Ventilator motor "vastzetten"
-
Sieggy
Ventilator motor "vastzetten"
Beste,
Binnenkort ga ik met mijn E220 (LPG) op vakantie waar het nogal warm is.
Om mijn motor zeker genoeg afkoeling te geven wil ik de ventilator van de motor (met viscokoppeling) "vastzetten" zodat de ventilator constant op volle snelheid meedraait.
Ik veronderstel dat dit kan door een contact te "kortsluiten".
Kan iemand mij uitleggen hoe je dit juist doet, a.u.b?
Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Sieggy
Binnenkort ga ik met mijn E220 (LPG) op vakantie waar het nogal warm is.
Om mijn motor zeker genoeg afkoeling te geven wil ik de ventilator van de motor (met viscokoppeling) "vastzetten" zodat de ventilator constant op volle snelheid meedraait.
Ik veronderstel dat dit kan door een contact te "kortsluiten".
Kan iemand mij uitleggen hoe je dit juist doet, a.u.b?
Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Sieggy
-
GekkeHenkie
Re: Ventilator motor "vastzetten"
220 heeft volgens mij geen visco,
elektro is het gewoon de sensor doorlussen
als het wel een visco is, dan kun je deze niet vastzetten, zit een soort hars/vloeistof in
elektro is het gewoon de sensor doorlussen
als het wel een visco is, dan kun je deze niet vastzetten, zit een soort hars/vloeistof in
-
Sieggy
Re: Ventilator motor "vastzetten"
De E220 heeft zeker een visco, ze is trouwens een paar jaar geleden vernieuwd geweest.
Dus die kan niet vastgezet worden? Nog iemand ideeën?
Bedankt!
Sieggy
Dus die kan niet vastgezet worden? Nog iemand ideeën?
Bedankt!
Sieggy
- Stofzuigerman
- Silver Boarder

- Berichten: 187
- Lid geworden op: za dec 10, 2011 11:03 am
- Roepnaam: Paul
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1987
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Toyota FJ40
- Locatie: Den Haag
Re: Ventilator motor "vastzetten"
goeie koelvloeistof erin , zeker weten dat je thermostaat goed is en rijden maar.
Had vorige week 39,5 graden ( op auto thermometer al rijdend ) in Frankrijk met airco aan en dat ging goed.
Goeie reis.
Voordat ik wellicht iets te makkelijk denk : heeft rijden op LPG meer koeling nodig ?
Had vorige week 39,5 graden ( op auto thermometer al rijdend ) in Frankrijk met airco aan en dat ging goed.
Goeie reis.
Voordat ik wellicht iets te makkelijk denk : heeft rijden op LPG meer koeling nodig ?
- Hutch
- Silver Boarder

- Berichten: 162
- Lid geworden op: vr sep 30, 2011 10:19 pm
- Roepnaam: Leen
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 124 300D 1986
190 2.0E
1984 - Locatie: Kruiningen
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Ik zou de thermostaat er gewoon eruit halen vind ie lekker en heb je een goede koeling scheelt een hoop in de weerstand die de thermostaat heeft in de circulatie.
mvg Hutch
mvg Hutch
-
Erik 300 TDTurbo
- Expert Boarder

- Berichten: 142
- Lid geworden op: di feb 28, 2012 9:56 pm
- Roepnaam: Erik
- Type wagen: E280T
- Bouwjaar: 1995
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Locatie: Gorcem
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Moet je wel airco hebben want anders geen (elektrische) ventilator in geval van file en er al zeker geen caravan oid achter hangen want in die situaties heb je fan echt nodig.
In mijn 280TE rij ik bijna hele jaar zonder visco rond (sleuteld regelmatig zo veel makelijker) maar op vakantie met caravan er achter de heuvels in neem ik geen risico
In mijn 280TE rij ik bijna hele jaar zonder visco rond (sleuteld regelmatig zo veel makelijker) maar op vakantie met caravan er achter de heuvels in neem ik geen risico
-
w126560td
- Silver Boarder

