Ik heb een 250D op het oog die echter aan het voorspatbord de typische roestplek heeft, wel in beperkte mate, zeker geen doorroesting. Ik heb in het verleden op mijn 190D al een paar keer roestplekken behandeld, maar de roest kwam toch vrij snel terug. Als ik de wagen neem zou ik het nu wel beter willen doen.
Wat is de beste procedure om de roest zo lang mogelijk weg te krijgen, in veronderstelling dat ik er geen nieuw stuk plaat wil in lassen?
- staal zo goed mogelijk blank maken
- rustyco gebruiken en zo lang mogelijk laten intrekken (ik las hier iets van met folie omwikkelen en een nacht laten trekken.
- zinkspray? vertinnen? hammerite?
Roestplek herstellen
-
Vlim
- Silver Boarder

- Berichten: 252
- Lid geworden op: zo okt 28, 2012 8:26 am
- Type wagen: 230CE
- Bouwjaar: 1988
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000
Re: Roestplek herstellen
Ander voorscherm monteren.
- verkuilm
- Silver Boarder

- Berichten: 207
- Lid geworden op: zo jul 14, 2019 11:23 am
- Roepnaam: Marco
- Type wagen: E200 Coup├®
- Bouwjaar: 1994
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: 2cv6
mehari
vanclee
Re: Roestplek herstellen
Ja precies ander scherm. Welk jaar is die? Check heel goed de rest, kunnen enorm roesten die W124. Als scherm rot is kijken dan eens onder ruitwisservat, in de wielkasten.
En goed voelen. Er zit bijzonder veel kit overal. Dus dan lijkt prima maar is het niet.
En goed voelen. Er zit bijzonder veel kit overal. Dus dan lijkt prima maar is het niet.
-
Rikvanboxtel
- Fresh Boarder

- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo mei 02, 2021 9:22 pm
- Roepnaam: Rik
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Locatie: Eindhoven
Re: Roestplek herstellen
Ik vind de originele vraag toch interessant en is hiermee niet echt beantwoord.
Een voorscherm is te vervangen, een achterscherm (zover mijn kennis rijkt) is niet zonder lassen te vervangen. De achterste wielkasten roesten, net als aan de voorste, ook graag.
De vraag blijft dus, hoe het best roest duurzaam te verwijderen? Welke methoden zijn er en welke geven het beste blijvende resultaat.
Het gaat hier om de zichtbare delen. Dus de gelakte carrosserie. (voor de onderkant spelen andere dingen een rol en die methodes zijn niet van toepassing op de zichtbare carrosserie delen.)
Een voorscherm is te vervangen, een achterscherm (zover mijn kennis rijkt) is niet zonder lassen te vervangen. De achterste wielkasten roesten, net als aan de voorste, ook graag.
De vraag blijft dus, hoe het best roest duurzaam te verwijderen? Welke methoden zijn er en welke geven het beste blijvende resultaat.
Het gaat hier om de zichtbare delen. Dus de gelakte carrosserie. (voor de onderkant spelen andere dingen een rol en die methodes zijn niet van toepassing op de zichtbare carrosserie delen.)
-
Bram Jansen
Re: Roestplek herstellen
Stralen met grit of zand is het beste. De grootste fout is altijd het borstelen met zo' n staalborstel op de boormach. Niet doen want dan polijst je het roest. En let op, heel vaak komt de roest van de achterkant
Het roest moet er hoe dan ook af, met stralen of desnoods een slijptol. Daarna onmiddelijk ontvetten en behandelen.
Ik houd ervan een dun laagje 2k zinckchromaat primer over het behandelde staal te zetten. Daarna zul je moeten plamuren, slijpen, primer en aflak.
Dit is grofweg de theorie van het behandelen van je roestplekken. Onnodig om te zeggen dat het een gevecht is om corrosie onder de knie te krijgen en dat er heel veel wegen zijn die naar Rome leiden. Maar hoe je het wendt of keert, het roest moet volledig weg.
Voor delen uit het zicht gelden andere oplossingen, ook ander te gebruiken materiaal.
Het roest moet er hoe dan ook af, met stralen of desnoods een slijptol. Daarna onmiddelijk ontvetten en behandelen.
Ik houd ervan een dun laagje 2k zinckchromaat primer over het behandelde staal te zetten. Daarna zul je moeten plamuren, slijpen, primer en aflak.
Dit is grofweg de theorie van het behandelen van je roestplekken. Onnodig om te zeggen dat het een gevecht is om corrosie onder de knie te krijgen en dat er heel veel wegen zijn die naar Rome leiden. Maar hoe je het wendt of keert, het roest moet volledig weg.
Voor delen uit het zicht gelden andere oplossingen, ook ander te gebruiken materiaal.
-
JosW124
- Platinum Boarder

- Berichten: 1159
- Lid geworden op: do dec 12, 2013 10:27 pm
- Roepnaam: Jos
- Type wagen: E250T Diesel
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: E250 T Diesel 1993
250TD 1991
250TD
1987
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5 - Locatie: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Re: Roestplek herstellen
Ik heb goede ervaring met Rustol, wat eigenlijk veredele lijnolie is die roest omzet naar een beschermde coating.
Dan 2 lagen zinkprimer er op, dan 2 componenten plamuur, schuren en kleur en transparante lak er op.
Het werkt ook met gekookte lijnolie ipv Rustol.
Door alle intiatieven om tot een duurzamere wereld te geraken is men lak gaan gebruiken op waterbasis, maar water trekt roest aan...
Onze 250TD van '87 heeft minder last van roest dan de E250 van '93...
Dus die komt uiteindelijk eerder op de schroothoop.
Dus ja, duurzaam voor wie?
Groet, Jos.
Dan 2 lagen zinkprimer er op, dan 2 componenten plamuur, schuren en kleur en transparante lak er op.
Het werkt ook met gekookte lijnolie ipv Rustol.
Door alle intiatieven om tot een duurzamere wereld te geraken is men lak gaan gebruiken op waterbasis, maar water trekt roest aan...
Onze 250TD van '87 heeft minder last van roest dan de E250 van '93...
Dus die komt uiteindelijk eerder op de schroothoop.
Dus ja, duurzaam voor wie?
Groet, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

- Berichten: 144
- Lid geworden op: do dec 17, 2020 11:02 am
- Roepnaam: Arthur
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W123
- Locatie: Middelburg
Re: Roestplek herstellen
Een ander scherm (replica+- Ôé¼75) en dat laten spuiten. Scheelt tijd en geld en qua kwaliteit is het prima.
