W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 21 apr 2018, 22:23

W124 onstabiel na aanrijding

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Mafkees

W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor Stefan1969 » 10 sep 2017, 13:20

Hey,

Een vraagje.
Een familielid van me is moeten uitwijken voor een dronkaard, en heeft daardoor zijn rechter voorvelg krom gereden, band gescheurd, + heel bizar de linkse stuurstang met die slag kapot gekregen. Ook was de rechter achterband beschadigd, had een bult aan de wang gekregen.


Die dingen zijn onderstussen allemaal hersteld, maar de W124 rijd onstabiel bij het in en uitveren. veren zijn niet gebroken. stuurkogels hebben geen speling. Schokdempers zijn vernieuwd. We weten dus niet waar we verder moeten zoeken.
Bij het optrekken, wanneer dus de snuit van de auto omhoog word getild, en daarna gas los laat om van versnelling te veranderen, word het koets werk van links naar rechts geschud, op de snelweg kan je er ook niet bepaald veilig 120 mee rijden, want bij het in en uit veren schud de auto links en rechts, precies dat die windgevoeliger geworden is.

Iemand een idee waar ik nog kan gaan zoeken? De multilink achter ziet er goed uit.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: W124 onstabiel na een slag op een borduur.

Berichtdoor RD500sec » 10 sep 2017, 13:28

Controleer de fuseekogels eens, doe dat niet in uitgeveerde toestand, maar met het wagen gewicht rustend op het wiel.
In uitgeveerde toestand drukt de chassisveer alle speling eruit, door zijn hoge veerkracht is het vrijwel onmogelijk om de eventueel aanwezige speling op te merken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor BertusBonk » 10 sep 2017, 16:58

Is de auto ook opnieuw uitgelijnd en heb je daar ook een rapport van gekregen?

Kijk er eens naar of je beide voorwielen ongeveer gelijk in je wielkasten staan dus even ver naar achteren.

En onderschat de achteras niet, een beetje speling heeft heel veel effect op het rijgedrag.

Begin met een controle op de uitlijnbank zou ik zeggen.

Gr.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 167
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor John.M » 10 sep 2017, 18:46

Idd staat alles nog in lijn en hoe is de stuurdemper ? Die kan ook maar zo nu stuk zijn
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1453
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor JosW124 » 10 sep 2017, 21:00

mm, als de stuurdemper dit soort problemen zou moeten opvangen, is die geen lang leven beschoren wel?
Ik denk net als John, de wielen etc. hebben een deuk opgelopen, eerst maar eens zien of alle 4 de wielen nog goed staan.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor Stefan1969 » 11 sep 2017, 10:33

Heeft niks met de wielen te maken op dit moment, hij rijd nu met de zomerset velgen, het gebeurde met de winterwielen.

Stuurkogels zijn verdacht, maar geen speling op gevonden.
Auto is uitgelijnd, geen effect helaas.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor ScareMercy » 11 sep 2017, 11:36

Meet de draagarmen voor en achter eens na en vergelijk de waardes van links en rechts met elkaar. Gezien je de rest nagekeken hebt en het alleen met in en uitveren gebeurd kan het wel eens zijn dat 1 van de draagarmen krom is geworden met het ongeluk. (het kan ook nog in 1 van de overige armen van de achteras zitten, maar die zou ik pas controleren als je niets vind aan de draagarmen zelf).
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 29 apr 2010, 22:53
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam: Maikel
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D Sportline automaat 1992 -> Original AMG STT Turbo
W201 2.3 16v ECE 1985
VW Golf mk1 1981 1.5JB Automaat -> 2.1 16v ITB Project
W124 E320 -> Turbo project


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor Blauweaaf » 11 sep 2017, 12:30

Of veerbevestigingspunten voor of achter. Zijn vaak roestig en misschien was dit genadeklap?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Blauweaaf
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 07 apr 2011, 16:45
Woonplaats: Arnhem
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Peugeot 205 1.1 1988


Re: W124 onstabiel na aanrijding

Berichtdoor RD500sec » 11 sep 2017, 12:56

Stefan, er worden je vragen gesteld, een duidelijk antwoord blijft uit.

Heb je het uitlijnrapport?
Kan je dat plaatsen?
Heb je de FUSEEkogels bekeken? Dus de kogels in de draagarmen, niet de 6 stuurkogels

Ik heb nog een paar vragen:

De multilink mag er goed uitzien, maar is hij op speling gecontroleerd?
Is de ophanging van de achteras ook bekeken, de 4 rubber silentblocks waar de as mee aan de carrosserie zit?
Heb je ook het hulpstuurhuis gecontroleerd op speling?
Staat de arm van het hulpstuurhuis in lijn met die van het stuurhuis? Even hoog, onder dezelfde hoek?
Is de centrale stuurstang niet verbogen?
Is de chassisbalk goed bekeken, waar de draagarm in is opgehangen, heeft deze geen scheuren?

Je schrijft dat je er niet veilig 120km/u mee kunt rijden, naar mijn mening kan je er beter helemaal niet mee rijden, tot het defect gevonden en opgelost is. De auto is levensgevaarlijk nu.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten