verwarming ACC
Geplaatst: di dec 19, 2023 8:18 pm
beste forumleden,
Sinds ik een walbaan heb aangenomen een goede maand geleden en ik nu zo'n kleine 1000km per maand rijd, ben ik de oude dame beter en beter aan het leren kennen.
Een euvel dat me tijdens de eerste winterprik en langere ritten is opgevallen is het volgende.
De verwarming, gestuurd door de automatic climate control, doet het tijdens de eerste 20 minuten prima. Na een paar km al warme lucht, en behoorlijk warm na een 10 tal minuten. So far, so good.
Na een minuut of 20 worden de prestaties van de kachel toerentalafhankelijk Sta ik stationair te draaien, gaat ze ijskoud blazen, geef ik een dot gas >2000 rpm blaast ze terug warm.
Ik heb er een aantal weken over zitten denken en ik vermoed het volgende: Na starten is de thermostaat nog gesloten en circuleert het koelwater in een kleine kring mee over de kachelradiator. Als de motor op temperatuur is en de thermostaat opent, wordt de kring veel groter en is er niet genoeg debiet meer om over te kachel te lopen tenzij de waterpomp flink gaat draaien door meer toeren te maken. Klinkt dat iemand aannemelijk?
Is er een tweede auxiliary waterpomp voor circulatie over de kachel? Zoja zal dat waarschijnlijk de spelbreker zijn om het ook tijdens stationair draaien, lekker warm te krijgen.
Voor het volledige plaatje, het betreft een 300TDT uit 1992.
Sinds ik een walbaan heb aangenomen een goede maand geleden en ik nu zo'n kleine 1000km per maand rijd, ben ik de oude dame beter en beter aan het leren kennen.
Een euvel dat me tijdens de eerste winterprik en langere ritten is opgevallen is het volgende.
De verwarming, gestuurd door de automatic climate control, doet het tijdens de eerste 20 minuten prima. Na een paar km al warme lucht, en behoorlijk warm na een 10 tal minuten. So far, so good.
Na een minuut of 20 worden de prestaties van de kachel toerentalafhankelijk Sta ik stationair te draaien, gaat ze ijskoud blazen, geef ik een dot gas >2000 rpm blaast ze terug warm.
Ik heb er een aantal weken over zitten denken en ik vermoed het volgende: Na starten is de thermostaat nog gesloten en circuleert het koelwater in een kleine kring mee over de kachelradiator. Als de motor op temperatuur is en de thermostaat opent, wordt de kring veel groter en is er niet genoeg debiet meer om over te kachel te lopen tenzij de waterpomp flink gaat draaien door meer toeren te maken. Klinkt dat iemand aannemelijk?
Is er een tweede auxiliary waterpomp voor circulatie over de kachel? Zoja zal dat waarschijnlijk de spelbreker zijn om het ook tijdens stationair draaien, lekker warm te krijgen.
Voor het volledige plaatje, het betreft een 300TDT uit 1992.