Pagina 2 van 2
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
vr mei 21, 2021 5:47 pm
door Nico300E
De Compressie meter is vandaag geleverd en ik heb gelijk alle cilinders gemeten:
Cil 1 11,75 bar
Cil 2 11,80 bar
Cil 3 11,80 bar
Cil 4 11,75 bar
Cil 5 12,00 bar
Cil 6 11,75 bar
Geen afwijkende waarde op cil 5 gek genoeg!
Tenmiste, eerder de beste compressie
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
vr mei 21, 2021 10:24 pm
door Nico300E
Geen koelwaterverbruik
Geen (nieuw) roet op de nieuwe bougie, eerder een natte bougie.
Bougiekabels heb ik onderling verwisseld en het probleem verplaatste zich niet.
Verdeelkap en rotor heb ik uiteindelijk vorig jaar al vervangen voor een nieuwe set van Bosch. Dit heeft het pendelen wel redelijk verholpen, maar het onregelmatig stationair draaien blijft (schudden)
Volkomen logisch dat hij schud, want cil 5 doet niet mee bij lage toeren.
Zou het zo kunnen zijn dat de klepstoter van de uitlaat klep lek is, en zo zorgt voor een onvoldoende opening tijdens de uitlaatslag? Dat zou ook de “iets” verhoogde druk kunnen verklaren.
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
wo mei 26, 2021 11:41 am
door Nico300E
De bougiekabels heb ik ook gewiseld met cil 5 en 6, het probleem verplaatste zich niet. De injectorleiding is ook in orde.
We weten dat de compressiedruk goed is, maar dit zegt naar mijn inziens nog niks over bijvoorbeeld de timing. Ik denk nu in de richting van ingesleten nokkenas, opgerekte distributieketting of misschien verkeerde kleptiming, of zou de motor bij hogere toeren dan ook slecht lopen?
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
wo mei 26, 2021 11:55 am
door Nico300E
Geen tikkende geluiden, ik heb het klepdeksel nog niet gelicht.
Maar lees best veel vergelijkbare situaties bij met name jongere audi’s, zodoende dat ik die richting denk
Re: 300E Stationair probleem
Geplaatst:
wo mei 26, 2021 12:22 pm
door Nico300E
Hahaha! Nee ik hoef er ook geen een! Maar wat bij hun een designfout kan zijn, is bij wellicht bij mijn auto een verstopt oliekanaal.. Niet ondenkbaar bij een auto uit 1986 die in al die jaren wellicht wel eens (te) lang heeft doorgereden met (oude) olie van de lidl
En hier nog een Mercedes draadje over de ketting:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 46&t=91241
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
wo mei 26, 2021 6:42 pm
door Nico300E
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
wo mei 26, 2021 6:44 pm
door Nico300E
De ketting kunnen we inderdaad denk ik wel afstrepen..
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
di jun 01, 2021 9:49 pm
door Nico300E
De nieuwe verdeelkap is van Bosch inderdaad. Helaas nog geen tijd gehad om de kleppendeksel eraf te halen.
Vandaag is ie wel voor de keuring geweest.
Met alleen koplamp afstellen kwam hij er fluitend door!
Maar nu komt het, die garage die mij laatst die andere spinnekop al in de maag gesplitst heeft, kwam met een heel andere offerte voor de APK keuring; €1000,-!!!
Nu dus officieel bevestigd, oplichters dus!
Goed dat ik hem daar heb weggehaald..
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
di jun 01, 2021 11:06 pm
door Nico300E
Garage in Emmer-compascuum
Iemand verder ervaring mee?
Re: 300E Stationair probleem - Pendelen
Geplaatst:
wo jun 02, 2021 9:27 am
door BobKoppert
Een nieuwe verdeelkap van Bosch betekent niet dat die 100% goed is. Ik heb bij een 300E meegemaakt dat ook een nieuwe verdeelkap problemen kan geven. Bij mijn auto sloeg ie over/hikte bij gasgeven bij lage toeren. Andere verdeelkap (weer van Bosch, een beter alternatief ken ik niet) loste het probleem op.
Ik heb met die motor ook heel veel problemen gehad (los van verdeelkap). Uiteindelijk bij Jaap Pul in Urk uitgekomen, die heeft een koprevisie gedaan (moest sowieso gebeuren, had olie in koelwater) en hij is toen gaan zoeken naar de oorzaak van slechte loop (afslaan, inhouden, hikken bij gasgeven). Toen bleek dat de aansturing door de lambdasonde niet goed was, die kneep de brandstoftoevoer af, waardoor de motor slecht ging lopen. Daarna nooit meer problemen gehad. Een Pul gaat gewoon door totdat hij de oorzaak heeft gevonden...