Een 250D heeft standaard 195 / 65 R15 banden als ik me niet vergis.
Kan ik de wielen van op een 190D (185 / 65 R15, banden blijven op de velgen van de 190 liggen) op een 250D monteren en daar mee in orde zijn voor de (Belgische) keuring?
Wielen 190D op 250D
-
Ian
- Silver Boarder

- Berichten: 215
- Lid geworden op: za mei 05, 2012 11:09 pm
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: S124 230TE autom.
Re: Wielen 190D op 250D
Als de bandenmaat minder dan 2% afwijkt wel, geloof ik.
Kan je checken met de GOCA bandentool.
Kan je checken met de GOCA bandentool.
-
Olav
- Senior Boarder

- Berichten: 45
- Lid geworden op: di jun 09, 2020 9:50 am
- Roepnaam: Olav
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE
- Locatie: Hoogerheide
Re: Wielen 190D op 250D
Het verschil in diameter is 2,09%. 2% is het maximum. Het verschil op de snelheidsmeter / kilometerteller is verwaarloosbaar. Nieuwe 185/65 R15 banden wijken dus niet af van gebruikte 195/85 R15 banden.
De velgen van de 190D / 200D zijn ook smaller, 6J in plaats van 6,5J. Kortom: ik zou het gerust doen en heb het ook gedaan. Die 2,09% merk je niet, maar met de APK of met een strenge inspectie na een aanrijding in bijvoorbeeld Duitsland kan je in de problemen komen. In Duitsland mag je geen andere bandenmaat monteren zonder vermelding op het kenteken.
.
De velgen van de 190D / 200D zijn ook smaller, 6J in plaats van 6,5J. Kortom: ik zou het gerust doen en heb het ook gedaan. Die 2,09% merk je niet, maar met de APK of met een strenge inspectie na een aanrijding in bijvoorbeeld Duitsland kan je in de problemen komen. In Duitsland mag je geen andere bandenmaat monteren zonder vermelding op het kenteken.
.

