Koppakking lek?
-
Pansj
- Fresh Boarder

- Roepnaam: Valke
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Koppakking lek?
Hallo,
Over enkele weken is mijn 200D te warm geworden omdat er een lek in de radiator zat, deze is dus enkele weken geleden vervangen. Helaas eerst een week of twee met rode koelvloeistof gereden, ik wist niet dat dit de verkeerde was..
Nu heb ik eergisteren een paar honderd kilometer op de autostrade gereden (+- 110km/h gemiddeld) en toen ik thuiskwam schudde de motor redelijk hard, en hoorde ik een tik in het blok. Bij koude motor loopt hij mooi en schudt die niet. De oliedruk schommelt stationair ook soms als hij warm is dus denk ik dat de koppakking eraan zal zijn.. Is dit een juiste diagnose?
Indien ja: zijn er dingen die ik best nog kan nakijken/vervangen als de kop er toch af is of is de rest normaal nog goed? De motor heeft bijna 300.000km gelopen (echt).
Mvg,
Valke
Over enkele weken is mijn 200D te warm geworden omdat er een lek in de radiator zat, deze is dus enkele weken geleden vervangen. Helaas eerst een week of twee met rode koelvloeistof gereden, ik wist niet dat dit de verkeerde was..
Nu heb ik eergisteren een paar honderd kilometer op de autostrade gereden (+- 110km/h gemiddeld) en toen ik thuiskwam schudde de motor redelijk hard, en hoorde ik een tik in het blok. Bij koude motor loopt hij mooi en schudt die niet. De oliedruk schommelt stationair ook soms als hij warm is dus denk ik dat de koppakking eraan zal zijn.. Is dit een juiste diagnose?
Indien ja: zijn er dingen die ik best nog kan nakijken/vervangen als de kop er toch af is of is de rest normaal nog goed? De motor heeft bijna 300.000km gelopen (echt).
Mvg,
Valke
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
Re: Koppakking lek?
Dat zou inderdaad heel goed de koppakking kunnen zijn. De verstuivers en klepstoters vallen af omdat die vooral een tikkend geluid geven bij een koude motor. Een lekke koppakking kan inderdaad een erg typerend geluid hebben. Bij mij in het dorp hoorde ik ook een 124 diesel voorbij komen die te horen aan het geluid te horen ook een lekke koppakking had.
-
GekkeHenkie
Even laten testen of het zeker de koppakking is. En ik zou alleen het noodzakelijke doen. Koppakking. En even de kop af laten persen. Evt vlakken. Maar voor de rest nieys
-
Pansj
- Fresh Boarder

En hoe kan je dat 'testen'?
- Hutch
- Silver Boarder

- Roepnaam: Leen
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: 124 300D 1986
190 2.0E
1984 - Locatie: Kruiningen
Je kan het bij de garage laten doen zetten ze een tester op je expansievat van je koelwater.
Of anders is het soms al duidelijk als er koelvloeistof in je olie zit.
Anders kan je het ook zien aan de uitlaatgassen die je uitlaat komen en dan witte rook uit de uitlaat komt en dat is meestal heel veel witte rook.
Suc6 met de reparatie.
Mvg Hutch
Of anders is het soms al duidelijk als er koelvloeistof in je olie zit.
Anders kan je het ook zien aan de uitlaatgassen die je uitlaat komen en dan witte rook uit de uitlaat komt en dat is meestal heel veel witte rook.
Suc6 met de reparatie.
Mvg Hutch
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
Zo'n test heeft alleen totaal geen zin als de koppakking lek is bij een olie kanaal. De test kan dus alleen bevestigen dan hij lek is en niet bevestigen dat de koppakking niet lek is. De symptomen die Hutch noemt, zijn alleen aanwezig bij een koppakking die enorm lek is. Bij een beginnend lek kun je de slechts de symptomen die de onderwerp-starter heeft, ervaren. Als je er vroeg bij bent hoeft de kop meestal ook niet te worden gevlakt.
-
Bram Jansen
Als je oliedruk meter schommelt, dus een jojo effect heeft, ga je al aardig richting lekke koppakking.
Je zou in de olie kunnen kijken naar koelvloeistof, of kijken in het koelvloeistofreservoir naar olie. Daar hoeft niets in te zitten maar het zijn indicaties die je mee kunt nemen in je zoektocht naar een lek in je koppakking.
Een ander advies wat ik je zou willen mee geven. Rijd er geen meter meer mee tot je zeker weet wat er aan de hand is.
En natuurlijk gaat een motor beroerd lopen met een lekke koppakking.
Wat een gedonder toch weer. Ik had liever gelezen dat je een leuke rit had gemaakt.
Kan er niets aan doen maar vind het vaak redelijk lullig om te lezen dit soort dingen.
Lex
Je zou in de olie kunnen kijken naar koelvloeistof, of kijken in het koelvloeistofreservoir naar olie. Daar hoeft niets in te zitten maar het zijn indicaties die je mee kunt nemen in je zoektocht naar een lek in je koppakking.
Een ander advies wat ik je zou willen mee geven. Rijd er geen meter meer mee tot je zeker weet wat er aan de hand is.
En natuurlijk gaat een motor beroerd lopen met een lekke koppakking.
Wat een gedonder toch weer. Ik had liever gelezen dat je een leuke rit had gemaakt.
Kan er niets aan doen maar vind het vaak redelijk lullig om te lezen dit soort dingen.
Lex
- DekkersJ
- Expert Boarder

- Roepnaam: Jacco
- Type wagen: 230E
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Agila 1.2 Eco
- Contacteer:
Kan het ook gewoon een slecht contact zijn?
Groet,
Jacco
Groet,
Jacco
-
Mafkees
Met jou uitleg en daarbij de km stand van 300.000 kan het heel goed de koppaking zijn.
Klinkt rot, maar is vrij normaal met die stand, laat ff een expert luisteren en of testen.
Klinkt rot, maar is vrij normaal met die stand, laat ff een expert luisteren en of testen.
-
Pansj
- Fresh Boarder

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Er zit geen olie in de koelvloeistof of omgekeerd, olieverbruik is ook te verwaarlozen, op 9000km nog niet (of amper) gezakt.
Ik zal er eens laten naar kijken door een garagist en als ze moest kapot zijn zsm vervangen. 'k Heb eens gebeld naar een revisiebedrijf hier in de buurt en vlakken + voorkamers uittrekken en schoonmaken zou zo'n 160 euro zijn, is dit een deftige prijs?
EDIT: Zijn er om dit te fixen nog dingen nodig behalve een pakkingsetje, rekbouten en verse filter?
Mvg,
Valke
Ik zal er eens laten naar kijken door een garagist en als ze moest kapot zijn zsm vervangen. 'k Heb eens gebeld naar een revisiebedrijf hier in de buurt en vlakken + voorkamers uittrekken en schoonmaken zou zo'n 160 euro zijn, is dit een deftige prijs?
EDIT: Zijn er om dit te fixen nog dingen nodig behalve een pakkingsetje, rekbouten en verse filter?
Mvg,
Valke
-
Pansj
- Fresh Boarder

Ik ben intussen naar de garage geweest, en daar zeiden ze dat als er geen olie in de koelvloeistof of vice versa, dat ik me geen zorgen moet maken. De bron van de rammel is wel gevonden intussen. Het oog bovenaan de "torsiedemper" is een beetje uitgesleten. Als ik hier tijdens het draaien mijn vinger tegenhoud verdwijnt het getik inderdaad en klinkt de motor weer normaal!
Ik denk trouwens dat ze het torsiedemper noemden, ze moest het zelf ook opzoeken. Het is een dempertje dat vooraan aan de motor zit en verbonden is met de riemspanner.
Mvg,
Valke
Ik denk trouwens dat ze het torsiedemper noemden, ze moest het zelf ook opzoeken. Het is een dempertje dat vooraan aan de motor zit en verbonden is met de riemspanner.
Mvg,
Valke