Hallo,
In mijn 200D zit er geen toerenteller, maar ik zou eigenlijk wel willen weten of ik een beetje deftig schakel, ik doe het gewoon op gevoel nu...
1-2: voor 20km/h, eigenlijk gewoon vertrekken, na 2-3 meter al naar tweede
2-3: bij ongeveer 30km/h, bergop iets later
3-4: iets meer dan 50km/h, op opritten van autostrade soms maar bij 70 of op bergen ook later
Hoeveel toeren draait de motor dan eigenlijk en is dat ok├®?
Mvg,
Valke
Toerental 200D
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Re: Toerental 200D
Met de standaard bandenmaat (195/65/15) en uitgaande van een vierbak handgeschakeld:
Horizontaal toeren, verticaal snelheid.
Reeks1 = eerste versnelling
Reeks2 = tweede versnelling
Reeks3 = derde versnelling
Reeks4 = vierde versnelling
Je schakelt dus wel erg vroeg, de motor zakt steeds weg tot onder 1500 toeren.
Horizontaal toeren, verticaal snelheid.
Reeks1 = eerste versnelling
Reeks2 = tweede versnelling
Reeks3 = derde versnelling
Reeks4 = vierde versnelling
Je schakelt dus wel erg vroeg, de motor zakt steeds weg tot onder 1500 toeren.
-
Pansj
- Fresh Boarder

- Roepnaam: Valke
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1992
Aha mooi zo'n grafiekje! En welk toerental wordt aangeraden om ongeveer bij te schakelen dan?
-
DJS
- Diamant Boarder

Als ik normaal optrek probeer ik er altijd voor te zorgen dat de motor tussen de 1800 en 2000 toeren terugvalt. Dit is voor het verbruik een prima toerental om op terug te vallen en je hebt dan geen last van een brommende motor.
Dit is bij een vierbak ongeveer tussen de 25 en 30 kilometer per uur naar de 2, bij 45 naar de 3 en bij 70 naar de vier.
Als ik snel moet optrekken, bij bijvoorbeeld invoegen op de snelweg of het inhalen van een auto, schakel ik pas rond de 4000 toeren om wat meer vermogen tot mijn beschikking te hebben.
Dit is bij een vierbak ongeveer tussen de 25 en 30 kilometer per uur naar de 2, bij 45 naar de 3 en bij 70 naar de vier.
Als ik snel moet optrekken, bij bijvoorbeeld invoegen op de snelweg of het inhalen van een auto, schakel ik pas rond de 4000 toeren om wat meer vermogen tot mijn beschikking te hebben.
Laatst gewijzigd door DJS op do okt 30, 2014 3:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pansj
- Fresh Boarder

- Roepnaam: Valke
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1992
Ok├® bedankt voor het snelle antwoord, dat ga ik straks op weg naar huis eens proberen! 
Mvg,
Valke
Mvg,
Valke
-
DJS
- Diamant Boarder

Ik had nog de schakelmomenten voor een vierbak toegevoegd terwijl jij aan het typen was. 
Denk er wel aan: als de motor koud is, moet je eerder schakelen. Vooral van de eerste versnelling naar de tweede versnelling moet dan wat vroeger, de eerste versnelling is namelijk erg kort.
Denk er wel aan: als de motor koud is, moet je eerder schakelen. Vooral van de eerste versnelling naar de tweede versnelling moet dan wat vroeger, de eerste versnelling is namelijk erg kort.