Fan slaat niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Eridai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 15
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 7:33 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee

Fan slaat niet

Bericht door Eridai »

Goeiedag,

Ik zit met een probleempje dat mij fan niet aan slaat.
Heb de 2polige temparatuur sensor vervangen en de thermostaat getest die gaat gewoon open.
Het is dat die bij stilstaan langzaam omhoog loopt richting de 120gr. Met rijden blijft die netjes 90.
Bijlagen
20200429_153354.jpg
20200429_153354.jpg (1.5 MiB) 1860 keer bekeken
15881675793668074271275568162776.jpg
15881675793668074271275568162776.jpg (1.99 MiB) 1860 keer bekeken
Gebruikersavatar
verkuilm
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jul 14, 2019 11:23 am
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coup├®
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee

Re: Fan slaat niet

Bericht door verkuilm »

heb je geen visco koppeling? Want die gaan wel eens kapot.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Fan slaat niet

Bericht door Giovanni »

Heb vorige zomer zelfde probleem gehad, nachtmerrie bij hete zomerdagen en traag verkeer. Bij 30 graden buiten verwarming volle bak zetten is ook niet aangenaam ( maar houdt temp wel op peil).
Bij mij koelvloeistof vervangen + thermostat, nieuwe sensor en die riem aangespannen.
Probleem opgelost :)
Eridai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 15
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 7:33 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Fan slaat niet

Bericht door Eridai »

Ja heb een visicokoppeling ik denk dat het daar aan moet liggen. Thermostaat gaat open want beide slangen worden warm.
w124coupe230ce
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 10
Lid geworden op: ma apr 27, 2020 9:59 pm
Roepnaam: Karim
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: cl203 220cdi
W202 220cdi
w203 220cdi
W123 200D
W124
230CE
Locatie: Antwerpen / België

Re: Fan slaat niet

Bericht door w124coupe230ce »

Eridai schreef:Ja heb een visicokoppeling ik denk dat het daar aan moet liggen. Thermostaat gaat open want beide slangen worden warm.

Kan het niet zijn dat er een relais deffect is?
Ik dacht dat ik er eens iets over had gelezen.
Dat de fan een apparte relais heeft achter de zekeringen?
3ACA2CA8-DA99-4D25-83EC-346A768C89EC.jpeg
3ACA2CA8-DA99-4D25-83EC-346A768C89EC.jpeg (63.91 KiB) 1794 keer bekeken
Grtz
Eridai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 15
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 7:33 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Fan slaat niet

Bericht door Eridai »

Ja kan je zoiets controleren? Heb voor zekerheid een nieuwe visicokoppeling bestelt.
Shostakovich124
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 405
Lid geworden op: za mei 25, 2013 7:42 pm
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W214 E220d Exclusive
Locatie: prov. Groningen

Re: Fan slaat niet

Bericht door Shostakovich124 »

Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
Gebruikersavatar
verkuilm
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jul 14, 2019 11:23 am
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coup├®
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee

Re: Fan slaat niet

Bericht door verkuilm »

snap niet wat jullie bedoelen met contacten en relais etc. Heb je ook electrofan? Dan heb je airco.
Die visco moet het doen. Dan moet blok op temp blijven.
die extra fan is eigenlijk voor de airco. Er zit wel contactje op voor als je blok extreem heet wordt.
Maar de visco moet het doen

Testen is lastig. Als je blok zo warm is moet wel keiharde wind voelen. Beste vervangen door nieuwe.
Maar wel gedoe om eraf te krijgen zonder goed gereedschap.
Blauwe Hap
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 257
Lid geworden op: zo sep 22, 2013 9:09 pm
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 M117 1985, W463 M104 1994
Locatie: Kennemerland

Re: Fan slaat niet

Bericht door Blauwe Hap »

Testen van viscokoppeling doe ik door motor te laten warmdraaien met de fan voorzichtig vastgezet met stukje ductape zodat de fan niet mee draait. Als de schakeltemp van de visco bereikt wordt (dacht 103 grd) slaat de visco aan en scheurt het stukje tape en gaat fan draaien. Dan weet je of je visco werkt.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Fan slaat niet

Bericht door Giovanni »

Vergeet ook niet eens te kijken als je multiriem nog goed is, evt wat extra aanspannen of vernieuwen.
Gebruikersavatar
verkuilm
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jul 14, 2019 11:23 am
Roepnaam: Marco
Type wagen: E200 Coup├®
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee

Re: Fan slaat niet

Bericht door verkuilm »

Dat met die riem? Dat is niet zo. Riem doet niets voor de koeling.
Beste gewoon nieuwe erin inderdaad, helemaal niet zo duur. Alleen wel geklooi.
Testen zoals hierboven inderdaad. al moet het zo zijn dat rond de 100 graden de visco vastgrijpt.
Uit de beschrijvingen, moet je uit je hemd waaien als kap open doet.
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Fan slaat niet

Bericht door Merida »

Is het echt een visco-koppeling?
Ben benieuwd, meende dat deze modellen dat niet hadden; plaats eens een plaatje?

