Op weg naar Baskenland
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

- Roepnaam: Arthur
- Type wagen: 200E
- Bouwjaar: 1993
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens.: W123
Op weg naar Baskenland
Vandaag ga ik op pad via Luxemburg en Frankrijk met als eindbestemming noord Spanje.
- stinus
- Senior Boarder

- Roepnaam: Stijn
- Type wagen: 300TD Turbo
- Bouwjaar: 1992
- Automaat: Ja
Re: Op weg naar Baskenland
Een goede en veilige rit gewenst! Geniet van de fijne Benz kilometers.
(Al zullen er vandaag een paar stapvoets bij zijn, vrees ik)
(Al zullen er vandaag een paar stapvoets bij zijn, vrees ik)
-
pierro
- Silver Boarder

- Roepnaam: pierro
- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1989
- Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado
je komt dan door mijn provincie (Aquitaine), dus ben je welkom voor de koffie ..... een goede reis toegewenst, geniet vooral van de wegen/landschap ten zuiden van Paris
What goes around comes around......
- Nico 43
- Diamant Boarder

- Roepnaam: Nico
Hallo Arthur een goede reis maar misschien ben je er nu al wel 
Mensen met verstand rijden Mercedes
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Bedankt allen! Verslag van het eerste deel van de reis:
Zaterdag ochtend+- 10:15 mijn moeder opgehaald. De rit gaat via België richting ATC sportsgym Luxemburg. Hier trainen stond al een tijdje in mijn wensenlijst.
De eerste tussenstop was in Namen Belgi├½ bij Coffee and More. De tweede stop dus bij ATC sportsgym van Mark Notschaele zijn sportschool is met name gericht op het powerliften, zelf heeft hij zijn sporen verdiend in deze sport en is nog steeds actief en zeer goed getraind. Ik had het adres van tevoren gevraagd en Google maps stuurde mij naar de achterkant van de sportschool letterlijk op een landweg. Vervolgens naar L├®g├¿re hotel Luxembourg, helaas kun je dit hotel ook boeken via voordeeluitjes. Het slag Nederlanders wat je dan ziet is zo'n beetje de reden dat veel buitenlanders denken dat Nederlanders asociaal volk is. Luid praten, in een pyjama/trainingspak rondlopen en onder de tattoos. Kortom het totale pakket van onvermogen. Gelukkig ging de reis de volgende dag door naar Frankrijk waar een overnachting in het Garrigae manoir de beauvoir gepland stond. De tussenstop was in Orleans, wat een prachtige stad. Omdat de Franse overheid al genoeg verdient doormiddel van dure tolwegen had ik besloten dat men niet via brandstof nog meer aan mij kan verdienen, dus de shell vPower vanuit de jerrycan. Omdat mijn moeder bejaard is wil ze niet dat ik meer dan 800km afleg dus de volgende overnachting had ik gepland in Santander, een mooie Spaanse kustplaats, de tussenstop was gepland in Biarritz, deze prachtige Franse badplaats is blijvend populair, heerlijke warme zee met prachtige hoge golven en wie van surfen houdt moet hier zeker zeker naar toe. Het kan behoorlijk link zijn dus zwemmen (voor zover mogelijk) is alleen toegestaan aan de linkerbovenhoek van het strand. Heb hier uiteraard een duik in het water genomen en de zee heeft als tegenprestatie mijn neppe Oakley zonnebril meegenomen. Na een koud biertje ging de reis weer verder Art Hotel Santander, daar had ik een extra grote kamer met zeezicht geboekt. Een uitstekende keuze, de jongen van het hotel was verheugd om een W124 te zien, zijn vader had er ook 1 gehad. Dus mocht die van mij in de garage staan. Inmiddels 1900 afgelegd een kleine 150liter '98 verbruikt en gemiddeld 1 op 13 gereden in een volgeladen auto met de airco aan en de koelbox ook. Ik blijf onder de indruk hoe goed en comfortabel een 30 jaar oude Mercedes Benz is, daar zijn weinig klassieke auto's die daarbij in de buurt komen. Bergen, modderpaden, maar ook in de nauwe en steile straten van Santader bewijst de W124 dat het een auto is als geen ander! Meer foto's volgen nog, vandaag het laatste stukje naar A Pobra do brollon waar mijn broer, schoonzus en hun twee schattige kinderen wonen.
Zaterdag ochtend+- 10:15 mijn moeder opgehaald. De rit gaat via België richting ATC sportsgym Luxemburg. Hier trainen stond al een tijdje in mijn wensenlijst.
