Opgelost/: 300TE start probleemloos

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gesloten
GuusB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Roepnaam: Guus
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: RCC '84
Ford Econoline '93
Opel Astra bestel '03

Opgelost/: 300TE start probleemloos

Bericht door GuusB »

Hallo,

Ik weet, ik ben niet de meest actieve op dit forum maar ik heb een probleem: mijn 300TE start probleemloos!.....
en dat deed ie eerst niet en dat is het probleem want ik heb er helemaal niets aan gedaan. Maar nu kan ik dus niet vinden waar het probleem zat en dat maakt 'm onbetrouwbaar.
Even het hele verhaal: december 2010 (ja 2010) :oops: , een week lang in de sneeuw gestaan en toen moest ik even een paar boodschapen doen.
Starten was geen probleem maar na een kilometer of twee hield hij er ineens mee op. Met veel moeite weer aan de praat gekregen en alleen op
toeren bleef de motor draaien, onder de 2000 toeren sloeg ie af. Starten was dan een ramp en slechts met veel gesputter kwam ie dan
op gang om vervolgens op hoog toeren normaal te lopen. Thuis gekomen de auto voor de deur gezet met het idee dat ik 'm een dezer dagen
wel in de garage zou zetten om even te kijken. Dat is er dus niet van gekomen. Na 1 jaar en 4 maanden dan toch maar met een vriend de auto binnen gezet.
Starten ho maar, wat gepruttel af en toe, maar op toeren komen was er niet bij. Na twee dagen binnen aan de lading te hebben gestaan tegen beter weten in
nog maar eens gestart. Weer gepruttel maar zowaar lukte het om de auto te laten aanslaan en...... hij liep ook stationair normaal (??). Motor uit gezet,
weer gestart en zoals anderhalf jaar geleden slechts met veel doorzettingsvermogen weer aan de praat gekregen.
Ondertussen veel tijd gehad om na te denken over het probleem, gedacht aan een Vacu├╝mlek, een defecte benzinepomp, (smelt)water in de distributiekap etc.
Dus maar eens even tussendoor de distributiedeksel eraf gehaald (welke idioot heeft dat onderste boutje bedacht? :angry: ).
Geen water natuurlijk, sterker nog, dat zag er als nieuw uit. In elkaar gezet, nog eens gestart: niets, althans gedurende een 30 seconden,
toen ineens zonder gepruttel aanslaan zoals het hoort, prachtig stationair lopen, alleen bij plotseling gas geven houdt ie even in en ik kan me niet herinneren of dat vroeger ook zo was. Enfin, motor uit, starten, tik, lopen, motor uit, starten, tik lopen, weer motor uit, starten enz. steeds ging dat goed, wel tien keer achtereen. De volgende dag (vandaag) opnieuw gestart, tik, lopen. Beetje ambivalent gevoel moet ik zeggen.
Want als ik toen in december 2010 de auto niet voor de deur, maar meteen in de garage had gezet had ie het ook 5 dgn later weer gedaan ongetwijfeld.
Maar goed nu zit ik dus in ieder geval nog met remmen weer gangbaar maken, de rest lijkt het allemaal nog wel te doen hoewel ik natuurlijk nog niet weet hoe ie schakelt ('t is een automaat), 1 en R gaat in ieder geval wel goed, en ik weet niet wat er mis ging daar onder die sneeuw,het moet iets met vocht te maken hebben maar welk onderdeel kon daar niet tegen? Nu is het vocht weg en komt er niemand meer achter. Of was het toch iets anders,iets dat vanzelf weer kan overgaan zoals een verstopping die kan opheffen of een kortsluiting oid.
Is er iemand die een vergelijkbaar euvel heeft of herkend en wellicht een licht kan laten schijnen :idea: op welk onderdeel ik mijn aandacht moet richten.
Ik zou U zeer erkentelijk zijn.

mvgr. Guus
Mart
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Mart
Type wagen: E250T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300D aut. VERKOCHT

Re: Probleem: 300TE start probleemloos

Bericht door Mart »

Ik weet niet zo heel veel van een benzine uitvoering maar waar mijn eerste gedachten naar uitgaan zijn je bougie en bobinekabels, ik heb het idee nu deze kurkdroog zijn nog net genoeg isoleren, maar zodra je de auto buiten zet er wat condens op neer slaat en dat je vonk niet meer bij de bougie's uitkomt maar elders naar de massa slaat. Als je iets vervangt neem dan ook gelijk de verdeelkap en rotor mee deze kunnen ook dit probleem veroorzaken.

succes, groetjes Mart.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Bericht door JantjeV8 »

Ik sluit me daar bij aan. Eerst de standaard zaken controleren en zorgen dat die in orde zijn, kun je dat uitsluiten.
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986

Bericht door Rojo124 »

Je moet dingen gaan uitsluiten nou he !...is het een brandstof/druk probleem ? BPR relais/EHA actuator/spinnekop/brandstofdruk regelklep accumulator/pomp /filter/injectoren
of is het toch de onsteking ? kap/rotor/kabels /bobine/module/bougies
heeft de auto een Katalysator ? vergeet dan de lambdasonde niet...met een kapotte lambda kreeg ik mijn KE jetronic ook niet meer aan de praat..(na lang doorstarten een beetje pruttelen en weer afslaan)
krijgt de motor voldoende lucht/zuurstof tijdens het starten (stappenmotor) noem maar op..echt een zoekplaatje.

Bericht door Tonnie »

Hallo,

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn 300CE uit 92,
Op het moment is het top en rijd de auto zonder enkel probleem.
Na een hoop dingen zoals benzine toevoer, ontsteking,bougies en kabels te hebben kunnen uitsluiten.
een monteur vermoed de lambda sonde,maar daar twijfel ik zelf over.

Ik hoop dat er toch iemand is die de oplossing weet van dit probleem.

Groeten Ton
NicoenSarina

Bericht door NicoenSarina »

Hallo,

Ook ik ben dieselmonteur maar heeft wel iets van benzinemotoren mee gekregen afgelopen jaren.
Je Totale staat van onderhoud van de auto kunnen we door de PC heen niet zien.
Gezien je verhaal van smeltwater kan het natuurlijk ook best een contact in een stekker zijn wat je per ongeluk na aanraken weer contact laat maken. Als je er gewoon weer serieus storingsvrij mee wilt gaan rijden dan zou ik gewoon bij het begin beginnen.Het is even een investering maar dat vind ik zelf voor langere tijd nooit een probleem.
Hoe oud is de benzine die er in zit? anders tank af tappen, eventueel spoelen.en heel flauw natuurlijk maar weer(zeker een halve tank) afvullen met dit dure sap.Zelf voeg ik dan ook even injectorreiniger toe.
Eventueel haal je ook even de leiding van de electrische brandstofpomp los en ontdoe je deze ook van oude benzine.
Haal voor ook de leiding los en blaas hem even door met lucht achtervandaan naar voren.
Olie en filter, bougies kabels en verdeelkap, brandstoffilter, luchtfilter vervangen. controle koelvloeistof niveau,bijladen van de accu controleren(als hij loopt), remmen gangbaar maken(vergeet niet de remslangen te inspecteren op uitdrogen) en eventueel gelijk vloeistof verversen en dan eens flink eind warmrijden en eens kijken hoe hij blijft. Als je alles in een keer koop en de juiste adressen heeft voor de korting valt het best mee.Volgens mij moet je om de lambda sonde te kontroleren hem uitlezen maar dat zou ik pas doen als de motor echt goed op bedrijfstemperatuur is geweest.Katalysator zou ik zelf een stootijzer doorheen prikken(als de lambda sonde voor de kat zit) en een buis inzetten(tegen het holle geluid).Die .... gaan altijd verstopt zitten en zijn voor 1994 niet op werking verplicht.Dus geen viergastest, alleen CO. Stilvallen en tobben is ook niets.Lukt het allemaal niet en het is een mooie harde auto kan je hem altijd nog aan mij verkopen :lol: .

succes Nico.
GuusB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
Roepnaam: Guus
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens.: RCC '84
Ford Econoline '93
Opel Astra bestel '03

Bericht door GuusB »

Nou, dat is lekker opbeurend allemaal. Ik ben voorlopig even met de remmen aan de gang gegaan (geen overbodige luxe moet ik zeggen, 5 van de 8 blokken bijna tot het metaal weggesleten maar de schijven zijn nog prima). Als ie goed blijft starten kan ie binnenkort naar de APK en dan kan ik 'm weer eens fatsoenlijk in gebruik nemen. Ik heb wel een mogelijke oorzaak gevonden die niet overeenkomt met bovenstaande adviezen. In de zomer van 2010 kreeg ik last van een euvel dat ik meende te kunnen terugvoeren op het bezinepomprelais: tijdens het rijden hield de motor er ineens mee op, als ik dan opnieuw startte deed ie het gewoon weer. Na een paar keer kwam ik tot de ontdekking dat als de motor dreigde te gaan afslaan ik alleen even heel snel het contact uit en aan moest zetten en dan deed ie het weer. Na vervanging van het relais heeft zich dit euvel niet meer voorgedaan. Bij deze gelegenheid heb ik echter verzuimd om het plastic afdekkapje boven de electronica rechts achter onder de motorkap dus vlak onder het voorraam, weer terug te plaatsen. Dat kapje heeft sindsdien onder het mom van dat komt nog wel een keer in de garage gelegen. Daarbij kwam dat de water afvoer rechts onder het voorraam ook nog eens verstopt was geraakt. Met de sneeuw van toen is het smeltwater toen rijkelijk over die electronica en relais gestroomd (dat afdekplastic voorkomt dat normaal gesproken). Ik heb het vermoeden dat daar de oorzaak heeft gelegen. Als de auto in het vervolg buiten ook bij natte omstandigheden gewoon blijft starten ga ik er vanuit dat met het gangbaar maken van de waterafvoer en het terug plaatsen van het afdekkapje het probleem definitief is opgelost.

Vooralsnog zeer bedankt voor het meedenken en ik zal de adviezen zeker ter harte nemen.

mvgr. Guus
Gesloten