ook bij koud een knap nagelend geluid.

Heel verhaal, zal nog wel iets missen naar dat vult iemand anders dan wel aan ;) .

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 11:23 am
door Gombal
Qua bonanzaeffect, check de staat van je gasdempertje, Hardy schijven en trillingsdemper, motor en versnellingsbak steunen en de rubbers van je diff en je subframe.
Hebben allemaal in meer of mindere mate invloed erop.

Echter als je auto het heeft zal het nooit helemaal verdwijnen, mijn 250D had het ook, met alles nieuw een stuk minder maar nog steeds aanwezig.
Mijn huidige 200D heeft er totaal geen last van.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 12:13 pm
door RD500sec
De hydraulische klepstoters zou ik warm controleren, omdat je warm het tikkende geluid hebt, de olie dan dunner is en je zo een lekkende stoter eerder opspoort.

Even voor de zekerheid:
Het geluid is NA de reparatie gekomen? Voor de reparatie had je geen tikkende geluiden bij warm stationair?

Weet je of de kop gevlakt is?
Als dat zo is, horen de voorkamers opnieuw uitgeshimt te worden, omdat ze anders te diep in de kop steken en geraakt kunnen worden door de zuiger. Misschien iets om na te vragen bij je garage.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: zo dec 01, 2019 12:38 pm
door Merida
Hmm, ik wil je niet bang maken hoor, maar dat is toch geen geluidje om maar mee door te rijden!
Het lijkt te "donker" om een klep te zijn en ik denk dan eerder aan wat Richard zegt.
De laatste keer dat ik een dergelijk geluid hoorde, was er een verkeerde koppakking in gezet; te klein en de zuiger raakte de metalen ring in de pakking. Andere auto/motor, maar het was het eerste waar ik aan moest denken.
Het klinkt alsof ik je zorgen aan wil praten, maar ik wil eigenlijk alleen maar erger voorkomen; echt niet door rijden en laten kijken.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2019 4:38 pm
door Joeri123
RD500sec schreef:Even voor de zekerheid:
Het geluid is NA de reparatie gekomen? Voor de reparatie had je geen tikkende geluiden bij warm stationair?

Weet je of de kop gevlakt is?
Als dat zo is, horen de voorkamers opnieuw uitgeshimt te worden, omdat ze anders te diep in de kop steken en geraakt kunnen worden door de zuiger. Misschien iets om na te vragen bij je garage.


Hallo,

Ik had eerder al wat last van tikkende klepstoters, maar dit leek een ander geluid, minder luid. Hetgeen we nu horen is echt doffer. De kop is gevlakt door een gespecialiseerde firma, dus hieraan zal het niet liggen.

enkelen gedachten:

- Indien er daadwerkelijk motorschade zou zijn door te lang door te rijden, ik zeg maar wat, een kromme zuiger of afgesleten zuigerringen, zou ik dan geen olieverbruik, vermogensverlies en/of rook hebben? De auto is zopas blanco gekeurd en bij de emissietest was alles in orde.

Ik ga Gombal zijn advies opvolgen en alles eens nalopen. Ik zou wel beginnen met de klepstoters en injectoren te controleren, aangezien deze volgens mij het meest voor de hand liggend zijn. De motor lijkt regelmatig te lopen, hij klinkt alleen erg slecht warm stationair, dus de pomp staat normaal gezien op tijd. Rek op de ketting lijkt me ook sterk bij 250k, maar kan altijd...

Iedereen, en in het bijzonder Gombal, bedankt voor de uitgebreide uitleg, hier kan ik wat mee. :handgestures-thumbup:

Ik houd jullie op de hoogte.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2019 12:25 pm
door RD500sec
Je geeft aan dat de kop is gevlakt, vraag eens na bij de garage of de voorkamers van dikkere shims zijn voorzien.
Dat zou namelijk wel moeten, dan heb je dat uitgesloten.
Met draaiende motor kun je een schroevendraaier tegen de borgmoer van de voorkamers luisteren, als de zuiger deze raakt is dat zeker te horen.

Beginnen met de klepstoters is een goed besluit, zeker als je al wat klepgeluid had voor de reparatie.

Verstuivers lijkt mij minder waarschijnlijk, die maken niet na de reparatie opeens zo’n geluid.

Kettingrek/timing heeft ook invloed op prestaties en emissie, dat lijkt in orde.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2019 5:58 pm
door JosW124
Versleten transmissie onderdelen van de distributie kunnen ook voor vreemde geluiden zorgen.

Jos.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: di dec 03, 2019 6:54 pm
door Gombal
Zou zeker de de andere opties ook meenemen of eerst doen, ik schreef wat ik zou checken, ik zelf zou willen weten of alles rondom de motor goed zou staat, wil niet zeggen dat je bij het goede begint of niet teveel doet;) .
Even goed luisteren met een schroevendraaier zoals Richard beschrijft is 1 van de snelste en makkelijkste manieren om vreemde geluiden te lokaliseren en te herkennen.
Zou daar ook mee beginnen.

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: wo jan 08, 2020 2:45 pm
door Joeri123
Beste mensen,

Bedankt voor alle hulp, uiteindelijk bleek het dus een verstuiver te zijn die geluid maakt. Kwestie van het verhaal even af te sluiten. Hopelijk weer vertrokken voor een paar jaar...

Re: vervanging koppakking 200D

BerichtGeplaatst: do jan 16, 2020 6:13 pm
door RD500sec
Wat was ver mis met de verstuiver?
Zat hij niet goed vast, had je last van lucht, was hij inwendig defect?
En wat is eraan gedaan?