door JosW124 » vr feb 10, 2017 8:16 am
Wij hebben twee combi's, 1 van 1986, 'de Friesche van Madame, en 1 uit 1988, ' de Blauwe.
Op de Friesch is alles origineel, hydraulisch, inderdaad met een 'fles' voor de olie aan de bijrijderskant,.
Toen ik de Blauwe kocht ,kwam deze met standaard schokbrekers achter, alles was er al uitgehaald, inclusief olietank aan de bestuurderskant en alle leidingen.
Met de Friesche kan ik laden wat ik wil, ik merk geen verschil.
Echter als ik de Blauwe enigszins zwaar belaad, heb ik bij hogere snelheden het gevoel dat de voorwielen minder contact met het wegdek hebben, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.
De achterschokbrekers heb ik een keer vervangen voor nieuwe. Alhoewel de demping toen wat beter was, bleek de wegligging voor met groot gewicht achterin niet verbeterd te zijn.
Als een vorige eigenaar niet alles er uit had gesloopt, was ik zeker terug gegaan naar origineel.
Blijft een soort van mysterie waarom men er alles uit heeft gehaald, om alleen de hydraulische schokbrekers te vervangen door standaard zie ik daar namelijk het nut niet van in.
Zoals eerder vermeld ben ik nu bezig de Grijze van 1990 terug op te bouwen en die wordt voorzien van nieuwe veerbollen.
Veerbollen kan men controleren door er voorzichtig een een potlood met de achterzijde in te laten zakken, als het potlood er voor ongeveer de helft in zakt zijn de membranen nog intact, als het potlood er dieper inzakt zijn ze naar de vaantjes.
Echter, eenmaal gedemonteerd, zou ik er meteen nieuwe inzetten.
Weet je meteen dat als de demping dan niet in orde is dat het daar niet aan ligt.
Zoals Thijs mij een tijdje geleden adviseerde, als je terug kunt gaan naar origineel, doe dat dan.
Het verbeterd het rijdkarakter van je Benz aanzienlijk, al is het alleen al voor de veiligheid.
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.