De eerste tussenstop was in Namen Belgi├½ bij Coffee and More. De tweede stop dus bij ATC sportsgym van Mark Notschaele zijn sportschool is met name gericht op het powerliften, zelf heeft hij zijn sporen verdiend in deze sport en is nog steeds actief en zeer goed getraind. Ik had het adres van tevoren gevraagd en Google maps stuurde mij naar de achterkant van de sportschool letterlijk op een landweg. Vervolgens naar L├®g├¿re hotel Luxembourg, helaas kun je dit hotel ook boeken via voordeeluitjes. Het slag Nederlanders wat je dan ziet is zo'n beetje de reden dat veel buitenlanders denken dat Nederlanders asociaal volk is. Luid praten, in een pyjama/trainingspak rondlopen en onder de tattoos. Kortom het totale pakket van onvermogen. Gelukkig ging de reis de volgende dag door naar Frankrijk waar een overnachting in het Garrigae manoir de beauvoir gepland stond. De tussenstop was in Orleans, wat een prachtige stad. Omdat de Franse overheid al genoeg verdient doormiddel van dure tolwegen had ik besloten dat men niet via brandstof nog meer aan mij kan verdienen, dus de shell vPower vanuit de jerrycan. Omdat mijn moeder bejaard is wil ze niet dat ik meer dan 800km afleg dus de volgende overnachting had ik gepland in Santander, een mooie Spaanse kustplaats, de tussenstop was gepland in Biarritz, deze prachtige Franse badplaats is blijvend populair, heerlijke warme zee met prachtige hoge golven en wie van surfen houdt moet hier zeker zeker naar toe. Het kan behoorlijk link zijn dus zwemmen (voor zover mogelijk) is alleen toegestaan aan de linkerbovenhoek van het strand. Heb hier uiteraard een duik in het water genomen en de zee heeft als tegenprestatie mijn neppe Oakley zonnebril meegenomen. Na een koud biertje ging de reis weer verder Art Hotel Santander, daar had ik een extra grote kamer met zeezicht geboekt. Een uitstekende keuze, de jongen van het hotel was verheugd om een W124 te zien, zijn vader had er ook 1 gehad. Dus mocht die van mij in de garage staan. Inmiddels 1900 afgelegd een kleine 150liter '98 verbruikt en gemiddeld 1 op 13 gereden in een volgeladen auto met de airco aan en de koelbox ook. Ik blijf onder de indruk hoe goed en comfortabel een 30 jaar oude Mercedes Benz is, daar zijn weinig klassieke auto's die daarbij in de buurt komen. Bergen, modderpaden, maar ook in de nauwe en steile straten van Santader bewijst de W124 dat het een auto is als geen ander! Meer foto's volgen nog, vandaag het laatste stukje naar A Pobra do brollon waar mijn broer, schoonzus en hun twee schattige kinderen wonen.
- Bijlagen
-
- IMG20230729133528.jpg (2.25 MiB) 959 keer bekeken
-
- IMG20230729165555.jpg (1.67 MiB) 959 keer bekeken
-
- IMG20230730151820.jpg (2.8 MiB) 959 keer bekeken
-
- IMG20230730185442.jpg (2.17 MiB) 959 keer bekeken
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Dag 4 van de reis: vanmorgen uitgerust opgestaan. Bah, regen dus nog eventjes naar het strand zat er voor nu niet in. Maar wakker worden in een fijne kamer maakt veel goed, het ontbijt was niet inbegrepen maar Ôé¼9p/p is geen wereld bedrag. Ik moest nu toch echt gaan tanken, dus na het ontbijt hup de auto in en een pomp uitgezocht die '98 heeft en niet te duur is (ik blijf een echte Nederlander
). Tank + 2 jerrycans vol en Ôé¼190 lichter maar Ôé¼30 bespaard t.o.v. Nederland. Op weg naar A Pobra do brollon, de reis ging voorspoedig en zonder tolwegen wat toch extra fijn is. Onderweg een korte tussenstop in een mini dorp genaamd Santa Marina, toch komen hier veel mensen langs die onderweg zijn naar Compostela de Santiago (bekend van Bassie en Adriaan
). Wat een prachtige route overigens en prima asfalt. Iets na tweeën aangekomen bij mijn broer. Hij wil daar zich permanent vestigingen in een verlaten dorp via https://vansuyle.com/ kun je meer informatie vinden over zijn project. Ik ga hem de komende dagen helpen met klussen en misschien dat ik hier voordelig mijn auto weer wat mooier kan laten maken. Ik hou jullie op de hoogte.
- Bijlagen
-
- IMG20230801142921.jpg (1.8 MiB) 928 keer bekeken
-
- IMG-20230801-WA0006.jpeg (3 MiB) 928 keer bekeken
- Nico 43
- Diamant Boarder

