Ik weet, ik ben niet de meest actieve op dit forum maar ik heb een probleem: mijn 300TE start probleemloos!.....
en dat deed ie eerst niet en dat is het probleem want ik heb er helemaal niets aan gedaan. Maar nu kan ik dus niet vinden waar het probleem zat en dat maakt 'm onbetrouwbaar.
Even het hele verhaal: december 2010 (ja 2010)
Starten was geen probleem maar na een kilometer of twee hield hij er ineens mee op. Met veel moeite weer aan de praat gekregen en alleen op
toeren bleef de motor draaien, onder de 2000 toeren sloeg ie af. Starten was dan een ramp en slechts met veel gesputter kwam ie dan
op gang om vervolgens op hoog toeren normaal te lopen. Thuis gekomen de auto voor de deur gezet met het idee dat ik 'm een dezer dagen
wel in de garage zou zetten om even te kijken. Dat is er dus niet van gekomen. Na 1 jaar en 4 maanden dan toch maar met een vriend de auto binnen gezet.
Starten ho maar, wat gepruttel af en toe, maar op toeren komen was er niet bij. Na twee dagen binnen aan de lading te hebben gestaan tegen beter weten in
nog maar eens gestart. Weer gepruttel maar zowaar lukte het om de auto te laten aanslaan en...... hij liep ook stationair normaal (??). Motor uit gezet,
weer gestart en zoals anderhalf jaar geleden slechts met veel doorzettingsvermogen weer aan de praat gekregen.
Ondertussen veel tijd gehad om na te denken over het probleem, gedacht aan een Vacu├╝mlek, een defecte benzinepomp, (smelt)water in de distributiekap etc.
Dus maar eens even tussendoor de distributiedeksel eraf gehaald (welke idioot heeft dat onderste boutje bedacht?
Geen water natuurlijk, sterker nog, dat zag er als nieuw uit. In elkaar gezet, nog eens gestart: niets, althans gedurende een 30 seconden,
toen ineens zonder gepruttel aanslaan zoals het hoort, prachtig stationair lopen, alleen bij plotseling gas geven houdt ie even in en ik kan me niet herinneren of dat vroeger ook zo was. Enfin, motor uit, starten, tik, lopen, motor uit, starten, tik lopen, weer motor uit, starten enz. steeds ging dat goed, wel tien keer achtereen. De volgende dag (vandaag) opnieuw gestart, tik, lopen. Beetje ambivalent gevoel moet ik zeggen.
Want als ik toen in december 2010 de auto niet voor de deur, maar meteen in de garage had gezet had ie het ook 5 dgn later weer gedaan ongetwijfeld.
Maar goed nu zit ik dus in ieder geval nog met remmen weer gangbaar maken, de rest lijkt het allemaal nog wel te doen hoewel ik natuurlijk nog niet weet hoe ie schakelt ('t is een automaat), 1 en R gaat in ieder geval wel goed, en ik weet niet wat er mis ging daar onder die sneeuw,het moet iets met vocht te maken hebben maar welk onderdeel kon daar niet tegen? Nu is het vocht weg en komt er niemand meer achter. Of was het toch iets anders,iets dat vanzelf weer kan overgaan zoals een verstopping die kan opheffen of een kortsluiting oid.
Is er iemand die een vergelijkbaar euvel heeft of herkend en wellicht een licht kan laten schijnen
Ik zou U zeer erkentelijk zijn.
mvgr. Guus