W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo apr 08, 2020 1:37 pm

Wielvlucht verstelt niet.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Merida » ma dec 09, 2019 12:19 am

Dag allemaal,
Mijn W124 (200E '89) heb ik onlangs uitgelijnd voor twee maal; één maal met de oude Hunter en één maal met de nieuwe.
In beide gevallen, verloopt mijn wielvlucht niet als ik stel.......

Even uit mijn hoofd nu; de voorste draagarm verstelling (voorzijde uiteraard) is voor de wielvlucht, de achterste voor de caster. Maar vergis ik mijzelf nu; op dat moment had ik het goed in ieder geval.

Afijn, ik stel en alleen de sporing verloopt......en niet zo'n klein beetje ook!
Verstel ik de sporing, verloopt de wielvlucht een klein beetje.
Ik zie het wiel echt serieus verlopen als ik de stelbout aan de draagarm verdraai, dat is het dus niet.
Nouja, stellen; eerste caster goed, dan vlucht, dan sporing. Maar dat gaat dus niet op.

Verdorie; dit is toch echt bij lange na niet de eerste auto die ik uitlijn! Ik kan er niet tegen dat het me niet lukt.
Eigen auto, misschien te enthousiast en zie iets over het hoofd??
Ik heb ook niemand om het aan te vragen of die mij even "sukkel, je bent.......je had......" zegt.
Maar ik "zie" het even niet.
Iemand een verse kijk of ander inzicht? Dan verneem ik dat heel graag!
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di maart 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Gombal » ma dec 09, 2019 11:22 am

Ik heb geen ervaring met uitlijnen voor de rest behalve dat ik mijn beide W124's uitgelijnd heb met een touwtje. (en nu nog zo rond rij, zonder vreemde bandenslijtage en met een gewoon weg en stuurgedrag. Beide keren na het loshalen van ongeveer alles)
Als ik echter naar de draagarmen kijk zijn dit gewoon driehoeken.
Als je dus alleen aan de voorzijde of achterzijde iets verstelt betekend dat dat je geen rechtlijnige beweging van de fuseekogel krijgt maar een cirkelvormige diagonale beweging.
Om te stellen dat de voorste bout voor de camber is en de achterste voor de caster kan simpelweg niet omdat de draagarm een vaste driehoek is. Verstel je iets aan de ene zal dat ook invloed hebben op de andere.
Om alles goed in te stellen zul je ze mijnsinziens allebei in samenspraak met elkaar moeten verstellen.
Hoe dan ook zul je altijd invloed op de sporing hebben.

Als ik er simpelweg over na denk zou ik eerst dmv de 2 bouten de camber en caster instellen, beide bouten tegelijk gebruiken.
Als dit naar wens staat dan pas dmv van de stuurstangen de sporing goed zetten.
Andersom zal dit nooit gaan werken.
Bijlagen
w124 draagarm voor voorzijde.jpg
w124 draagarm voor voorzijde.jpg (35.77 KiB) 464 keer bekeken
w124 draagarm voor achterzijde.jpg
w124 draagarm voor achterzijde.jpg (36.42 KiB) 464 keer bekeken
w124 draagarm voor voor en achterzijde.jpg
w124 draagarm voor voor en achterzijde.jpg (38.85 KiB) 464 keer bekeken
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 5374
Geregistreerd: vr dec 11, 2009 9:26 pm
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor RD500sec » ma dec 09, 2019 2:28 pm

