Micha12345 schreef:
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar andere veren eronder gedaan want het is normaal (voor de 86 modellen)
dat deze best hoge veren hadden
en later (wat ik begrepen heb) hebben ze lagere veren gebruikt) kan zijn dat ik het mis heb.
In ieder geval is aan mijn W124 nooit wat aan het onderstel gedaan en zijn de veren van fabriek af .
De draagarmrubbers hebben een torsie werking, ze geven een oplopende tegenkracht aan de veer en schokdemper
naar mate die de draagarm verder naar beneden duwen.
Als die torsiekracht of voorspanning in de rubbers naar verloop van tijd steeds meer afneemt of zelfs helemaal weg
is, winnen veer en schokdemper en gaat de auto al naar gelang steeds hoger staan.
Bij de eerste bouwjaren werd dit fenomeen al vroeg duidelijk en daarom heeft MB in 1988 het type rubber(s) en
aanhaalmoment van de moeren op de excentrische bouten aangepast.
Dat is de reden waarom veel Mopf0 hoger staan en niet de veren, daar zijn geen aanpassingen op gedaan.
Hier vind je 2 foto's van draagarmen, op de achterste rubber mist aan een kant de flens, dat zijn nog de Mopf0.
http://www.w124club.nl/gombal-200D-1986-t16904-280.html
Jullie hebben volgens mijn bescheiden mening allebei verrotte draagarmrubbers waar die torsiekracht uit is.
En dat verklaard ook volgens mijn bescheiden mening waarom die Supplex veren in 2 dagen 25 mm nazakken.
mvg
Geert
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.