Als je bij een model met ABS de remvloeistof wil vernieuwen en je heb eerst reservoir leeggezogen met een spuit (daarna niet meer aan de remmen gekomen. Kan je dan gewoon het reservoir terug vullen, een remontluchter (zoals easybleed) aansluiten en de nippels op de wielen in de gekende volgorde openen (alsof er geen ABS zou aanwezig zijn)?
Hoeft men dan geen leidingen aan de ABS meer los te maken? Ik ga er hier van uit dat in de hoofdremcilinder zelf en in alle leiding nog olie stond, enkel het reservoir is tot een bepaalde diepte leeggezogen.
Remvloeistof verversen
-
Michael D
- Senior Boarder

- Roepnaam: Michael
- Type wagen: 300CE
- Bouwjaar: 1991
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Re: Remvloeistof verversen
Beste
Remvloeistof vervangen is kinderspel als je een systeem.drukpomp hebt op het reservoir
Kan met elektrische pomp of manueel ik heb een simpele manule drukpomp die je op reservoir aansluit can merk Motive
Je kan dus reservoir eerst leegzuigen en dan gewoon de pomp aansluiten en pompen tot 1 tot 1.5
bar ongeveer.
En dan vervolgens 1 voor 1 de nippels openzetten.
Tegenwoordig laat ik het vatje niet meer leeg eerst maar laat ik. Eerst vanachter meer dan halve litter vloeistof af dan is het wat geflushed.
Heel vaak lekt er vloeistof weg via de rubber afsluitdopjes op het reservoir. Dus kijk eerst of die nog goed zijn en niet gebarsten.
En ook dat de slang eronder goed vastzit durft soms ook daar wel eens lekken.
Kijk ook of de aflaatvatje een ontluchtingsnipple heeft dat werkt beter.
Remvloeistof vervangen is kinderspel als je een systeem.drukpomp hebt op het reservoir
Kan met elektrische pomp of manueel ik heb een simpele manule drukpomp die je op reservoir aansluit can merk Motive
Je kan dus reservoir eerst leegzuigen en dan gewoon de pomp aansluiten en pompen tot 1 tot 1.5
bar ongeveer.
En dan vervolgens 1 voor 1 de nippels openzetten.
Tegenwoordig laat ik het vatje niet meer leeg eerst maar laat ik. Eerst vanachter meer dan halve litter vloeistof af dan is het wat geflushed.
Heel vaak lekt er vloeistof weg via de rubber afsluitdopjes op het reservoir. Dus kijk eerst of die nog goed zijn en niet gebarsten.
En ook dat de slang eronder goed vastzit durft soms ook daar wel eens lekken.
Kijk ook of de aflaatvatje een ontluchtingsnipple heeft dat werkt beter.
-
Andya
- Senior Boarder

- Type wagen: 250D
- Opmerkingen / andere wagens.: 190D
Ter volledigheid : ik neem aan dat je ABS hebt, en dat je bij het gewoon verversen van de remvloeistof (leidingen zijn niet leeg gekomen) je niet aan de aansluitingen van de ABS komt om te ontluchten?
-
Michael D
- Senior Boarder

- Roepnaam: Michael
- Type wagen: 300CE
Ja klopt. Je komt eigenlijk met geen vinger aan de ABS pomp.
Je moet gewoon altijd goed zien dat je pomp genoeg vloeistof heeft en nooit leegraakt.
Ik doe hem altijd goed vol en de overschot dat niet gebruikt uit de pomp gaat terug de 5liter kruik in.
Bestel altijd 5liter remvloeistof. Te zuinig en maar 2 liter bestellen dat werkt te riskant. Maar gaat als je echt goed oplet.
Je moet gewoon altijd goed zien dat je pomp genoeg vloeistof heeft en nooit leegraakt.
Ik doe hem altijd goed vol en de overschot dat niet gebruikt uit de pomp gaat terug de 5liter kruik in.
Bestel altijd 5liter remvloeistof. Te zuinig en maar 2 liter bestellen dat werkt te riskant. Maar gaat als je echt goed oplet.