Wielen 190D op 250D

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Plaats reactie
Andyam
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Berichten: 10
Lid geworden op: za jan 12, 2019 4:25 pm
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee

Wielen 190D op 250D

Bericht door Andyam »

Een 250D heeft standaard 195 / 65 R15 banden als ik me niet vergis.
Kan ik de wielen van op een 190D (185 / 65 R15, banden blijven op de velgen van de 190 liggen) op een 250D monteren en daar mee in orde zijn voor de (Belgische) keuring?
Ian
Silver Boarder
Silver Boarder
Berichten: 215
Lid geworden op: za mei 05, 2012 11:09 pm
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 230TE autom.

Re: Wielen 190D op 250D

Bericht door Ian »

Als de bandenmaat minder dan 2% afwijkt wel, geloof ik.

Kan je checken met de GOCA bandentool.
Olav
Senior Boarder
Senior Boarder
Berichten: 45
Lid geworden op: di jun 09, 2020 9:50 am
Roepnaam: Olav
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE
Locatie: Hoogerheide

Re: Wielen 190D op 250D

Bericht door Olav »

Het verschil in diameter is 2,09%. 2% is het maximum. Het verschil op de snelheidsmeter / kilometerteller is verwaarloosbaar. Nieuwe 185/65 R15 banden wijken dus niet af van gebruikte 195/85 R15 banden.

De velgen van de 190D / 200D zijn ook smaller, 6J in plaats van 6,5J. Kortom: ik zou het gerust doen en heb het ook gedaan. Die 2,09% merk je niet, maar met de APK of met een strenge inspectie na een aanrijding in bijvoorbeeld Duitsland kan je in de problemen komen. In Duitsland mag je geen andere bandenmaat monteren zonder vermelding op het kenteken.
.
Plaats reactie