Carrosseriewerk
Geplaatst: wo jul 22, 2020 5:03 pm
Beste forumleden,
Ik heb sinds kort een 250D van het jaar '91 met 180.000 KM (aantoonbaar) van de eerste eigenaar gekocht.
De voorschermen hadden jammer genoeg wat roest, dus heb ik deze afgenomen om te laten behandelen en te herspuiten.
Bij het afnemen van de voorschermen ben ik wel nog wat meer roest tegengekomen, met name op de plaats waar het water blijft staan in het soubassement (weet hier de nederlandse term niet voor), afvoer (veel te klein) wordt daar verhinderd door bladeren en vuil die via het afwateringskanaal bij de batterij hierin terecht komen. Gevolg is doorroesting van een groot deel van het staal.
Ik ben verder gegaan met het hele omhulsel van het soubassement (van voor tot achter) af te nemen, waarna bleek dat ook de achterkant niet gespaard is gebleven; bij de achterste wielkast is er ook sprake van beginnende doorroesting. Bij het krikpunt is het redelijk oppervlakkig.
Aangezien dit deel van de carrosserie, van begin tot eind, omhuld wordt door het plastiek, ben ik van plan om de rotte delen er uit te slijpen en daarna het metaal te behandelen met Fertan Rostumwandler, waarna ik het schilder met 2 lagen Hammerite om het tenslotte in een flinke laag industrieel vet te zetten.
Zijn hier mensen aanwezig met een gedegen kennis wat betreft plaatwerk en roest?
Hoe zouden jullie het aanpakken in mijn geval?
De roest betreft gelukkig voornamelijk de rechterkant, de linkerkant is er vreemd genoeg veel beter aan toe.
Ik heb sinds kort een 250D van het jaar '91 met 180.000 KM (aantoonbaar) van de eerste eigenaar gekocht.
De voorschermen hadden jammer genoeg wat roest, dus heb ik deze afgenomen om te laten behandelen en te herspuiten.
- IMG_4406.JPG (1.48 MiB) 1117 keer bekeken
Bij het afnemen van de voorschermen ben ik wel nog wat meer roest tegengekomen, met name op de plaats waar het water blijft staan in het soubassement (weet hier de nederlandse term niet voor), afvoer (veel te klein) wordt daar verhinderd door bladeren en vuil die via het afwateringskanaal bij de batterij hierin terecht komen. Gevolg is doorroesting van een groot deel van het staal.
- IMG_4532.JPG (2.09 MiB) 1117 keer bekeken
Ik ben verder gegaan met het hele omhulsel van het soubassement (van voor tot achter) af te nemen, waarna bleek dat ook de achterkant niet gespaard is gebleven; bij de achterste wielkast is er ook sprake van beginnende doorroesting. Bij het krikpunt is het redelijk oppervlakkig.
- IMG_4566.JPG (1.72 MiB) 1117 keer bekeken
Aangezien dit deel van de carrosserie, van begin tot eind, omhuld wordt door het plastiek, ben ik van plan om de rotte delen er uit te slijpen en daarna het metaal te behandelen met Fertan Rostumwandler, waarna ik het schilder met 2 lagen Hammerite om het tenslotte in een flinke laag industrieel vet te zetten.
Zijn hier mensen aanwezig met een gedegen kennis wat betreft plaatwerk en roest?
Hoe zouden jullie het aanpakken in mijn geval?
De roest betreft gelukkig voornamelijk de rechterkant, de linkerkant is er vreemd genoeg veel beter aan toe.