- Berichten: 312
- Lid geworden op: vr jan 29, 2016 6:56 pm
- Roepnaam: Gtt555
- Type wagen: 300TD
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46 - Locatie: Turkey Istanbul
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Je kan de visco losmaken en een gat boren 6mm, vervolgens zet je er een bout en een moer op zodat de visco altijd gekoppeld is. Dit zorgt voor een hele goede koeling.
Minpunten zijn vermogen verlies, meer brandstof verbruik en hoorbare blaasgeluid.
Een visco koppeling stopt bij bepaalde toerental en nu zal deze constant meedraaien.
Thermostaat eruit halen is niet geschikt voor elke type auto. Ik heb ooit de thermostaat eruit gehaald (300TD) en een bergweg gepakt in Turkije. Auto begon bijna te koken. Water stroomt te snel van de radiateur naar het blok waardoor het geen tijd heeft om te koelen in de radiateur.
Dit heeft te maken met de doorgang (diameter) van de thermostaat bij volledig open staande thermostaat deze is veel kleiner dan een doorgang zonder thermostaat. Met als gevolg te snelle doorstroming van het vloeistof waardoor het vloeistof geen kans heeft om te koelen in de radiateur.
Een goede radiateur behuizing is ook essentieel voor een goede koeling.
Als je airco hebt dan kun je de eclectische fan doorverbinden doormiddel van twee kabels een knop en een zekering.
Ik rijd in Turkije gemiddeld met 35 graden Celsius zeer gebergte landschappen en mijn temp kan soms oplopen tot 102 Celsius. Dit is geen ramp het gaat hier wel om een diesel. Bij een benzine zal deze max temp lager zijn. Als ik afdaal zakt mijn temp binnen 30 SEC naar 82 celcuis. Als ik dezelfde weg pak bij 25 graden celcuis dan stijgt mijn temp niet boven de 90.
Buitentempratuur en landschap hebben zeer grote invloed op de koeling van je auto. File rijden bij 35 graden celcuis wordt mijn auto niet warmer als 85 graden. Met dit lange L;L verhaal wil ik naar voren brengen dat een auto best heet mag worden tijdens zware belasting en hoge temp buiten.
Oja nog en suggestie omdat onze koelsystemen onder druk werken is het kookpunt veel hoger dan 100 graden bij onze Benzen zal het kookpunt minimaal bij 110+ graden liggen.
Minpunten zijn vermogen verlies, meer brandstof verbruik en hoorbare blaasgeluid.
Een visco koppeling stopt bij bepaalde toerental en nu zal deze constant meedraaien.
Thermostaat eruit halen is niet geschikt voor elke type auto. Ik heb ooit de thermostaat eruit gehaald (300TD) en een bergweg gepakt in Turkije. Auto begon bijna te koken. Water stroomt te snel van de radiateur naar het blok waardoor het geen tijd heeft om te koelen in de radiateur.
Dit heeft te maken met de doorgang (diameter) van de thermostaat bij volledig open staande thermostaat deze is veel kleiner dan een doorgang zonder thermostaat. Met als gevolg te snelle doorstroming van het vloeistof waardoor het vloeistof geen kans heeft om te koelen in de radiateur.
Een goede radiateur behuizing is ook essentieel voor een goede koeling.
Als je airco hebt dan kun je de eclectische fan doorverbinden doormiddel van twee kabels een knop en een zekering.
Ik rijd in Turkije gemiddeld met 35 graden Celsius zeer gebergte landschappen en mijn temp kan soms oplopen tot 102 Celsius. Dit is geen ramp het gaat hier wel om een diesel. Bij een benzine zal deze max temp lager zijn. Als ik afdaal zakt mijn temp binnen 30 SEC naar 82 celcuis. Als ik dezelfde weg pak bij 25 graden celcuis dan stijgt mijn temp niet boven de 90.
Buitentempratuur en landschap hebben zeer grote invloed op de koeling van je auto. File rijden bij 35 graden celcuis wordt mijn auto niet warmer als 85 graden. Met dit lange L;L verhaal wil ik naar voren brengen dat een auto best heet mag worden tijdens zware belasting en hoge temp buiten.
Oja nog en suggestie omdat onze koelsystemen onder druk werken is het kookpunt veel hoger dan 100 graden bij onze Benzen zal het kookpunt minimaal bij 110+ graden liggen.
- DekkersJ
- Expert Boarder

- Berichten: 103
- Lid geworden op: wo aug 01, 2012 10:40 am
- Roepnaam: Jacco
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Agila 1.2 Eco
- Locatie: Steenbergen
- Contacteer:
Re: Ventilator motor "vastzetten"
En ja: rijden op LPG heeft meer koeling nodig. Zo uit mijn hoofd is de temperatuur in de zuigerruimte 40 graden hoger.
Groet,
Jacco
Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk
Groet,
Jacco
Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk
-
Sieggy
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Hartelijk dank allemaal voor de reacties!
Technisch is de motor in (heel) goede staat. De reden waarom ik dit vroeg is inderdaad omdat LPG de motor warmer maakt.
Heb zoals w126560td vermeldde, twee kabels van de elektrische fan van de airco doorverbonden zodat die constant meedraait.
Laat ons hopen dat alles goed verloopt
We vertrekken op maandag 1 augustus voor 2 weken.
Grtjs,
Sieggy
Technisch is de motor in (heel) goede staat. De reden waarom ik dit vroeg is inderdaad omdat LPG de motor warmer maakt.
Heb zoals w126560td vermeldde, twee kabels van de elektrische fan van de airco doorverbonden zodat die constant meedraait.
Laat ons hopen dat alles goed verloopt
We vertrekken op maandag 1 augustus voor 2 weken.
Grtjs,
Sieggy
-
Sieggy
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Even ter info:
De wagen heeft het perfect gedaan. Tot 35 graden in de file, geen probleem!
De wagen heeft het perfect gedaan. Tot 35 graden in de file, geen probleem!
- Nico 43
- Diamant Boarder

- Berichten: 2660
- Lid geworden op: zo aug 19, 2012 7:44 pm
- Roepnaam: Nico
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Locatie: Ermelo
Re: Ventilator motor "vastzetten"
Mooi toch we hadden ook niet anders verwacht het is toch een Mercedes?

Mensen met verstand rijden Mercedes
