W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 11 dec 2019, 19:45

Voorste hardyschijf vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 04 dec 2019, 07:39

Hoi, ik dien de voorste hardyschijf te vervangen.
Mijn vraag is, monteer je deze met de zijde waar de nummers opstaan naar de voorzijde of de achterzijde?

Alvast bedankt, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Gombal » 04 dec 2019, 09:30

Zie de foto hoe hij hoort te zitten, je kan uiteraard ook eerst bij je eigen auto kijken voordat je de oude er helemaal af hebt ;) .
Dat gaat alleen op als je dezelfde hebt, heb je een taxi exemplaar dan zit de demping er niet in.
Zie verschil bij de andere foto, links de "gedempte", rechts de harde taxi versie. De taxi versie lijkt als 2 druppels water op de achterste harde schijf trouwens.

En nog en plaatje van de cd, is identiek als bij mijn foto.
Bijlagen
IMG_20170421_124555.jpg
IMG_20170421_124555.jpg (650.07 KiB) 203 keer bekeken
IMG703.jpg
IMG703.jpg (480.22 KiB) 200 keer bekeken
Hardyschijf.jpg
Hardyschijf.jpg (66.34 KiB) 198 keer bekeken
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5334
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 04 dec 2019, 21:17

Hoi Arjen,

Hartelijk dank voor de moeite om het even duidelijk te maken.
De reden van de vraag was dat ik geen enkele zekerheid had te bepalen of de versleten hardy juist gemonteerd was.
Ofschoon een goede Benz, ben ik wel meer dingen tegengekomen die klaarblijkelijk niet met de daar bij bijhorende kennis uitgevoerd waren.
Bricoler zeggen ze dan hier, geklooi in beter Nederlands.

Waarom het verschil in uitvoering standaard/taxi?
Omdat taxi's vooral in steden worden gebruikt en is het dus hollen of stilstaan, en vaak optrekken?

Groet, Jos
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 09 dec 2019, 15:44

Bon, voorste en achterste hardyschijven vernieuwd, maar ik heb nog steeds trilling op de aandrijving.
Wellicht verstandig om het achterste steunrubber op de versnellingsbak ook maar te vervangen?
Ik heb namelijk het idee dat deze ook heeft geleden door de slijtage van de voorste hardyschijf.
Of zou het kunnen zijn dat ik de achterste andersom heb gemonteerd?
Het leek mij niet uit maken.


Uitziend naar Uw reactie,

Met vriendelijke groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Gombal » 09 dec 2019, 16:15

Is je trillingsdemper nog goed?
Wat is de staat van het cardanas lager en rubber?
Zijn je beide centreer pennen nog in goede staat?
(Weet niet of je aan bovenstaande dingen al wat gedaan had of niet dus noem zomaar wat op.)
Weet niet wat het effect is van een mindere of versleten baksteun maar als die al wat ouder is vervangen nooit verkeerd, is ook niet zo gek duur.
Je kan altijd natuurlijk gewoon de achterkant opkrikken, assteunen onder de achterste draagarmen en daarop laten rusten, achterwielen eraf en de snelheid gaan "rijden" waarbij je de trilling hebt. Dan kun je ook kijken of er wat te zien is en misschien te horen.
Uiteraard de auto goed borgen zodat hij er niet af komt!!!

Bij de achterste maakt het volgens mij idd weinig uit hoe hij er in zit, die heeft geen zacht gedeelte aan 1 kant.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5334
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 09 dec 2019, 16:34

Hoi Arjen,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik kan aan de trillingsdemper niets zien, geen scheuren, hij lijkt mij prima.
Het cardanas lager is ook goed.
Ik heb de hele as los gehad en verder niets kunnen ontdekken.

Het begon ermee dat bij het optrekken met een koude motor ik wat moest sjoemelen met koppeling en gaspedaal om smooth weg te kunnen rijden.
Als de motor eenmaal op temperatuur was, was dat verdwenen en bleef het de ganse dag goed.
Ik verdacht meteen de voorste hardyschijf daar deze behoorlijk wat speling vertoonde.
Maar nu heb ik trilling gedurende de hele rit, warme of koude motor maakt niet meer uit.
Om de schijven te vervangen had ik ook de plaat onder de versnellingsbak gedemonteerd om wat meer sleutelruimte te hebben.
Bij het terugplaatsen bleek dat het steunrubber niet meer op de juiste plaats zat en ik deze terug in het midden moest wrikken om alles weer in lijn te krijgen, vandaar mijn verdenking dat deze ook vervangen dient te worden.
Doordat er olie vanuit de versnellingsbak op is gekomen, er zit ergens een klein lek, is het rubber zachtgeworden, vandaar.
Waar denk je aan als je dit leest?

Met vriendelijke groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Gombal » 09 dec 2019, 19:01

Hoi Jos, ja ziek thuis dus iets meer tijd om te forummen ;) .
Bij dat koud weg rijden denk ik aan een verglaasde koppelingsplaat, simpel op te lossen door hem even te laten slippen terwijl je rijdt. Je rijdt waarschijnlijk altijd met weinig gas weg, zoals dat ook kan bij een dieseltje.
Heb hetzelfde als het koud is, met warme motor of in de zomer geen last. Lijkt op een versleten koppeling maar komt omdat de plaat niet warm genoeg wordt omdat hij niet slipt.
Dat denk ik tenminste als ik dat stukje lees.

Qua baksteun, dat bij het loshalen de bak niet precies in het midden blijft en je bij terugplaatsen wat moet wiebelen of wrikken kan, motor staat dan op 2 steunen en is niet aan elke kant even zwaar.
Als je de baksteun in mindere staat vind zou ik hem zowieso vervangen weinig werk en niet zo gek duur.

Het enige wat ik nog zo snel kan verzinnen is, staan de merktekens van het voorste en achterste deel van de cardanas netjes tegen over elkaar?

Vanaf tekst en een ander land is het altijd moeilijk troubleshooten Jos dus ik zeg maar wat dingen die in me opkomen ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5334
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 09 dec 2019, 22:13

Ik heb de cardanas niet uiteen gehaald.
Koppeling werkt prima, maar wat je aangeeft klinkt op zich aanneembaar.
Echter dat was zo voordat ik de hardy's heb vervangen, thans blijft er vibratie waarneembaar.
Dus ga ik de baksteun eerst maar eens vervangen en zien of het dan verbeterd.
Waar kan ik de merktekens vinden?
Kan het zijn dat ik de as geroteerd heb t.o.v. de flensen van diff en versnellingsbak en dat dat de onbalans teweeg brengt?
Gever en aannemer van de koppeling zijn recent vervangen.
Beterschap, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor JosW124 » 10 dec 2019, 15:15

Achterste steunrubber voor de versnellingsbak besteld, van Febi
In de handel €64,- bij een bedrijf zoals Autodoc, €9,95.

???

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Voorste hardyschijf vervangen

Berichtdoor Gombal » 11 dec 2019, 12:58

Dat is het mooie van internet, met een beetje zoeken scheelt het bergen geld.
2 jaar geleden hydraulische stoters, overal 12,95 of 14,95 of nog duurder per stuk, merk INA.
Bij Carondo toen 7,95 per stuk (nu ook duurder) dus toen meteen 20 stuks besteld. Ook gewoon echte INA en netjes in originele verpakking.
Zag dit een aantal jaren geleden ook met de Hardy schijven en trillingsdemper, scheelde meer als de helft met een beetje zoeken (googlen dus).
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5334
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten