Andyam schreef:De optische verschillen tussen mopf1 en 2 ken ik, maar welke zaken zijn er technisch aangepast?
Tijdens de hele productietijd zijn er heel veel technische zaken aangepast, niet specifiek met een Mopf.
Andyam schreef:Is een mopf2 minstens even goed als een mopf1 betreffende roestbestendigheid, verbruik, techniek algemeen,
of is er een neerwaartse trend?
Het beruchte roestprobleem is er vanaf ongeveer half 1992 en is een combinatie van het gebruik van gerecycled
staal en de carrosserie voor het spuiten, met waterbasis lak, niet juist voorbereiden (ontvetten). De waterbasis lak
op zich heeft daar nauwelijks een aandeel in.
Dat roestprobleem is en was ook dé voornaamste reden dat veel mensen een vroeger type (mopf0) die dat probleem
niet zo hebben, ombouwen naar een later type. Bijkomend voordeel was dat de eerste bouwjaren van alle W124 ooit
MRBvrij waren. Tijdens die periode, +/- 2010 t/m 2013, zijn de meeste eerste types (mopf0) omgebouwd en zijn er
toen veel mopf1 en 2 gesneuveld omdat ze gebruikt zijn als materiaal donor, je kocht ze toen voor een habbekrats.
De prijzen van een mopf0 lagen toen behoorlijk hoger, dus logisch dat mensen met een beperkt budget, vaak tegen
hun wens, een later type kochten. Maar dat is typisch iets voor de "zuinige Hollander"
Andyam schreef:Vanaf welke maand en jaar is de eerste 250D mopf2 eigenlijk? Ik heb ergens een advertentie zien staan voor een
mopf2 250D van 1992 terwijl ik dacht dat die pas van 1993 waren?
De opvolger van de 250D OM602 (2V) motor was de OM605 (4V) en die was leverbaar vanaf 12/92. In een mopf1
250D kan dus al een 20 klepper motor zitten. De benaming werd vanaf 7/93 E250D