Hallo Arthur wat leuk om je verslag te lezen het is een aardige reis voor je moeder maar leuk dat ze mee gaat.
Nog veel plezier in Spanje het is een prachtige omgeving daar
Nog veel plezier in Spanje het is een prachtige omgeving daar
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Inmiddels dag 5,6,7,8& 9 achter de rug. Ik heb mijn broer helpen klussen. In het verlaten dorp Penadexo heeft hij samen met iemand anders een ru├»ne gekocht, dit wil hij opknappen om samen met zijn vriendin en twee kinderen te gaan wonen. Er moet uiteraard veel gebeuren maar de koop is zo goed als rond. De weg ernaartoe is aan 1 kant beroerd, vanaf de andere kant is de weg een stuk beter. Rustig rijden en goed opletten is vereist. Ook een klein uitstapje naar Montforte stond op het programma dit is een klein stadje in de buurt wat een stuk meer te bieden heeft o.a. een Lidl en nog een grote supermarkt. De auto paintshops waren helaas alle drie vol en gaat dat helaas niet lukken qua tijd. Financieel is het overigens vele malen goedkoper dan in Nederland (bij ons is alles extreem duur). We hebben het plaatselijke ford bezocht (toegang: Ôé¼1,5p/p) en ook heb ik een W124 250TD gespot, geen extreme idiote wegenbelasting zoals in NL. Gisteren avond nog een lokaal festival bezocht, gezellig sfeertje tussen de bejaarden.
- Bijlagen
-
- IMG20230805164643.jpg (2.29 MiB) 864 keer bekeken
-
- IMG20230805165038.jpg (3.04 MiB) 864 keer bekeken
-
- IMG20230805161602.jpg (1.56 MiB) 864 keer bekeken
-
- IMG20230805161619.jpg (1.53 MiB) 864 keer bekeken
-
- IMG20230804135219.jpg (3.91 MiB) 864 keer bekeken
- Nico 43
- Diamant Boarder

Zo te lezen bevalt het prima daar en ja Nederland is erg duur vergeleken met daar.
Die witte W124 ziet er netjes uit.
Nog veel plezier met je familie
Die witte W124 ziet er netjes uit.
Nog veel plezier met je familie
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Na wat dagen klussen in Penadexo en afval wegbrengen (de milieustraat is slechts 1 dag in de week open). Was het vandaag tijd voor een stranddag. Mijn broer moest nog planken wegbrengen en gereedschap ophalen, hij kon een grotere aanhanger lenen. Dus achter de Citro├½n ZX aan gereden, lekker zuinig zo. Dat ging redelijk voorspoedig, helaas na het afleveren van de planken reed ik achteruit. Hierbij maakte ik een inschattingsfout en kwam ik klem te zitten. Met de ZX lukte het niet en ook de vierwielaandrijving van de Sandero (bewoners)hielp niet, geluk wist mijn broer een boer in de buurt, zijn oude trekker klaarde de klus. Behalve een deukje in mijn ego had de Benz niks. De rit ging verder naar Praia de Cari├▒o, een mooi en rustig strand. Met een temperatuur van ruim 30 graden wil je snel de zee in, helaas is het water daar behoorlijk koud niet te vergelijken met Biarritz. Morgen gaan we aan de terugreis beginnen via Burgos (tussenstop) gaat de overnachting plaatsvinden in Biarritz. In het mooie R├®sidence Mer & Golf Eug├®nie om precies te zijn.
- Bijlagen
-
- IMG20230810125648.jpg (3.9 MiB) 811 keer bekeken
-
- IMG20230810162407.jpg (1.03 MiB) 811 keer bekeken
- Nico 43
- Diamant Boarder

