zie http://www.oudebenzclub.nl/forum/wegres ... informatie
er is veel verwarring over De Duitse export /Überführungskennzeichen dus heb ik het bij het ministerie opgevraagd, hier het antwoord.
conclusie neem het kenteken met de rode band, het export kenteken.
In antwoord op uw vraag inzake rijden in Nederland vanuit Duitsland met het Überführungskennzeichen (gele band) kan ik u het volgende mededelen:
Het Kurzzeitkennzeichen wordt in Nederland geaccepteerd zolang het gaat om een voertuig dat zich in het internationale verkeer bevindt.
Het beleid van het ministerie van IenM inzake het kurzzeitkennzeichen wordt hieronder weergegeven (ik heb de pertinente punten onderstreept):
• artikel 36, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig door de Dienst Wegverkeer
(RDW) een kenteken voor dat voertuig dient te zijn opgegeven;
• artikel 37 van dezelfde wet bepaalt vervolgens – voor zover hier relevant – dat dit niet geldt voor in het buitenland geregistreerde motorrijtuigen
die zich in het internationaal verkeer bevinden, mits ter zake van dat motorrijtuig door het daartoe bevoegde gezag in het buitenland een bewijs is
afgegeven dat voldoet aan de tussen Nederland en het betrokken land van kracht zijnde internationale overeenkomst;
• binnen de Europese Unie is één van die overeenkomsten het EU-verdrag en ingevolge de daarop gebaseerde richtlijn 1999/37/EG dienen de lidstaten
ook tijdelijke kentekenbewijzen te erkennen die zijn afgegeven in een andere lidstaat en niet voldoen aan het geharmoniseerde model, ter identificatie van
voertuigen in het internationale verkeer;
• voor de betekenis van het begrip “internationaal verkeer” moet teruggegrepen worden op artikel 3, derde lid, van het – tussen de meeste EU-landen
geldende - Weense Verkeersverdrag van 1968, dat zegt dat daarvan slechts sprake is, indien cumulatief voldaan wordt aan de drie daar genoemde voorwaarden
1. eigendom bij een natuurlijke of rechtspersoon met een gebruikelijke woonplaats in het buitenland
2. niet geregistreerd in de staat waar het voertuig zich bevindt en
3. tijdelijk geïmporteerd in de lidstaat waar het zich bevindt.
• onder “tijdelijk importeren” kan niet alleen volgens het spraakgebruik, maar ook conform de traditionele uitleg van de betekenis van deze verdragsbepaling,
alleen worden verstaan het fysiek over de grens brengen van een voertuig vanuit het land van registratie, met de bedoeling op enig moment weer terug te gaan
naar het land van oorsprong. Registratie in het land waar het voertuig naartoe gaat is daarvoor in elk geval (juist) niet vereist, aangezien op grond van deze regel
nu net de bijv. uit Duitsland afkomstige vakantieganger of zakenreiziger in Nederland mag rondrijden met zijn Duitse kanteken.
Voor alle duidelijkheid: ook een tijdelijk Duits kenteken, zoals het kurzzeitkennzeichen, afgegeven aan een natuurlijke of rechtspersoon met een gebruikelijke
woonplaats in Duitsland, voor een voertuig dat vanuit Duitsland in Nederland binnenkomt, zal door de Nederlandse autoriteiten in principe (moeten) worden
geaccepteerd op Nederlands grondgebied, zolang het kentekenbewijs geldig is. Op grond van richtlijn 1999/37/EG is een afwijking van het geharmoniseerde
model daarbij toegestaan. Verlaat het voertuig niet binnen de geldigheidsduur van het kenteken opnieuw het Nederlandse grondgebied of wordt het niet in
Nederland geregistreerd, dan kan het voertuig in Nederland niet meer op de weg worden gebruikt.
Wordt door de Duitse autoriteiten op grond van de Duitse wetgeving een tijdelijk Duits kenteken afgegeven voor een voertuig dat zich niet Duitsland, maar in
Nederland bevindt, of aan een persoon die ingezetene is van Nederland en niet Duitsland, dan is geen sprake van een voertuig dat zich in het internationaal
verkeer bevindt. Het voertuig is immers niet – voorzien van een kenteken – tijdelijk vanuit Duitsland in Nederland geïmporteerd. Een dergelijk kenteken is
derhalve slechts geldig op Duits grondgebied en degene die het voertuig permanent vanuit Nederland naar Duitsland of vanuit Duitsland naar Nederland wil
overbrengen staat het vrij dat te doen hetzij als lading, waarbij het voertuig op een trailer of vrachtauto wordt vervoerd, hetzij rijdend over de weg, mits
voorzien van een (tijdelijk) Nederlands kenteken (bijv. het speciaal hiervoor bedoelde zgn. transitokenteken, zie de artikelen 4, vijfde lid, 17, derde lid, onder b,
en 24a van het Kentekenreglement) of van een Duits exportkenteken.
Het is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling het kurzzeitkenzeichen te gebruiken voor permanente import van Duitse voertuigen naar Nederland met de bedoeling
de auto dan vervolgens hier op naam te stellen, zoals u in uw vraag stelt. Daarvoor dient u het Duits exportkenteken te gebruiken, dat hiervoor speciaal bedoeld is.
Het kurzzeitkennzeichen is volgens de Duitse autoriteiten eigenlijk alleen bedoeld om het voertuig binnen Duitsland van de ene naar de andere deelstaat te vervoeren,
om het vervolgens in de nieuwe deelstaat een nieuw kenteken te geven. In Duitsland zijn kentekens namelijk verbonden aan de woonplaats en niet aan het voertuig
zoals dat in Nederland het geval is.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
..........................................................................
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Koningskade 4 | 2596 AA | Den Haag
Postbus 20906 | 2500 EX | Den Haag
..........................................................................