Het is wat Gombal aangeeft, het verstellen van de vlucht gaat voornamelijk met de voorste bout, maar tevens versteld de caster iets mee, het verstellen van de caster gaat voornamelijk met de achterste bout, maar de vlucht versteld ook iets.
Moet je veel verstellen, is het jongleren met beide bouten tot het naar wens staat.
Beide bouten tegelijk zou ik niet letterlijk zo doen, eerst de ene, dan de ander bijstellen, dan weer de ene, enz.
Het voordeel van deze ophanging is dat je alle hoeken kunt verstellen, en zo de wielstanden perfect kunt afstellen, maar voor de uitlijner is dat ook wel een nadeel.
Zorg ook voor een borgbout voor het stuurhuis, dan weet je zeker dat ook deze in het midden staat. Het heeft een m8 fijne draad en een punt om in de uitsparing in het segment van het stuurhuis te vallen.
Bij MB gebruiken ze ook een tool om de voorwielen aan de voorzijde uitelkaar te drukken bij het instellen van de sporing.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Rob Hackert » ma dec 09, 2019 3:04 pm

ik ga voor uitlijnen naar Profile Tire in Zaltbommel, prachtige digitale uitlijn apparatuur, diverse waarden waren in het rood, na uitlijnen alles in het groen. Vaste billijke prijs ook al was de monteur er ruim 2 uur mee bezig was omdat er nogal wat vast zat.... daarna rijdt de auto super rechtuit op een vlakke weg en minimale bandenslijtage
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 387
Geregistreerd: ma jan 27, 2014 10:18 pm
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Gombal » ma dec 09, 2019 3:47 pm

RD500sec schreef:Zorg ook voor een borgbout voor het stuurhuis, dan weet je zeker dat ook deze in het midden staat. Het heeft een m8 fijne draad en een punt om in de uitsparing in het segment van het stuurhuis te vallen.

Als ik het goed heb heeft een W124 deze mogelijkheid niet meer. Bij mijn 200D en 300D (en reserve stuurhuizen) zit hij er in ieder geval niet, weet niet of er nog verschil is tussen verschillende versies of jaartallen maar bij mijn 33 jaar oude beestje is het niet aanwezig. Op de plek waar hij bij een W123, W126, enz zit zit bij een W124 geen gat naar slechts een "deuk" in het stuurhuis.
Dus om je een lang gezoek er naar te besparen ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 5374
Geregistreerd: vr dec 11, 2009 9:26 pm
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Merida » ma dec 09, 2019 6:37 pm

Hartelijk bedankt voor de reactie's beste mensen, dat stel ik heel erg op prijs!

Tja, dat het niet zo zwart/wit is van voorste- en achterste bout is ook zo, maar dat bedoelde ik ook in de basis.
Ik zie op dat moment gewoon aan het wiel de vlucht namelijk wel verlopen. Beide wat "masseren" is beter.

Jammer dat die bout optie er niet meer zit; was wel een mooie manier geweest om het exacte midden te vinden!

Niet om op te scheppen, maar ik heb de kennis zeker wel om de auto zorgvuldig uit te lijnen......maar denk gewoon dat ik iets over het hoofd zie waarvan ik -eenmaal op de hoogte- mijzelf voor de kop sla ;)
Ook het uitlijnapparaat is een gloednieuwe Hunter van 20.000 + euro; zal toch wel goed zijn denk je dan?

Ik ga er gewoon nog een keer aan beginnen.......
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di maart 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor RD500sec » ma dec 09, 2019 10:18 pm

Nog even over de mittelstellungskontrollschraube, deze is tot 01-90 toegepast, daarna zijn de ingaande as komend vanaf het stuurwiel, en het deksel van merktekens voorzien.
Normaal gesproken zou jou auto nog de blokkeerschroef moeten hebben.

P.s. Ik wil ook met mijn auto bij je langs komen om te zien of het probleem daar ook optreedt ;)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Gombal » di dec 10, 2019 6:25 pm

Nog even zitten zoeken op de cd en idd staat de schroef daar ook in (zie pdf).
Ga morgen eerst nog eens onder de 300D kijken om de locatie te vinden, al 2 keer gekeken en toen niet te vinden.
Bijlagen
stuurhuis W124.pdf
(97.23 KiB) 28 keer gedownload
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 5374
Geregistreerd: vr dec 11, 2009 9:26 pm
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Merida » di dec 10, 2019 9:00 pm

Bedankt beste mensen wederom! Ook voor de pdf Gombal; die sla ik mooi op, altijd handig!

Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om te kijken helaas, maar zodra me dat lukt, meld ik de uitkomst ook nog even.

Richard, ik zou da graag doen, mooie oplossing, maar helaas, de plaats waar ik de apparatuur heb staan en dus uitlijn......daar kan ik geen andere auto's ontvangen.
Was wel een mooie geweest.

Ik hou jullie op de hoogte!
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di maart 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor RD500sec » wo dec 11, 2019 12:27 am

Dat is net hoe je het verkoopt Wout.
Het is ter lering ende vermeak, met nadruk op lering, dan moet het toch kunnen :mrgreen:

Heb je een paar extra ogen nodig, ik zit niet ver van de lokatie waar de apparatuur staat.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Merida » wo dec 11, 2019 10:52 pm

Dat is wel zo, maar het zit iets anders.
Gezien er een paar projecten lopen -wat eigenlijk niet zo moeten- is men al wat aan het zeuren.
De lezing erachter is dat er "ter lering" al genoeg staat......
Ik moet even een tijdje rustig aan doen om zo het gevoel dat ik mijn eigen beunschuur aan het runnen ben weg te nemen.
Vandaar eigenlijk; elke vreemde, of vreemde auto wordt met argusogen bekeken.
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di maart 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor RD500sec » do dec 12, 2019 2:52 am

Ik ben benieuwd wat het euvel uiteindelijk is....
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Merida » za dec 21, 2019 8:56 pm

Nouja, je gelooft het niet.......maar het was de Hunter......de nieuwe (ook dus!?!?!?!!!!)

Dat was het laatste wat ik verwacht had; de nieuwe doet exact wat de oude doet......zal dat wel niet aan liggen; logisch toch?
Was ook wel raar; ik zie op het oog de camber verlopen......dan kan het niet zo zijn dat hij niet aangeeft.
Begon wel een beetje aan mezelf te twijfelen; iets met bomen en een compleet bos missen.

Toch zit nog iets mij dwars @Gombal.
Van het bovenste plaatje, zou de orange lijn wel wat horizontaler moeten gezien de achterste bevestiging dan het scharnierpunt wordt. Dan klopt het wel dat die voorste voornamelijk camber doet. De fuseehartlijn zit namelijk ook dichtbij op de dwarslijn.
Wil geen wijsneus zijn hoor, maar ik heb er een paar keer aan moeten denken. Je hebt wel gelijk dat je het beste ze allebei even kan "masseren" en dat heb ik dus ook gedaan.

Volgende punt gaan de bussen van mijn achter subframe worden want als ik alleen maar over een dik opgedrukte witte lijn rij, zit ik bijna alsof ik een koe melk aan dat stuur te rossen.
Hopende dat de bouten nog wat willen; ziet er slecht uit in die hoeken........hmmmm........

Bedankt nog allen!

Edit,
Richard en Gombal; gefeliciteerd met de nieuwe titel :handgestures-thumbupleft:
Sorry, zie het nu pas.
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: di maart 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor RD500sec » za dec 21, 2019 9:56 pm

Dank je,
Zo zie je maar, nieuw is niet altijd beter :D

Maar mooi dat je erachter bent gekomen en inderdaad, dat verwacht je niet direct.

Succes met je volgende klus.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 865
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Wielvlucht verstelt niet.

Berichtdoor Gombal » za dec 21, 2019 11:49 pm

Dank je wel.
Mooi dat het opgelost is!
En qua tekeningen, was zomaar uit de losse pols om aan te geven wat ze ongeveer zouden doen, niets uitgemeten oid. Dus dat de lijntjes iets anders lopen als ik getekend heb dat is helemaal correct ;) !
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 5374
Geregistreerd: vr dec 11, 2009 9:26 pm
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast