Hallo!
ik ben met projectje koppakking bezig en ben redelijk ver al. Vandaag de timing van de motor gedaan en die staat keurig. Ik heb ook een nieuwe ketting en tensioner erin gezet. Nu krijg ik toch twijfels na het lezen van allerlei zaken op forums etc over het ponsen/klinken van de ketting. Ik heb nu een Febi kettingschakel met van die slotjes erop gezet. Zie foto in bijlage. Mijn garagist dacht dat dit wel goed zou moeten gaan, bij de dealer wilde ze mij aanraden te ponsen (met tool op met hamer). Nu denk ik er toch over om te gaan ponsen met het speciale tooltje. Heeft iemand er nog eentje liggen voor die duplexkettingen die ik zou kunnen gebruiken tegen vergoeding of misschien wil iemand die van hem wel aan mij verkopen? Of misschien heeft iemand anders nog een andere tip en/of is die schakel die ik er nu op heb (zie bijlage) wel gewoon goed.
Hoor graag!
Duplex ketting met 'open' schakel of ponsen?
- Jorn
- Junior Boarder

- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr mei 18, 2012 9:21 pm
- Roepnaam: Jorn
- Type wagen: 200TE
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Duplex ketting met 'open' schakel of ponsen?
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2020-06-28 om 00.04.05.png (183.98 KiB) 1028 keer bekeken
- Jki8043
- Senior Boarder

- Berichten: 66
- Lid geworden op: za apr 23, 2016 9:45 pm
- Roepnaam: John
- Type wagen: 200D
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza
- Locatie: Zwolle
Re: Duplex ketting met 'open' schakel of ponsen?
Hallo J├©rn
Febi is een goede fabrikant van auto onderdelen, hebben wel een naam hoog te houden.
Als ik onderdelen nodig heb gebruikte ik ook febi, past altijd goed.
De dealer zal deze gaan klinken/ponsen zoals je schrijft, meer uit risico uitsluiten.
De kracht van de ketting zit in de pennen en plaatjes, deze zijn van hetzelfde materiaal als de rest van de ketting, anders zou dit de spreekwoordelijke zwakste schakel zijn.
De borgveertjes/ringen zitten er alleen om de pennen en plaatjes op de plek te houden.
Gewoon toepassen.
John
Febi is een goede fabrikant van auto onderdelen, hebben wel een naam hoog te houden.
Als ik onderdelen nodig heb gebruikte ik ook febi, past altijd goed.
De dealer zal deze gaan klinken/ponsen zoals je schrijft, meer uit risico uitsluiten.
De kracht van de ketting zit in de pennen en plaatjes, deze zijn van hetzelfde materiaal als de rest van de ketting, anders zou dit de spreekwoordelijke zwakste schakel zijn.
De borgveertjes/ringen zitten er alleen om de pennen en plaatjes op de plek te houden.
Gewoon toepassen.
John
-
Olav
- Senior Boarder

- Berichten: 45
- Lid geworden op: di jun 09, 2020 9:50 am
- Roepnaam: Olav
- Type wagen: 250D
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SE
- Locatie: Hoogerheide
Re: Duplex ketting met 'open' schakel of ponsen?
De Febi ketting is van dezelfde kwaliteit als de OEM-ketting. Volgens de man die mijn koprevisie deed bij 500.000 is het gewoon dezelfde fabrikant. Er staat alleen geen sterretje op.
Ik had er alleen een visje in in plaats van twee seegerringen. Maar als ze dat zo meeleveren zal het wel goed zijn. Een visje moet je wel in de juiste richting plaatsen, anders kan hij zich loswerken.
Ik had er alleen een visje in in plaats van twee seegerringen. Maar als ze dat zo meeleveren zal het wel goed zijn. Een visje moet je wel in de juiste richting plaatsen, anders kan hij zich loswerken.
- Jorn
- Junior Boarder

- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr mei 18, 2012 9:21 pm
- Roepnaam: Jorn
- Type wagen: 200TE
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
Re: Duplex ketting met 'open' schakel of ponsen?
Dank John en Olav voor jullie reply. De reparatie is klaar en net eerste kilometers met nieuwe pakking, spanner, ketting en gereviseerde kop gereden.