Wat een pech maar ja het kan gebeuren zoiets en mooi dat je Benz geen schade heeft.
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

De laatste dag van de reis is aangebroken, maar die terugreis begon vrijdag. Om 9:15 vertrokken wij van A Pobra do Brollon naar Biarritz met een tussenstop in Burgos, deze Spaanse stad ligt op een hoogvlakte (erg warm!)en er loopt een kleine rivier doorheen. Na een paar biertjes, eten en natuurlijk een bezoek aan de kathedraal ging de reis verder. Eerst tanken en vlot door naar Biarritz, jammer van die hinderlijke tolpoorten om de paar kilometer. Een ruim appartement in de R├®sidence Mer & Golf Eug├®nie met uitzicht op zee en een ruime prive parkeergelegenheid en het strand op 500meter lopen, perfect. Heerlijk gegeten bij Auberge 22, het ontbijt de volgende ochtend van het verblijf was matig. Weinig keus dat het in Frankrijk niet de hoofdmaaltijd is boeit me niet zoveel, als ik er voor moet betalen moet het goed zijn.
Nog even naar het strand en toen op weg naar Angers, de reis ging voorspoedig totdat ik bij Bordeaux kwam. Het bekende fileleed en omdat ik niet de meest geduldige ben in de file besloot ik om een tussenstop te maken. Ik kwam in Bouliac terecht een klein historisch plaatsje met een zeer oude kerk en uitzicht over Bordeaux, ook het lokale restaurant was zeer goed. Na een lekkere lunch bij L'Esp├®rance en biertje ging de reis weer verder, ik heb een flink stuk omgereden om zoveel file te omzeilen. Ik rij liever om dan in de file staan, dit vind ik persoonlijk nog grotere verspilling van tijd dan televisie propaganda kijken. Helaas toch nog wat fileleed maar uiteindelijk ging de weg naar Poitiers voorspoedig, op de heenweg zijn we niet in de stad geweest. De stad heeft vele historische panden en een zeer grote kathedraal. Kaarsje ontbranden en een boekje gekocht (we moeten toch onze rijke westerse cultuur steunen) ging de reis naar Angers. Ik verblijf momenteel in het Novotel Angers Centre Gare. Gisteravond nog Vietnamees gegeten bij Asia Vietfood, heerlijk! Mijn ma wil graag de historische wandtapijten zien, deze zijn te aanschouwen bij het kasteel van Angers. Ook moet ik mijn jerrycans legen, ik heb in totaal 831km! afgelegd op 1 tank, geen elektrische subsidie bak doet dat na. De tussenstop moet ik nog plannen.
Nog even naar het strand en toen op weg naar Angers, de reis ging voorspoedig totdat ik bij Bordeaux kwam. Het bekende fileleed en omdat ik niet de meest geduldige ben in de file besloot ik om een tussenstop te maken. Ik kwam in Bouliac terecht een klein historisch plaatsje met een zeer oude kerk en uitzicht over Bordeaux, ook het lokale restaurant was zeer goed. Na een lekkere lunch bij L'Esp├®rance en biertje ging de reis weer verder, ik heb een flink stuk omgereden om zoveel file te omzeilen. Ik rij liever om dan in de file staan, dit vind ik persoonlijk nog grotere verspilling van tijd dan televisie propaganda kijken. Helaas toch nog wat fileleed maar uiteindelijk ging de weg naar Poitiers voorspoedig, op de heenweg zijn we niet in de stad geweest. De stad heeft vele historische panden en een zeer grote kathedraal. Kaarsje ontbranden en een boekje gekocht (we moeten toch onze rijke westerse cultuur steunen) ging de reis naar Angers. Ik verblijf momenteel in het Novotel Angers Centre Gare. Gisteravond nog Vietnamees gegeten bij Asia Vietfood, heerlijk! Mijn ma wil graag de historische wandtapijten zien, deze zijn te aanschouwen bij het kasteel van Angers. Ook moet ik mijn jerrycans legen, ik heb in totaal 831km! afgelegd op 1 tank, geen elektrische subsidie bak doet dat na. De tussenstop moet ik nog plannen.
- Bijlagen
-
- IMG20230812140848.jpg (2.85 MiB) 779 keer bekeken
-
- IMG20230812172812.jpg (3.96 MiB) 779 keer bekeken
-
- IMG20230812204923.jpg (2.13 MiB) 779 keer bekeken
- Nico 43
- Diamant Boarder

Ik kan me voorstellen dat je liever omrijd dan in de file gaan staan ik ben ook zo en ook leuk om te lezen dat je Benz het goed heeft gedaan maar ja dat was te verwachten al blijft het een auto
Frankrijk en Spanje zijn prachtige landen.
Frankrijk en Spanje zijn prachtige landen.
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Gisteren ochtend vroeg opgestaan, deze keer wel een fatsoenlijk ontbijt en ruime keuze. Koffers en koelbox in de auto en naar het kasteel gereden, onderweg nog een W124, (zie W124 gespot). Dit was in de buurt en een straat om te parkeren had ik ook al uitgezocht.
Wat een prachtig en indrukwekkend complex, echter was mijn ma eigenwijs en meende zij dat die wandtapijten elders ten toon hingen. Dus hierdoor tijd verspild (ik had wel gelijk). Maargoed, entree is Ôé¼9 p/p voor kinderen is het (ik dacht) Ôé¼3,50. Er is in de jaren '50 een zaal gebouwd met klimaatbeheersing. Ook kun je vele delen van het fort bekijken en in een prachtige tuin op het terras genieten. De tapijten zijn prachtig en vertellen het verhaal over de apocalyps. Helaas weinig tijd, om 11:30 in de auto richting onze hometown Middelburg, de snelste route is via Parijs en dan ontkom je niet aan de p├®riph├®rique. Na wat file en ergernis had ik de tussenstop gepland in Compi├¿gne. Een mooie kleine stad, eten bestellen bleek lastig dus dat bij een vreettent gehaald, de Burgerking in dit geval. Daarna ging de reis voorspoedig.
Wat een prachtig en indrukwekkend complex, echter was mijn ma eigenwijs en meende zij dat die wandtapijten elders ten toon hingen. Dus hierdoor tijd verspild (ik had wel gelijk). Maargoed, entree is Ôé¼9 p/p voor kinderen is het (ik dacht) Ôé¼3,50. Er is in de jaren '50 een zaal gebouwd met klimaatbeheersing. Ook kun je vele delen van het fort bekijken en in een prachtige tuin op het terras genieten. De tapijten zijn prachtig en vertellen het verhaal over de apocalyps. Helaas weinig tijd, om 11:30 in de auto richting onze hometown Middelburg, de snelste route is via Parijs en dan ontkom je niet aan de p├®riph├®rique. Na wat file en ergernis had ik de tussenstop gepland in Compi├¿gne. Een mooie kleine stad, eten bestellen bleek lastig dus dat bij een vreettent gehaald, de Burgerking in dit geval. Daarna ging de reis voorspoedig.
- Bijlagen
-
- IMG20230813093747.jpg (2.75 MiB) 752 keer bekeken
-
- IMG20230813104756.jpg (2.85 MiB) 752 keer bekeken
-
19tuureluur86
- Expert Boarder

Nog een paar feitjes.
Ik heb ruim 4600km afgelegd, hierbij 340liter '98 gebruikt. Dat is dus een gemiddelde van 1 op 13,5. Daar ben ik best tevreden over, gezien de oude Benz flink heeft moeten werken. Helaas wel een paar kleine beschadigingen, zo blijft de middenarmsteun niet meer omhoog staan, linksachter zit het binnenwerk van de deur los. Nog een flinke kras aan de bodemplaat. De oorzaak weet ik overigens.
Ik heb ruim 4600km afgelegd, hierbij 340liter '98 gebruikt. Dat is dus een gemiddelde van 1 op 13,5. Daar ben ik best tevreden over, gezien de oude Benz flink heeft moeten werken. Helaas wel een paar kleine beschadigingen, zo blijft de middenarmsteun niet meer omhoog staan, linksachter zit het binnenwerk van de deur los. Nog een flinke kras aan de bodemplaat. De oorzaak weet ik overigens.
- Nico 43
- Diamant Boarder

Nou Arthur mooi dat je moeder en jij weer veilig thuis zijn en je verbruik is erg netjes vind ik