W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 okt 2018, 16:06

W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 05 mei 2018, 23:02

OI000001.jpg
6x volgas injectie
OI000001.jpg (1.93 MiB) 774 keer bekeken
Wilde dis mijn 300TE uit se winterstalling rijden, maar dat werd dus slepen.
Dacht eerst weer met de EHC regelaar te maken te hebben , maar niet dus. Strat tierig rond maar geeft geen sjoege.
Bezine relay overbrugd, nada. Bougies eruit , kijken of er een vonk is, wel dus alhoewel ik het maar een mager vonkje vond.
Maar vonk is vonk.
Dus toen had ik toch mijn twijfels of er wel benzine uit de injectors kwam.
Zodoende de injectors eruit en 7/8 door verbonden. Vacuum plaat naar beneden .....?..en jahoor.
Gelijk maar een fototje van gemaakt, maar nu snap ik het niet meer. Alles aanwezig en toch nogo.
Morgen de zaak weer inelkaar en verder kijken .
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor Bart_vg » 06 mei 2018, 06:03

Rotor en verdeelkap al nagekeken/vervangen?
Ook de OVP durft een grote boosdoener zijn bij het starten (hoewel je de benzinerelais reeds hebt overbrugd)
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 522
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, Belgiƫ
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor RD500sec » 06 mei 2018, 10:50

Een mager vonkje kan te kort zijn om de brandstof te ontsteken, rotor en rotorkap kunnen de oorzaak zijn van het niet willen ontwaken, zoals ook Bart al aangaf.

Zijn de injectorrubbers niet uitgehard en nog mooi soepel, nu is de gelegenheid om ze te vervangen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 572
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 06 mei 2018, 18:34

Bedankt voor de reactie. Ga me inderdaad maar concentreren op het ont stekings gedeelte.
Voor vonkgrootte kan ik eens kijken bij m'n W123 230TE. Mag aannemen dat die ongeveer vergelijkbaar zijn.
Morgen weer in elkaar bouwen en eens kijken.

KLopt, die injector rubbers waren keihard, moet ik maar vervangen. Voorlopig met vloeibare kit in elkaar gezet.

Vordt vervolgd, Bob.
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 10 mei 2018, 22:06

Na alles gecontroleerd te hebben en niets fouts gevonden , de zaak weer in elkaar gesleuteld. Starten en ik merkte dat er enige leven inzat. Doorstarten en doorstarten en ja hoor lopen :ugeek:
Enige wat ik niet gekontroleerd heb is de start injector. Dus deze uitgebouwd want dat zou de fout moeten zijn.
Maar nee hoor werkt ook prima, vanaf dat moment loop ie zoals voorheen.
Weinig bevredigend . Gemeten op de testplug, en zie dat de dutycycle signaal niet doen wat ie zou moeten.
Volgende is maar eens de O2 sensor meten . Want het geheel blijft open loop.

Word vervolgd.
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 12 mei 2018, 21:18

Blijkt nu te starten , maar moeilijk. Wanneer ie loopt is alles ok.
Alleen de koude start is niet fraai.
Heb nog eens de koude start injector bekeken. Mijn vraag is hoe lang moet ie geactiveerd worden.
Wat ik zie is ie bij mij ongeveer 1/4 SEC actief. Is dit normaal ?
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor Blauwe Hap » 13 mei 2018, 09:44

uit de post van Richard RD500 va aug 2017:
"De koud start injector begint bij temperaturen onder de 15 graden koelvloeistof temperatuur brandstof in te spuiten, hoe kouder het is, hoe langer hij werkt bij de koude start. Langer dan 15-20 seconden zal hij niet Werken.(uit het blote hoofd)
In de warmloopfase daarna werkt hij niet meer."
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 M103 1986, W126 M117 1985, W463 M104 1994


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 13 mei 2018, 21:25

Ok, 15 tot 20 SEC. Is wel ruimschoots langer dan mijn kwart SEC.
Als ik na de eerste keer kort start , dan contact uit en weer opnieuw. Dus weer de koude start opnieuw activeren en zo nog een derde keer. Dan start hij redelijk vlot.
Nu maar een uitvogelen of er buiten temp. ook een tijds bepalend element zit.
Terwijl ik zit te schrijven bedenk ik dat ook de temp sensor fout zou kunnen zijn. Stel dat ie al gelijk de melding "warm" geeft en de koude start injector dus gelijk afbreekt ??

