Accu spanning daalt te snel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Re: Accu spanning daalt te snel

Bericht door Jurjen S »

Zeker tijd zat dan :)
Met een hamer past alles.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Zit er ook nog een alarmsysteempie op Henk? Redelijke storingsveroorzakers.

De laadspanning is te laag, dynamo/spanningregelaar is dan de 1e verdachte.

Je zekeringskast kan ook een lastpost zijn. De bovenste trede bevat zekeringen, daaronder zitten de relais die van binnenuit bereikbaar zijn. Tussen die 'verdieping' wil wel eens water staan. Taaie klus om die bossen kabels aan de kant te krijgen, laat staan weer netjes terug te leggen.

Je hebt alleen nog maar over zekering 9 gemeten, wellicht over de andere zekeringen eens meten?

Als je dan aan het meten bent, ook even de stekker op de spanningsregelaar los gooien, dan sluit je de diodebrug die Jurgen aangeeft ook uit.
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Bericht door Henk Lith »

Hoi Jan,, Jan voor zover ik weet of ooit gemerkt heb zit er geen alarm op.
Ik denk Jan dat jij het over een later type W124 hebt?, ik kan van binnen uit geen zekeringen of relays vervangen, alles zit in die tweedelige langwerpige doos, links onder de motorkap, in de buurt van het "voorsuchtbord".

Maar wat ik weet is dat er bij het uittrekken van de zekering 9, toch nog ca 5 mA blijft lopen, echt gemeten over een 1 ohm weerstand in serie met de min, waar die 5 mA vandaan komt (of beter naar toe gaat :lol: ) weet ik niet, dat kan volgens mij alleen nog maar met een dynamo intern ontwerp te maken hebben, of zoals jij zegt met een verstopt alarmpje.

Maar ach, die 5 mA lig ik niet wakker van, kanie hebben toch?

Toevallig vanmorgen even naar mijn werkbox op de lageweide geweest, kreeg een paar uurtjes vrijaf van Marina :kiss:

Ik heb mijn textronik skoop weer eens van de plank gehaald, (en die deeds het nog).
Toen het beeld van de accuspanning met draaiende motor en dus ook werkende dynamo een bekeken.
Ik moet zeggen dat daar een rimpel opzit die eigenlijk geen naam mag hebben (ca. 0,1 volt) gesuperponeerd op de gelijkspanning van de accu, die nagenoeg bij stationair draaien 14 volt is.
Ook als ik grote verbruikers inschakel word de "rimpel" op de boordspanning nauwelijks groter, iets wat ik eigenlijk wel zou verwachten!?

Alleen loopt de boordspanning bij groot verbruik wel iets terug, maar nooit onder de 13,5 volt.

Toen heb ik een ouderwets stroomklemmetje om de kabel die van de dynamo komt gehangen, en de grootste stroom verbruikers weer ingeschakeld, lampen max, achterruitverwarming en dat soort dingen.

Dan wijst de stroom meter van dat stroom klemmetje ca 50 A !!! aan, indicatief allemaal, maar ik vind het toch niet slecht hoor.

Maar goed, ik kan de dynamo er anders toch gewoon een keer uithalen, en vragen of een dynamo bedrijfje er is zeer deskundig naar kan kijken, meten dan bij voorkeur.

Hieronder hang ik nog even (als het lukt)het skoop beeld van mijn tektronik aan.
Groet, Henk
Bijlagen
0001.JPG
0001.JPG (162.84 KiB) 1152 keer bekeken
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Dat is mooi, maar na 2 weken stilstand mag een benzine-Benz toch nog wel gewoon starten. Stel dat hij 2 maanden stil staat, dan kan ik begrijpen dat de batterij het niet meer trekt.

Is je massakabel tussen blok en chassis in orde? (kan bij starten moeilijkheden geven)
Plaats reactie