(Is voor storingzoeken ook wel erg relevant)
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Fan slaat niet

Bericht door Giovanni »

verkuilm schreef:Dat met die riem? Dat is niet zo. Riem doet niets voor de koeling.
Beste gewoon nieuwe erin inderdaad, helemaal niet zo duur. Alleen wel geklooi.
Testen zoals hierboven inderdaad. al moet het zo zijn dat rond de 100 graden de visco vastgrijpt.
Uit de beschrijvingen, moet je uit je hemd waaien als kap open doet.
Ik kan enkel maar zeggen hoe het werd opgelost bij mij..
Blauwe Hap
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 257
Lid geworden op: zo sep 22, 2013 9:09 pm
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 M117 1985, W463 M104 1994
Locatie: Kennemerland

Re: Fan slaat niet

Bericht door Blauwe Hap »

Je hebt een 260E, dat is de M103 motor, die heeft een multiriem en viscokoppeling op de fan. De riem drijft de visco, dynamo, stuurbekrachtigingspomp, waterpomp en eventueel de aircocompressor aan. Als de riem slipt doet geen van die aggregaten het (goed) en hoor je meestal wel een luid snerpende jankend geluid. Als je airco hebt zit er voor de radiator en de airco condensor ook nog een electrische fan. Die schakelt ook bij als je motor heet loopt maar heeft hoger schakelpunt dan de visco fan.
Eridai
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 15
Lid geworden op: vr mar 27, 2020 7:33 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Fan slaat niet

Bericht door Eridai »

Ja klopt heb een m103 motor de multiriem slipt ook niet.
1 deze dagen breng ik de auto naar de garage en hoop dat het daarmee opgelost is. Zodat ik lekker weer kan gaan cruisen.
Merida
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: di mar 12, 2019 8:11 pm
Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Re: Fan slaat niet

Bericht door Merida »

En toch, omdat de diagnose in beide gevallen erg simpel kan zijn, ben ik erg benieuwd of het nu daadwerkelijk een visco-koppeling is, of, zoals ik het ken, een elektromagnetische koppeling?

Die laatste wordt vaak voor de eerste aangezien, danwel zo genoemd. Je weet wel, in het rijtje foute uitspraken zoals:
- schokbreker
- remolie
- airco radiateur
- airco pomp

Neem even de moeite om te kijken, kan je misschien een hoop geld schelen.
Shostakovich124
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 405
Lid geworden op: za mei 25, 2013 7:42 pm
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W214 E220d Exclusive
Locatie: prov. Groningen

Re: Fan slaat niet

Bericht door Shostakovich124 »

Je hebt de koelvloeistof temperatuursensor in de cilinderkop (laten) vervangen.
Die is btw niet voor de elektrische fan.
Is nadien het koelsysteem goed ontlucht? Het oplopen van de temperatuur tijdens stationair kan nl ook goed door een
luchtbel in het koelsysteem worden veroorzaakt en voor vervangen van die sensor ook al de oorzaak kunnen zijn.

@Merida:
een M103 heeft gegarandeerd een viscokoppeling
de 4 cilinder 200/230E en 200D uit die bouwjaren hebben een elektromagnetische koppeling
Alles wat geschreven wordt, hoe goed bedoeld ook, hoeft geen waarheid te bevatten.
Ian
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 215
Lid geworden op: za mei 05, 2012 11:09 pm
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 230TE autom.

Re: Fan slaat niet

Bericht door Ian »

Ik volg dit even, want heb hetzelfde probleem met m'n M102, die idd een elektromagnetische koppeling heeft.

De eerste keer in de file was wel schrikken toen er plots stoom vanonder de motorkap vandaan kwam! Toen de fout gemaakt van de motor meteen af te leggen, maar je moet idd (indien mogelijk) meteen rijden (afkoeling door rijwind) of verwarming en blazers op max. om de temp. onder het maximum te houden.
Giovanni
Expert Boarder
Expert Boarder
Berichten: 86
Lid geworden op: do dec 12, 2019 8:50 pm
Roepnaam: Giovanni
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Renault Grand Scenic IV

Re: Fan slaat niet

Bericht door Giovanni »

Ian schreef:Ik volg dit even, want heb hetzelfde probleem met m'n M102, die idd een elektromagnetische koppeling heeft.

De eerste keer in de file was wel schrikken toen er plots stoom vanonder de motorkap vandaan kwam! Toen de fout gemaakt van de motor meteen af te leggen, maar je moet idd (indien mogelijk) meteen rijden (afkoeling door rijwind) of verwarming en blazers op max. om de temp. onder het maximum te houden.
En is uw probleem opgelost? De mijne is ook een m102
Ian
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 215
Lid geworden op: za mei 05, 2012 11:09 pm
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 230TE autom.

Re: Fan slaat niet

Bericht door Ian »

Nee, tot nu toe heb ik het uitgesteld omdat het (volgens m'n garagist) idd een vervelend (duur) klusje is, en ik er niet zo vaak mee rijd momenteel (vorig jaar nog geen 1400 km gereden).

M'n andere (ook M102) heeft echter hetzelfde probleem. Wou ook eens testen of de fan wel aansloeg omdat de temperatuurmeter in de tacho niet werkte (sprong meteen naar de max. bij contact in stand 1 dus ik wist niet wanneer ie te heet ging lopen). Opeens spoot het koelwater eruit. Is dan binnen geweest bij m'n garagist omdat er ergens een kvs lek ontstaan was. Thermostaat werd toen vervangen (met metalen ipv plastic thermostaathuis) Voor het temperatuurmeter probleem getest met een andere tellerbak en die gaf hetzelfde zei m'n garagist. Toen heeft m'n garagist een nieuwe kabel getrokken maar nu komt de wijzer niet meer boven het eerste streepje (60 graden?). Sindsdien draait de koelschroef ook constant mee (erg lawaaierig). Verbruik is ook erg hoog vind ik maar dat was al sinds ik hem kocht (15L/100 km op gas zonder echt wild te rijden, veel snelweg maar nooit sneller dan 110 km/u), en lijkt normaal te zijn voor een 230TE automaat?
Plaats reactie