Vervangen oliefilter
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Vervangen oliefilter
Heren,
Ik wou deze week de olie verversen + filter vervangen op mijn 230E. Nu zit de filter er zo stevig op vast ( geen idee hoe) dat ik die met een Hazet 2169 ( en zelf een dubbel blad papier eronder) niet meer loskrijg.
Zijn er sommigen onder jullie met tips? Schroevendraaier oerdoor durf ik niet meet want laatst was de auto daardoor inop.. en ja die filter is met de hand vastgedraaid..
Groeten,
Giovanni
Ik wou deze week de olie verversen + filter vervangen op mijn 230E. Nu zit de filter er zo stevig op vast ( geen idee hoe) dat ik die met een Hazet 2169 ( en zelf een dubbel blad papier eronder) niet meer loskrijg.
Zijn er sommigen onder jullie met tips? Schroevendraaier oerdoor durf ik niet meet want laatst was de auto daardoor inop.. en ja die filter is met de hand vastgedraaid..
Groeten,
Giovanni
-
Merida
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
- Roepnaam: Wout
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
Re: Vervangen oliefilter
Nou, dan wil ik jou handen niet zien! 
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
-
w126560td
- Silver Boarder

- Berichten: 312
- Lid geworden op: vr jan 29, 2016 6:56 pm
- Roepnaam: Gtt555
- Type wagen: 300TD
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46 - Locatie: Turkey Istanbul
Re: Vervangen oliefilter
Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
- Nico 43
- Diamant Boarder

- Berichten: 2660
- Lid geworden op: zo aug 19, 2012 7:44 pm
- Roepnaam: Nico
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Locatie: Ermelo
Re: Vervangen oliefilter
Ik heb misschien nog wel een tip als ik iets niet los krijg gebruik ik zo n vierkant grip lapje ik meen dat hij van Tupperware is ze zijn gemaakt om een deksel van een pot los te kunnen draaien 
https://www.ikea.com/nl/nl/p/omtanksam- ... -90389812/
https://www.ikea.com/nl/nl/p/omtanksam- ... -90389812/
Mensen met verstand rijden Mercedes
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijnMerida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien!
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Ha dat lijkt mij ook nog wel een leuke manier om het te proberen, alleen jammer dat alle winkels momenteel toe zijn en het dus niet zo evident is om effe eens iets snel te gaan kopenNico 43 schreef:Ik heb misschien nog wel een tip als ik iets niet los krijg gebruik ik zo n vierkant grip lapje ik meen dat hij van Tupperware is ze zijn gemaakt om een deksel van een pot los te kunnen draaien
https://www.ikea.com/nl/nl/p/omtanksam- ... -90389812/
-
w126560td
- Silver Boarder

- Berichten: 312
- Lid geworden op: vr jan 29, 2016 6:56 pm
- Roepnaam: Gtt555
- Type wagen: 300TD
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46 - Locatie: Turkey Istanbul
Re: Vervangen oliefilter
Giovanni schreef:Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Of je dop is niet goed of de filter is anders, het lijkt mij sterk dat een hazet dop wat je 1 of 2 x per jaar gebruikt kapot is. Zo'n filter is van d├╝n blik. Zoals je zelf vermeld je hebt hem op de oude filter toegepast en op de nieuwe heeft die geen grip lijkt mij dat de fillter gewoon afwijkt van je vorige filter. Een bosh filter wordt vaak in het midden oosten gemaakt dus vertrouw daar maar niet op. Beste filters zijn van Mahle helemaal orgineel en met alle toebehorenen.
Je moet de filter gewoon forceren kan niet moeilijk zijn schroevendraaier methode zal gewoon werken
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Wel inderdaad het is een Bosch die er nu opzit en het ligt volgens mij ook aan de filter. De nieuwe die ik heb liggen nu is van Mann, die zijn wel volgens de verpakking gefabriceerd in Duitsland. De schroevendraaier methode zal ik pas gebruiken als niets anders lukt.. vorige zomer kwam de filter hier niet mee los en zat ik met een wagen die tijdelijk niet bruikbaar wasw126560td schreef:Giovanni schreef:Ja hoor die hazet heb ik gebruikt voor de vorige Bosch filter ook los te draaien, maar nu wil ie gewoon bij deze hem niet meer grippen.w126560td schreef:Heeft de hazet dop wel de juiste afmeting. Soms zijn er aftermarkt olie filters met afwijkende punten dus dan zou de hazet dop wel op je orginele filter passen maar evt niet op deze. Ik maak dit soort filters los met een kettingklem en soms doe ik het met een oude multiriem gewoon er om heen srak zetten trekken met een hand en met een hand op de filter draaien.
Of je dop is niet goed of de filter is anders, het lijkt mij sterk dat een hazet dop wat je 1 of 2 x per jaar gebruikt kapot is. Zo'n filter is van d├╝n blik. Zoals je zelf vermeld je hebt hem op de oude filter toegepast en op de nieuwe heeft die geen grip lijkt mij dat de fillter gewoon afwijkt van je vorige filter. Een bosh filter wordt vaak in het midden oosten gemaakt dus vertrouw daar maar niet op. Beste filters zijn van Mahle helemaal orgineel en met alle toebehorenen.
Je moet de filter gewoon forceren kan niet moeilijk zijn schroevendraaier methode zal gewoon werken
-
klaasCA
- Senior Boarder

