Automaatbak olie verversen.
-
036
Automaatbak olie verversen.
Ik wil aankomende winter de automaatbak olie verversen. De auto is uit 92 en ik vraag mij af of je hem ook zelf kan spoelen of is dat niet nodig bij oudere auto's. Kun je er bijv. een middeltje ingooien, warm rijden alles eruit nieuw erin, zelfde procedure nog een x en dan verse olie er in? Kun je ook de koppelomvormer leeg laten lopen?
036
036
-
bjvdw81
Re: Automaatbak olie verversen.
Ik weet niet of er een middeltje te krijgen is en dan nog betwijfel ik of je hetzelfde resultaat zou bereiken als professioneel spoelen met een apparaat. Mijn ervaring is dat nieuwe olie + filter sowieso al wonderen doet. Mocht je daarna nog problemen hebben kun je altijd nog een spoeling overwegen.
De koppelomvormer moet je zelfs leeg laten lopen anders blijft er alsnog een hoop oude olie in je bak achter. Hiervoor kun je een sleutel op je krukas zetten en draaien tot de drainplug voor de opening verschijnt. Wel even de accu los voor de zekerheid, je wil niet dat de motor aan slaat als je er aan draait
De koppelomvormer moet je zelfs leeg laten lopen anders blijft er alsnog een hoop oude olie in je bak achter. Hiervoor kun je een sleutel op je krukas zetten en draaien tot de drainplug voor de opening verschijnt. Wel even de accu los voor de zekerheid, je wil niet dat de motor aan slaat als je er aan draait
- Stofzuigerman
- Silver Boarder

- Roepnaam: Paul
- Type wagen: 300TE
- Bouwjaar: 1987
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Toyota FJ40
De koppelomvormer kan je ook met een flinke schroevendraaier steeds een stukje verdraaien vanaf de onderkant is mijn ervaring. Je zet de schroevendraaier dan steeds tussen de koppelomvormer en de opening van de behuizing. Dan kan je tenminste zien dat de aftapplug tevoorschijn komt. Wel eerst de automaat in Neutraal zetten en de wielen goed blokkeren.
-
MajikSimon
- Silver Boarder

- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Nee
de reden vh spoelen vd nieuwere types is grotendeels dat deze een 'levenslange vulling 'hadden...
meaning als de automaarbakolie echt 'op' is en waterdun na ca 150.000 km dan moet je wat ons betreft
eigenlijk liefst nieuwe auto kopen
Deze hadden daarom ook geen goede/optimale aftapmogelijkheden vaak, mn de koppelomvormer niet.
ik heb goede ervaringen met valvoline ATF D en slechtere met cheapere mannol...maar andere mensen hebben vast andere ervaringen. Als ie heel vuil is kan je hem idd spoelen in die zin van 2 x wisselen....met tussenpoos van bv enkele weken.
Vergeet ook het filter niet. Gebruik goed passende inbusdop voor koppelomvormer..
meaning als de automaarbakolie echt 'op' is en waterdun na ca 150.000 km dan moet je wat ons betreft
eigenlijk liefst nieuwe auto kopen
Deze hadden daarom ook geen goede/optimale aftapmogelijkheden vaak, mn de koppelomvormer niet.
ik heb goede ervaringen met valvoline ATF D en slechtere met cheapere mannol...maar andere mensen hebben vast andere ervaringen. Als ie heel vuil is kan je hem idd spoelen in die zin van 2 x wisselen....met tussenpoos van bv enkele weken.
Vergeet ook het filter niet. Gebruik goed passende inbusdop voor koppelomvormer..
- John.M
- Diamant Boarder

- Roepnaam: John
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015 - Locatie: Prov. Utrecht
En HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL belangrijk, de deksel pakking vervangen en de boutjes "aandraaien" met 8 NM anders gaat ie weer lekken!
- Marius28
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Marius
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h - Locatie: Groene Hart Holland
- Contacteer:
Het beste is automaatbak olie te verversen + filter elke 60.000 km. Voor een lange en probleemloze werking van de automaat.......als de automaatbakolie echt 'op' is en waterdun na ca 150.000 km......
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
-
036
Bedankt voor alle tips
Ik zal mij er eens in gaan verdiepen welke olie er precies in moet of heeft er hier iemand een tip? En dan van de winter aan de gang.
Ik wil dan ook meteen de cardanolie vervangen.
036
Ik zal mij er eens in gaan verdiepen welke olie er precies in moet of heeft er hier iemand een tip? En dan van de winter aan de gang.
Ik wil dan ook meteen de cardanolie vervangen.
036
- John.M
- Diamant Boarder

- Roepnaam: John
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1986
- Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
W169 A160 2011
X253 250 4 matic 2015 - Locatie: Prov. Utrecht
Cardanolie bij de Dealer halen / kopen! kost iets van rond de Ôé¼ 22.
Dan gaat het cardan niet "ineens" lekken! Automaatbak set, bijvoorbeeld deze: http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-te ... s-getriebe
Dan gaat het cardan niet "ineens" lekken! Automaatbak set, bijvoorbeeld deze: http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-te ... s-getriebe
- BrunoSacco
- Silver Boarder

- Type wagen: E320
- Bouwjaar: 1995
Automatische versnellingsbakken van de types 722.3/4/5 hoeven en kunnen beter niet worden gespoeld. Pas vanaf type 722.6 kan er volgens de Tim Eckhartmethode worden gespoeld. Aldus de meester zelf:
timeckart schreef:
Leider verstehe ich kein holländisch, deshalb der Hinweis: Gespült wird erst ab dem Getriebe 722.6 (NAG1). Für Getriebe 722.3 + 722.4 + 722.5 ist keine Spülung notwendig und wird auch nicht empfohlen! Tim Eckart
timeckart schreef:
Leider verstehe ich kein holländisch, deshalb der Hinweis: Gespült wird erst ab dem Getriebe 722.6 (NAG1). Für Getriebe 722.3 + 722.4 + 722.5 ist keine Spülung notwendig und wird auch nicht empfohlen! Tim Eckart
-
bjvdw81
De ene meester geeft aanwijzingen van de andere. Dank u, meneer Sacco 
-
036
Dan zal ik even uit moeten vogelen welke automaatbak ik eronder heb.
036
036
-
Prometheus
De 722.6 bak verscheen pas in 1996
Voor de 500E is het een 722.365 of 722.370
Voor de 500E is het een 722.365 of 722.370
- Marius28
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Marius
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h - Locatie: Groene Hart Holland
- Contacteer:
Inderdaad alleen verversen dus.
Let op dat de automaatbak olie MB keur 236.9 heeft. Zie bijv. https://www.total-tls.nl/CustomerData/P ... 0G%203.pdf
Let op dat de automaatbak olie MB keur 236.9 heeft. Zie bijv. https://www.total-tls.nl/CustomerData/P ... 0G%203.pdf
Groet, Marius