Eens uit zoeken wat die sensor waarde koud moet zijn. Of weet iemand dat misschien ??
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor RD500sec » 13 mei 2018, 23:39

Dat bij de huidige temperatuur de koudestartinjector het niet (of vrijwel niet) doet, is normaal.
Onder de 15 graden zal hij beginnen te werken bij de koude start, wordt het kouder, zal hij langer inspuiten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 572
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor Rojo124 » 14 mei 2018, 17:32

Koudstartinjector werkt maar 2 a 3 seconden... bij de oude BPR,s onder de 15 of 20 gr...en bij de huidige/nieuwe types BPR spuit hij altijd 2 a 3 seconden onder de 60gr in....dacht ik.

dat kun je testen.....hij krijgt gedurende de koudstart 10 volt en dat maar 2 a 3 seconden

de injector heeft niks met verhoogd toerental te maken....dat doet de KE-computer tijdens de warmloopfase
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 881
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen. Slaapt we

Berichtdoor bob » 16 jun 2018, 12:26

Na ongeveer 1 maand na z,n winterslaap met enkele lange ritten opnieuw hommeles.
Viel in eenkeer stil voor een stoplicht. Niet meer.... nada. Later opgehaald , opnieuw geprobeerd.
Liep nu gelijk..... voor ongeveer 25 m, weer stil niets.... nada.

Ondertussen een maand verder, weer alles gecontroleerd .
Injectie ok, ontsteking ......ok (vonk)
Van alles geprobeerd, brandstof relais overbrugd, tijdens starten de luchtweger naar beneden bewogen (inspuiting voorseren), koude start injector gekontroleerd, zelfs direct aan de 12 V. Remmenreiniger inspuiten. Niets Niets Nada. Geen plof en geen gereutel.

Begin nu duidelijk te twijfelen aan de ontstekingsunit. Tenslotte zit de timing niet meer via de nokkenas in de verdeler.
Dit is bij dit type apart. De cilinder 1 referentie gaat via een missing tand detectie op de krukas ??

Om dit te bevestigen zo ik dus graag, van een lopende 300E, de ontstekings unit even uitwisselen.
Zijn er meelevende 300E bezitters (of 260E) die mij willen helpen ? Ik woon in de Haarlemmermeer onder de rook van Schiphol ?
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor RD500sec » 16 jun 2018, 19:30

Weet je zeker dat rotor en verdelerkap nog goed zijn?
koud nog wel starten, afslaan bij opwarmen of bij warme motor en niet meer aan de praat krijgen tot hij weer koud is, kan heel goed door versleten rotor en kap komen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 572
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor WillieW124 » 16 jun 2018, 21:55

Ik denk aan voch in den verdelerkap, effies goed droogmakem
In bytsje bryk is in minsk gelyk
Avatar gebruiker
WillieW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 15 mei 2013, 18:31
Woonplaats: Prov. Friesland
Roepnaam: Willem
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor RD500sec » 17 jun 2018, 16:41

Vocht kan een probleem zijn, maar, wat ook mogelijk is, is dat de oliekeerring van de nokkenas lekt en er olie in de kap komt, olie is een isolator en zal de stroom negatief beinvloeden.

om dit te controleren zal de kap eraf moeten....

kijk ook of de o-ring die de kap afsluit nog in goede conditie is, om vocht buiten te houden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 572
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: W124 300TE is niet uit zijn slaap te krijgen.

Berichtdoor bob » 21 jun 2018, 21:57

Hiep hiep hoera. Na toch wel de onsteking verdacht te vinden, een onsteking unit besteld (tweede hands).
Tevens een nieuwe verderkap en rotor bij Marcel Kappen. Had vorige keer al de kabels en de bougies vervangen, dus dat is dan optmaal.

Blijkt de verdelerkap en de rotor al de volgende dag te komen. Gelijk gemonteerd en....... wat blijkt........ pracht vonk en starten.
Probleen over, na nader onderzoek blijkt de rotor in het midden door de slaan op de as waar die opgedrukt is.
Nog steeds verbaast dat dit in een keer is opgetreden en daarna geen sjoege... geen plof of kuch meer.

Nu dus een onstekings unit over. Nu alles weer afmonteren en kijken of ik de duty cycle afgeregeld kan krijgen.
Tot zover......... pfffffff.......
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten