Vervangen oliefilter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Plaats reactie
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Heren,

Ik wou deze week de olie verversen + filter vervangen op mijn 230E. Nu zit de filter er zo stevig op vast ( geen idee hoe) dat ik die met een Hazet 2169 ( en zelf een dubbel blad papier eronder) niet meer loskrijg.
Zijn er sommigen onder jullie met tips? Schroevendraaier oerdoor durf ik niet meet want laatst was de auto daardoor inop.. en ja die filter is met de hand vastgedraaid..

Groeten,
Giovanni
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Merida »

Nou, dan wil ik jou handen niet zien! ;)

Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.

Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 312
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 6:56 pm
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46
Locatie: Turkey Istanbul

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door w126560td »

Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Gebruikersavatar
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Berichten: 2660
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 7:44 pm
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Locatie: Ermelo

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Nico 43 »

Ik heb misschien nog wel een tip als ik iets niet los krijg gebruik ik zo n vierkant grip lapje ik meen dat hij van Tupperware is ze zijn gemaakt om een deksel van een pot los te kunnen draaien ;)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/omtanksam- ... -90389812/
Mensen met verstand rijden Mercedes
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Merida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien! ;)

Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.

Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijn :D
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Nico 43 schreef:Ik heb misschien nog wel een tip als ik iets niet los krijg gebruik ik zo n vierkant grip lapje ik meen dat hij van Tupperware is ze zijn gemaakt om een deksel van een pot los te kunnen draaien ;)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/omtanksam- ... -90389812/
Ha dat lijkt mij ook nog wel een leuke manier om het te proberen, alleen jammer dat alle winkels momenteel toe zijn en het dus niet zo evident is om effe eens iets snel te gaan kopen :x
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 312
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 6:56 pm
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46
Locatie: Turkey Istanbul

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door w126560td »

Giovanni schreef:
w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.

Of je dop is niet goed of de filter is anders, het lijkt mij sterk dat een hazet dop wat je 1 of 2 x per jaar gebruikt kapot is. Zo'n filter is van d├╝n blik. Zoals je zelf vermeld je hebt hem op de oude filter toegepast en op de nieuwe heeft die geen grip lijkt mij dat de fillter gewoon afwijkt van je vorige filter. Een bosh filter wordt vaak in het midden oosten gemaakt dus vertrouw daar maar niet op. Beste filters zijn van Mahle helemaal orgineel en met alle toebehorenen.

Je moet de filter gewoon forceren kan niet moeilijk zijn schroevendraaier methode zal gewoon werken
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

w126560td schreef:
Giovanni schreef:
w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.

Of je dop is niet goed of de filter is anders, het lijkt mij sterk dat een hazet dop wat je 1 of 2 x per jaar gebruikt kapot is. Zo'n filter is van d├╝n blik. Zoals je zelf vermeld je hebt hem op de oude filter toegepast en op de nieuwe heeft die geen grip lijkt mij dat de fillter gewoon afwijkt van je vorige filter. Een bosh filter wordt vaak in het midden oosten gemaakt dus vertrouw daar maar niet op. Beste filters zijn van Mahle helemaal orgineel en met alle toebehorenen.

Je moet de filter gewoon forceren kan niet moeilijk zijn schroevendraaier methode zal gewoon werken
Wel inderdaad het is een Bosch die er nu opzit en het ligt volgens mij ook aan de filter. De nieuwe die ik heb liggen nu is van Mann, die zijn wel volgens de verpakking gefabriceerd in Duitsland. De schroevendraaier methode zal ik pas gebruiken als niets anders lukt.. vorige zomer kwam de filter hier niet mee los en zat ik met een wagen die tijdelijk niet bruikbaar was
klaasCA
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 43
Lid geworden op: di mar 28, 2017 8:41 pm
Roepnaam: KlaasCA
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door klaasCA »

Ik heb laatst ook de nodige problemen ondervonden met het losmaken van het oliefilter (M103 2.6)
Met veel geduld en wat geweld toch los gekregen.

