ABS lampje gaat branden->koolborstels vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Rikus
Senior Boarder
Senior Boarder
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Contacteer:

ABS lampje gaat branden->koolborstels vervangen

Bericht door Rikus »

Dag,

Dit artikel is voor die gene die het probleem nog tegen gaan komen (betreft een normaal slijtage probleem)

Van de week reed ik op de A27 toen plots mijn ABS lampje begon te branden, eerder viel het me al op dat de controle lampjes het niet meer deden bij het starten. Vervolgens vielen er steeds meer electrische zaken uit. eerst de radio vervolgens de ruitenwisser etc etc. Gelukkig bleef het dieselblok rustig door snorren maar eenmaal thuis uitgezet was deze niet meer aan de praat te krijgen. De accu is vrijwel nieuw dus die kon het niet zijn. Ook het overspanningsrelais was al vervangen die die kon ik ook afvinken.
Met een verse accu even de motor gestart en de multimeter erbij en daar kwam mijn probleem 12V bij draaiende motor. Het probleem zat dus bij de dynamo.

Na even rondneusen kwam ik er achter dat de dynamo zelf van ijzersterke Duitsche-qualiteit is en dat enkel de koolborstels van de spanningsregelaar wel eens vervangen moesten worden. Dit is een klein onderdeel dat met twee schroefjes achter in de dynamo is bevestigt. Een nieuwe was bij de lokale MB-dealer binnen een dag in huis en zo kon ik hem gister al weer terugmonteren.

Alles werkt weer als vanouds! Eenvoudige reparatie voor weinig euries. Zie de foto voor het betreffende onderdeel (hier zijn de borstels te ver versleten)

gr. Rikus

ps. mocht je ABS lampje gaan branden terwijl het gehele ABS systeem op orde is, dan is er dus iets waarschijnlijk dus iets mis met je stroombron. Dit lampje gaat namelijk als eerste branden bij te lage spanning. (Er is dan te weinig stroom om het ABS te laten werken in geval van nood)
Bijlagen
IMG_0052.jpg
Yenice

Re: ABS lampje gaat branden->koolborstels vervangen

Bericht door Yenice »

Helemaal top, hier heb ik ook last van gehad vandaag. De koolborstels waren bijna op en 1tje maakte helemaal geen contact. Via een automateriaalzaak een nieuwe erin voor 23 euries en hij werkt weer tiptop (even afkloppen :lol: )
Damherten

Bericht door Damherten »

de mijn zijn ook versleten zie foto
maar even een nieuwe scoren
en bij het demonteren viel mij op dat ik iets miste namelijk op de afdekkap achterop de dynamo zit een rond gat voor een slang of iets dergelijks en hoort dat toevalig in de uitsparing er tegenover in de carrosserie ??? daar zit ongeveer zo n zelfde gat zie foto
wie weet dit ??
Bijlagen
dynamo.jpg
dynamo .jpg
afsluitkkap dynamo
afsluitkkap dynamo
aansluiting carrosserie ??
aansluiting carrosserie ??
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Deze kap hadden de eerste versies, was eigenlijk bedoeld omdat ze (Mercedes? dachten dat de dynamo anders niet goed genoeg zou koelen. Zat inderdaad een slang aan.
Zou me inderdaad niet verbazen dat hij daar inderdaad op je carrosserie zat, de lucht moest tenslotte niet onder de motorkap vandaan komen.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Damherten

Bericht door Damherten »

oke zal eens in de EPC duiken voor de bestelnummers
wannabee124
Junior Boarder
Junior Boarder
Type wagen: E300 4-MATIC
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: C208-CLK320

Bericht door wannabee124 »

hmm, die A27 is dus eentje om voor op te passen. ;)

Ik had afgelopen vrijdag een harde tik uit de motorkop, en daarna radio uit, relais van richtingaanwijzer werkte niet meer, en lampjes gingen 1 voor 1 aan. dynamo dus. ANWB kar (was er binnen het kwartier, super!) startte me op, en bij servicecenter is de dynamo vervangen voor materiaalprijs. ging prima.

JW
Mercedes? links rijden en rechts vullen
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Hey, JV
Ik heb je vrijdag niet gezien, meestal loop ik wel even langs als er een W124 die bij ons [Utrecht] gestrand is maar het was aardig druk die dag.
Kijk ,zo gaat dat bij ons, mensen moeten verder en het liefst met hun eigen auto.
Dynamo's, startmotoren, waterpompen, benzinepompen, span rollen, accu's hebben wij gewoon op vooraad en worden ter plaatse vervangen voor gereviseerde exemplaren.
Arbeidsloon is je lidmaatschap dus je betaald alleen het onderdeel.
In extreme gevallen doen we zelfs wel eens een koppeling voor de prijs van de onderdelen.
En dan zijn er nog mensen die van die "ander" lid zijn !!?? hahaha, je weet pas wat je hebt als je een keer pech krijgt !!
Groet Erwin.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Vaak kom je weg met het vervangen van de regelaar met koolborstels.
Kijk voor dat je de regelaar vervangt toch even naar de toestand van de sleepringen.
Wanneer die flink ingelopen zijn verdient het aanbeveling de ringen af te draaien voordat de regelaar wordt ingebouwd.
Ligt de dynamo eenmaal open dan komen andere verdachte onderdelen zoals lagers ook in beeld.
Een goed revisie bedrijf vervangt die onderdelen zodat je voor relatief weinig geld met een gereviseerde dynamo verder kunt.
Voor de kilometervreters onder ons is dat een hele geruststelling.

Het kan geen kwaad ook de startmotor eens wat extra preventieve aandacht te geven.Vooral voor de auto's die voorzien zijn van een automatische versnellingsbak. Aanslepen/duwen is er niet meer bij nu automatische versnellingsbakken alleen aan de ingaande kant een oliepomp hebben.
Damherten

Bericht door Damherten »

gullwing schreef:Onnodige quote op laatste bericht. (gebruik gewoon de antwoordknop)
aanslepen/duwen van een auto met automaat heeft volgens mij nog nooit gekund
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Oo jee !!, ga ik weer tegen de stroom in !!??, sommige MB automaten kan je wel degenlijk aanslepen, de sleep voorschiften van onze club heb ik even niet bij mij maar aanslepen is bij sommige types is mogenlijk zonder schade te maken.
Groet Erwin.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Ik had er opnieuw om moeten wedden dan had ik net als voorheen makkelijk gewonnen.
Oudere Benzen waaronder de W126 280S en SE en de W123 oa de 230E hadden automatische versnellingsbakken met twee oliepompen: eentje aangedreven door de krukas en een die door de tussenas werd aangedreven.

Niet starten geen probleem.
Aanslepen, kontakt aan, bij ca 30 km/u van neutraal naar D schakelen en de motor begint te draaien.
Wel opletten dat de aangesleepte auto tijdig terug gezet wordt in N anders raakt hij de slepende auto.
Het staat in de gebruiksaanwijzing van dit type Benzen.

bericht aangepast met dank aan sterretje 1968
Laatst gewijzigd door Gullwing op zo nov 06, 2011 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterretje1968
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rene
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Sterretje1968 »

gullwing schreef:Aanslepen, kontakt aan, bij ca 30 km/u van neutraal naar P schakelen en de motor begint te draaien.
Van N naar P als de wagen rijd?
Ik ben totaal A-technisch maar sloop je dan niet de versnellingsbak als je deze tijdens rijden in de parkeerstand gooit? :S
Groetjes, Rene.

I'm not weird, I'm a Limited Edition. :lol:
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Goed gezien Sterretje 1968

Het moet natuurlijk zijn van "N" naar "D" schakelen.
Er kan niets gebeuren wanneer er naar P geschakeld wordt tijdens het rijden.
MB heeft de versnellingsbak beveiligd tegen dit soort vergissingen.
Sterretje1968
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rene
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Sterretje1968 »

Oke, ook weer wat geleerd. :)
Groetjes, Rene.

I'm not weird, I'm a Limited Edition. :lol:
KlaasB

Bericht door KlaasB »

damherten schreef:
gullwing schreef:Onnodige quote op laatste bericht. (gebruik gewoon de antwoordknop)
aanslepen/duwen van een auto met automaat heeft volgens mij nog nooit gekund
waarom hoeft het twee antwoorden verder/hoger niet????
(de antwoordknop gebruiken)

MVG K
Gombal
Erelid
Erelid
Roepnaam: Arjen
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Bericht door Gombal »

Daar wordt niet het hele bericht gequote maar slechts een detail eruit waar een opmerking over komt. Of te wel dat is duidelijk anders weet je niet waar hij nou op reageert.
Als je gewoon het voorgaande bericht helemaal quote is het een beetje onzinnig en maakt het het geheel slecht te lezen.
Het is uiteraard wat anders als het meer als 1 bericht geleden is.
Sommige mensen quoten aldoor alles en dat maakt het een bende. Vandaar de tekst Antwoordknop gebruiken, waarschijnlijk hebben ze die dan nog niet gevonden ;)
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (living in a foreign land)
Afbeelding
Gerbrandicus
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Jaimy
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: Peugeot 106 diesel 1999
VW Golf I diesel
EP70 Starlet oldtimer
Suzuki SJ413 (Samurai) 1986

Bericht door Gerbrandicus »

In mijn 300D 1986 instructieboekje staat ook gewoon uitgelegd hoe je hem kunt aanslepen. Uit mijn hoofd is dat dezelfde procedure als hierboven wordt omschreven.
Gevraagd: Honda viertakt brommers en onderdelen in elke staat.
SS50, CD50, C50, C70, C90, Dax, Chaly, Monkey, ZB enz
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo,

Van koolborstels/spanningsregelaar naar aanslepen/duwen.Oke, nooit in verdiept dat er automaten zijn die je WEl mag aanslepen, de meeste volgens mij niet en daarom geef ik de meeste storingen gewoon een vette starthulp met 50 mm2(en daarmee bedoel ik het koper en niet het plastic) startkabels. Wat ik gewoon belangrijk vind is dat je bij de mooie en simpele techniek van de W124 echter wel gewoon je (preventief) onderhoud blijf doen.
Hoe aardig ik de wegenwacht medewerkers ook vind, ik drink er liever een bakje koffie mee bij de benzinepomp als dat ik ze nodig heeft. Met preventief onderhoud bedoel ik het regelmatig(om de 60000 km de multisnaar eens ontspannen, alle poelies ,spanrollen, ventilator etc. controleren op speling en lagergeluid, om de 250000 nieuwe spanningsregelaar erin,bijtijds nieuwe filters en eventueel bougie's en ontstekingsdelen (bij een benzine)en nu het winter word alle vriespunten van je vloeistoffen,accu, Leidingwerk en slangen worden ook vaak vergeten maar roesten en verteren ook.reservesetje met je voorkomende lampen en zekeringen is ook geen luxe enz enz. We weten het allemaal wel maar nou nog gewoon op tijd doen!! :lol: :lol:

iedereen de groeten en veilige storingsvrije kilometers toegewenst van Nico
Gordi044

Bericht door Gordi044 »

Bedankt voor je prachtige woorden Nico, in deze heb je gelijk.
We spreken een pompstation af rond Utrecht voor die bak koffie !!
Erwin.
Damherten

Bericht door Damherten »

wanneer gaat dat gebeuren ik lust ook wel koffie
Plaats reactie