- Berichten: 43
- Lid geworden op: di mar 28, 2017 8:41 pm
- Roepnaam: KlaasCA
- Type wagen: 300D
- Bouwjaar: 1987
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Re: Vervangen oliefilter
Ik heb laatst ook de nodige problemen ondervonden met het losmaken van het oliefilter (M103 2.6)
Met veel geduld en wat geweld toch los gekregen.
Dit kan mss nuttig zijn :
https://www.youtube.com/watch?v=aBC0CflyQkE
Je kan je Hazet sleutel mss aanpassen zodat je er twee bouten kan indraaien om een goede grip te hebben (zoals in het filmpje). Worst case boor je enkele gaten in je Hazet dop en draai je er enkele stevige zelftappende schroeven door (maar dan zit je wel met een lekke filter)
Met veel geduld en wat geweld toch los gekregen.
Dit kan mss nuttig zijn :
https://www.youtube.com/watch?v=aBC0CflyQkE
Je kan je Hazet sleutel mss aanpassen zodat je er twee bouten kan indraaien om een goede grip te hebben (zoals in het filmpje). Worst case boor je enkele gaten in je Hazet dop en draai je er enkele stevige zelftappende schroeven door (maar dan zit je wel met een lekke filter)
-
Merida
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
- Roepnaam: Wout
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
Re: Vervangen oliefilter
Giovanni schreef:Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijnMerida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien!
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.![]()
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..
Vergeet je niet om de rubber ring dan even met olie in te smeren voor je het nieuwe filter monteert?
Die sleutel die ik aangaf; 100% zeker dat je hem los krijgt, punt.
Deuken, schades; ja. Maar hij is toch alleen maar om eraf te halen.......
Als je bang bent dat de olie overal heen loopt; ik sla in het oude filter altijd even een gat met een schroevendraaier in de bovenkant (hij staat bij jou toch ook op z'n kop?) en dan loopt hij leeg, vervang je hem "zonder een druppel olie te morsen".........ongeveer
Maar ook deze sleutel omdat je er zo lastig bij kan.
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Jazeker de rubberen ring wordt met wat verse olie ingesmeerd en dan met de hand stevig aangedraaid.Merida schreef:Giovanni schreef:Ik denk dat mijn handen vrij normaal zijnMerida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien!
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.![]()
Ik heb zo een opzet al in de winkels zien liggen, was enkel niet zeker van de kwaliteit ervan. Ik lees wel dat dit eventueel deuken in de filter kan veroorzaken, hopelijk raakt het er dan mee los..
Vergeet je niet om de rubber ring dan even met olie in te smeren voor je het nieuwe filter monteert?
Die sleutel die ik aangaf; 100% zeker dat je hem los krijgt, punt.
Deuken, schades; ja. Maar hij is toch alleen maar om eraf te halen.......
Als je bang bent dat de olie overal heen loopt; ik sla in het oude filter altijd even een gat met een schroevendraaier in de bovenkant (hij staat bij jou toch ook op z'n kop?) en dan loopt hij leeg, vervang je hem "zonder een druppel olie te morsen".........ongeveer![]()
Maar ook deze sleutel omdat je er zo lastig bij kan.
Ik vroeg me enkel af of die tool de filter met zekerheid los gaat krijgen, indien die omhulsing daarbij kaduuk is zal mij dan worst wezen
-
Merida
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
- Roepnaam: Wout
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
Re: Vervangen oliefilter
Op 100%!
Lukt het niet, betaal ik hem voor je.
Lukt het niet, betaal ik hem voor je.
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Ok als je zo zeker bent van je stuk zal ik die eens uittesten!Merida schreef:Op 100%!
Lukt het niet, betaal ik hem voor je.
- Jurjen S
- Platinum Boarder

- Berichten: 981
- Lid geworden op: ma aug 26, 2013 4:42 pm
- Roepnaam: Jurjen
- Type wagen: 230CE
- Bouwjaar: 1988
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Vervangen oliefilter
Merida schreef:Nou, dan wil ik jou handen niet zien!
Met dit model: https://www.bol.com/nl/p/oliefilter-kla ... 075756811/
krijg je hem zeker los....als wokkel, maar wel los.
Ik heb zomaar een plaatje gezocht om het type aan te duiden hoor; weet niet waar het goedkoopst.
Als ik het goed in gedachten heb, is de opzet hetzelfde als bij mijn auto; daar kan je verrotte slecht bij. Dit ding past erdoor, dat wel.
Das echt een geweldige sleutel
Met een hamer past alles.
-
Ekkie
- Expert Boarder

- Berichten: 117
- Lid geworden op: di mei 07, 2013 11:48 pm
- Roepnaam: Eric
- Type wagen: 280E
- Bouwjaar: 1995
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 500E
Re: Vervangen oliefilter
tool hierboven genoemd werkt perfect, met M103 zelfde gehad (ook met Hazet, lapjes etc etc). De driepoot vreet zich vat et voilà
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Bedankt iedereen voor de tips!
Die driepoot heeft het inderdaad gedaan, maar heb toch nog serieus moeten sleuren
Die driepoot heeft het inderdaad gedaan, maar heb toch nog serieus moeten sleuren
-
Merida
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
- Roepnaam: Wout
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
Re: Vervangen oliefilter
Dan zat hij erg vast.
Maar je hebt iig een tool die het kan; ik hoef geen geld over te maken dus.
Maar je hebt iig een tool die het kan; ik hoef geen geld over te maken dus.
-
Giovanni
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
- Roepnaam: Giovanni
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV
Re: Vervangen oliefilter
Zeker niet en dikke merci voor de tip, een goeie aanwinst.Merida schreef:Dan zat hij erg vast.
Maar je hebt iig een tool die het kan; ik hoef geen geld over te maken dus.
-
Merida
- Expert Boarder

- Berichten: 86
- Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
- Roepnaam: Wout
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1989
- Automaat: Nee
- LPG: Ja
Re: Vervangen oliefilter
Mooi zo!
(Kostte mij toch minder moeite dan jou
)
(Kostte mij toch minder moeite dan jou