Dit kan mss nuttig zijn :
https://www.youtube.com/watch?v=aBC0CflyQkE

Je kan je Hazet sleutel mss aanpassen zodat je er twee bouten kan indraaien om een goede grip te hebben (zoals in het filmpje). Worst case boor je enkele gaten in je Hazet dop en draai je er enkele stevige zelftappende schroeven door (maar dan zit je wel met een lekke filter)
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Merida »

Giovanni schreef:
Merida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien! ;)

Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.

Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijn :D
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..

Vergeet je niet om de rubber ring dan even met olie in te smeren voor je het nieuwe filter monteert?

Die sleutel die ik aangaf; 100% zeker dat je hem los krijgt, punt.
Deuken, schades; ja. Maar hij is toch alleen maar om eraf te halen.......

Als je bang bent dat de olie overal heen loopt; ik sla in het oude filter altijd even een gat met een schroevendraaier in de bovenkant (hij staat bij jou toch ook op z'n kop?) en dan loopt hij leeg, vervang je hem "zonder een druppel olie te morsen".........ongeveer ;)

Maar ook deze sleutel omdat je er zo lastig bij kan.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Merida schreef:
Giovanni schreef:
Merida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien! ;)

Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.

Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijn :D
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..

Vergeet je niet om de rubber ring dan even met olie in te smeren voor je het nieuwe filter monteert?

Die sleutel die ik aangaf; 100% zeker dat je hem los krijgt, punt.
Deuken, schades; ja. Maar hij is toch alleen maar om eraf te halen.......

Als je bang bent dat de olie overal heen loopt; ik sla in het oude filter altijd even een gat met een schroevendraaier in de bovenkant (hij staat bij jou toch ook op z'n kop?) en dan loopt hij leeg, vervang je hem "zonder een druppel olie te morsen".........ongeveer ;)

Maar ook deze sleutel omdat je er zo lastig bij kan.
Jazeker de rubberen ring wordt met wat verse olie ingesmeerd en dan met de hand stevig aangedraaid.
Ik vroeg me enkel af of die tool de filter met zekerheid los gaat krijgen, indien die omhulsing daarbij kaduuk is zal mij dan worst wezen 8-)
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Merida »

Op 100%!

Lukt het niet, betaal ik hem voor je.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Merida schreef:Op 100%!

Lukt het niet, betaal ik hem voor je.
Ok als je zo zeker bent van je stuk zal ik die eens uittesten! :D
Gebruikersavatar
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 981
Lid geworden op: ma aug 26, 2013 4:42 pm
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Jurjen S »

Merida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien! ;)

Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.

Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.

Das echt een geweldige sleutel :) ooit ook ene keer aangeschaft, omdat ik zo'n sleutel met zo'n leren band die om het filter gaat in 2 stukken getrokken had...... Lang verlengstuk op deze sleutel, goeie ratel, keer kwaad maken en zo los :)
Met een hamer past alles.
Ekkie
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 117
Lid geworden op: di mei 07, 2013 11:48 pm
Roepnaam: Eric
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 500E

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Ekkie »

tool hierboven genoemd werkt perfect, met M103 zelfde gehad (ook met Hazet, lapjes etc etc). De driepoot vreet zich vat et voilà
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Bedankt iedereen voor de tips!
Die driepoot heeft het inderdaad gedaan, maar heb toch nog serieus moeten sleuren :twisted:
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Merida »

Dan zat hij erg vast.
Maar je hebt iig een tool die het kan; ik hoef geen geld over te maken dus.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Giovanni »

Merida schreef:Dan zat hij erg vast.
Maar je hebt iig een tool die het kan; ik hoef geen geld over te maken dus.
Zeker niet en dikke merci voor de tip, een goeie aanwinst.
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Vervangen oliefilter

Bericht door Merida »

Mooi zo!
(Kostte mij toch minder moeite dan jou ;) )
Plaats reactie