W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 okt 2018, 08:28

Viscositeit van olie

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor Gombal » 29 sep 2018, 09:24

Nog wat gegoogled.
In onze motoren moet MB spec 229.1
(Las ook ergens dat Mercedes elke auto nieuw afvulde met 15W40, ongeacht naar welk klimaat hij ging)
Zou zelf zoals al hier eerder geopperd is gewoon voor een 15W40 gaan, is ook uitermate geschikt voor jouw klimaat.
(Zijn je hydraulische stoters al eens vernieuwd anders zou dat ook geen overbodige luxe zijn trouwens)

Bijgevoegde PDF is wat Mercedes zelf zegt, zoals je in het staatje ziet is 15W40 geschikt voor dezelfde buitentemperaturen als 20W50. 10W40 en 5W40 ook gewoon trouwens dus het is nergens voor nodig om zulke dikke olie erin te gooien.
Zou geen vol syntheet erin gooien (dus 5W40 of lager), is lekker dun, smeert net zo goed alleen dan krijg je vanzelf extra lekkages naar buiten, niet omdat er wat kapot gaat maar omdat het zo lekker dun is. Ik spreek uit ervaring, zit nu een klein jaar alleen steeds maar 5W40 in, vol syntheet maar motor heeft aan beide kanten oliezweten/lekkage.
Gooi ik er 10W40 in dan ben ik daar vanaf, is semi syntheet. Ondanks dat de vol syntheet zo dun is heb ik geen olieverbruik dus dat is dan weer wel netjes.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor w126560td » 29 sep 2018, 16:06

Gombal schreef:Als ik in dit pdfje lees is hij speciaal bedoeld voor atmosferische motoren. Kijk je echter op de turkse Castrol site bij deze olie staat er dat hij bedoeld is voor alle motoren, zouden ze het zelf wel weten?
Denk ook dat het gewoon minerale olie is, is meestal in die diktes.
Als ik bij bijv. Kroon olie op de site kijk geven ze daar bij een mediteraan klimaat ook als advies 20w50. De kroon olie is ook gewoon minerale olie.
Dus in theorie zou het ook gewoon geen probleem moeten zijn. Zeker niet als je daar altijd "warm" start. (Weet niet hoe koud het daar s'nachts wordt, dat bedoel ik met warm starten)


Ik start altijd binnen garage minimaal 10 graden tot 15

Ik kan ook nergens aflezen of dit idd minaraal of synt olie is wel vreemd eigenlijk. Maar ik moet wel zeggen dat deze olie wel goed presteert ondanks de hete zomers gebergte landschap en licht getunde motor (turbo en ALDA). Hij blijft altijd goed op druk onder de zwaarste omstandigheden.

Bij 15w40 olie heb ik wel eens gehad dat mijn olie druk niet optimaal was. Dit kon ik aflezen via mijn oliedrukmeter.
Viscositeit 40 voldoet in de zomer niet naar mijn wensen. oliedruk haalt de 3 bar niet bij 1500 toeren bij hete motor zware belasting , terwijl bij viscositeit 50 wel altijd 3 bar behaald wordt bij 1500 toeren en minder onder alle omstandigheden.

15w40 is in turkije wel prima voor in de winter dan heb ik geen drukverlies omdat de olie beter koelt door de koude lucht.

BTW mijn auto is tevens voorzien van een grotere oliekoeler circa 1 liter inhoud
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor -SK- » 29 sep 2018, 17:01

Lijkt me het handigst bij Castrol Turkije na te gaan wat voor olie de 20W50 is (mineraal, half- of volsynthetisch).
Dan 20W50 blijven gebruiken in de hete zomerperiode. En afhankelijk van het antwoord van Castrol een andere olie gebruiken voor de periode herfst-winter-voorjaar.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor Gombal » 30 sep 2018, 10:11

w126560td schreef:
Gombal schreef:Bij 15w40 olie heb ik wel eens gehad dat mijn olie druk niet optimaal was. Dit kon ik aflezen via mijn oliedrukmeter.
Viscositeit 40 voldoet in de zomer niet naar mijn wensen. oliedruk haalt de 3 bar niet bij 1500 toeren bij hete motor zware belasting , terwijl bij viscositeit 50 wel altijd 3 bar behaald wordt bij 1500 toeren en minder onder alle omstandigheden.


Waarom zou je met warme hete motor bij 1500 toeren de 3 bar moeten halen?
Als je op pagina 6 in bijgevoegd pdfje kijkt staat er bij stationair 0,3 bar en bij 3000 toeren pas 3 bar. Bij 1500 toeren hoef je dus volgens Mercedes geen 3 bar te hebben bij warme motor.
(ik ga er ook vanuit dat je voordat je olie bent gaan wisselen ook eerst je oliesensor gechecked hebt op juiste werking. Zie bladzijde 7 van het pdfje, daar staat bij diverse drukaanwijzingen welke weerstanden er bij horen. Oftewel, oliedruksensor eraf, de verschillende drukken erop zetten en weerstanden meten. Dat is de eerste stap voordat je olie gaat wisselen anders wordt je op het verkeerde been gezet.
En dan heb ik het nog nit over de meter in je tellerbak, je kan daar de wijzer opzetten zoals je wilt dus ook al is je sensor perfect, dan nog kan hij verkeerd aanwijzen alleen al door het verkeerd erop zetten van de wijzer. Het is ook maar een indicatie, geen geijkte perfect aangevende meter.)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor w126560td » 06 okt 2018, 21:18

Beste glombal, ik heb het pdfje bekeken op pagina 6 echter lijken mij deze waardes minimum waardes en niet realistisch in praktijk.

Mijn uitleg boven omschreven gaat over nominale waardes, het pdf omschrijft naar mijn inzien de minimum waardes.


Als een om603 motor onder bedrijfstemp 0.3 bar stationaire loopt en pas bij 3000 rpm 3 bar bereikt dan zou ik direkt mijn motor uizetten.

ik heb veel om603 gezien maar geen een die onder de bovengenoemde waardes liep.

Het lijkt mij ook helemaal niet gezond als je oliedruk pas 3000 rpm 3 bar zou behalen. buiten het feit dat olie smerend werkt heeft het ook koelende doel. lage druk minder smering minder afvoer van warmte meer slijtage.

btw bij 0.3 bar is de kans groot dat je motor zal tikken.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor RD500sec » 06 okt 2018, 22:41

De waardes zijn inderdaad minimum waardes, slijtgrenzen.
Worden deze waardes niet gehaald, met de juiste olie onder bedrijfstemperatuur, is revisie de oplossing.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Viscositeit van olie

Berichtdoor w126560td » 08 okt 2018, 07:49

Ik was best verbaast over de waardes uit het pdf wel fijn dat sommige onder ons een andere kijk hebben betreft het pdfje.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast