Fusee kogel vervangen , the easy way !

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gangisallesman

Fusee kogel vervangen , the easy way !

Bericht door Gangisallesman »

Ik heb zojuist m'n kogel aan de rechterzijde vervangen en daar wat foto's van gemaakt om zo een "how to" te kunnen maken . Ik had al het ├®├®n en ander gelezen over hoe anderen dat doen . Mijn manier is simpel te doen zonder hamer , brander en ander geweld en niet onbelangrijk , gewoon aan de auto .
Ik sleutel al heel wat jaren aan m'n Benzen , opeltjes en dergelijke en hierbij gebruik ik bij bussen plaatsen in draagarmen en vervangen van kogels een simpel tool die voor iedereen makkelijk na te maken is .
Foto's zullen het hopelijk duidelijk maken .
Op ├®├®n van de foto's kan je tevens zien dat de kogel een inkeping heeft en die moet aan de binnenkant (hartlijn van de vooras) komen . Indien niet correct geplaatst kan de kogel niet de vereiste hoek maken met alle mogenlijke gevolgen van dien .
Hier wat afmetingen zoals ik ze gemaakt heb ; 2 "U" profielen lengte 130mm
2 M16 draadeinden 200mm met 8 moeren ( 2 moeren per kant)
Stuk verwarmings pijp 60mm lengte 55mm
stuk pijp rond 38mm lengte 50mm
doppen van diverse maten
Ik heb de 2 kogels overigens gekocht op marktplaats voor slechts 36 euro incl verzending en zijn van het merk Meyle , Duitse makelij en hopelijk gaan die weer tonnen mee .
Ik hoop dat iemand iets heeft aan dit topic , het is echt een fluitje van een cent , ach een tientje materiaal of zo .
Succes , gr Ad.
Bijlagen
let op inkeping !
let op inkeping !
vak 2011 , w124 035.JPG (32.36 KiB) 5532 keer bekeken
niuewe kogel plaatsen
niuewe kogel plaatsen
vak 2011 , w124 032.JPG (44.49 KiB) 5532 keer bekeken
kogel verwijderd
kogel verwijderd
vak 2011 , w124 031.JPG (74.88 KiB) 5532 keer bekeken
kogel verwijderen
kogel verwijderen
vak 2011 , w124 030.JPG (66.07 KiB) 5532 keer bekeken
de rotte kogel
de rotte kogel
vak 2011 , w124 027.JPG (70.26 KiB) 5532 keer bekeken
Damherten

Re: Fusee kogel vervangen , the easy way !

Bericht door Damherten »

mooie en simpele oplossing
beter dan slaan met een moker of hamer en alles eromheen aan gort slaan
dit ga ik zeker toepassen als ik het moet vervangen
moet de auto daarna ook uitgelijnd worden ??
Gangisallesman

Nee , uitlijnen hoeft niet omdat de draagarm onder de auto blijft en alleen de kogel wordt vervangen . De nieuwe kogel komt precies op dezelfde plek waar de oude zat .
Succes !
Johannes
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Johannes
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: VW Transporter Mercedes C-180
Yamaha BT1100
Yamaha XS650 ( XS-1, XS-2, TX650

Bericht door Johannes »

De mijne net vervangen en dat was een heel gevecht: de brander kwam eraan te pas.
Met dit hulpstuk voorkom je verwarmen en dat is natuurlijk altijd beter. Goed systeem ! ;)
Over 350.000 ga ik dat ook zo doen.......
Wellicht ten overvloede: maar alle roest goed verwijderen.
W├®l was het zo dat mijn stuurstand ietsje afweek en de auto een heel klein beetje trekt.
Laat hem binnenkort t├│ch even uitlijnen.
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Over 350.000km ?? Die dingen zijn wel eerder aan de beurt.
Erin eerst in de vriezer doen, scheelt ook enorm. Heb zelf ook zoiets gemaakt, werkt zeker goed.
Hoekstra1973

Bericht door Hoekstra1973 »

ik wil gang is alles even bedanken voor het idee
ik heb vandaag in 3.5 uur beide fusees vervangen zonder een hamer te gebruiken :lol:
Interceptor

Bericht door Interceptor »

@ TS, domweg briljant!

Ik heb mijzelf al een tijdje zitten te bedenken hoe ik dit makkelijker kon doen (sloopte tot nu toe de draagarm eraf en stopte hem onder de pers, pffff.....) maar deze oplossing is het helemaal!

Eigenlijk vrij simpel, maar kom er maar op; tis net de paperclip ;)

Ik ben weer eens aan de beurt binnenkort; half de stoep op om te parkeren, slechte wegen en brezan kogels; geen goede combinatie......zou ook gelijk origineel hebben moeten kopen; lijkt mij dat die wel iets beter zijn.

Bedankt voor de tip!
PCC124

Bericht door PCC124 »

Ik heb niet de kunde en middelen om dit stuk gereedschap te maken, maar het lijkt me een heel handig ding!

Is er iemand die (tegen vergoeding uiteraard) zo'n ding voor mij zou willen maken?
300Ddriver

Bericht door 300Ddriver »

vroeger deden wij het op de zaak ook altijd met een brander, tegenwoordig een soort gelijk systeem voor.
we hebben een hele koffer vol bussen, voor alle soorten en maten etc.

stuk veiliger ook, en de gassen die bij het branden vrij komen vanuit de kogel vullig, is al zeker niet gezond voor je.

nog een tip !

voor dat je aan de klus begint leg de nieuwe kogel even in de vrieser, als je hem na een uurtje dan nodig hebt is hij lekker koud en gekrompen, dan gaat hij nog makkelijker in de draagarm.
Gangisallesman

Ha ha , leuk om de reaktie's te lezen , de paperclip ha ha was 't maar waar dan ging ik vanaf nu alleen nog aan oldtimers en motoren knutselen .
Tja soms is de oplossing simpel , ik heb wel even zitten denken hoe dit nou het beste en simpelst gedaan kon worden . Toen ik de oplossing had moest ik dit gewoon delen met m'n lotgenoten .

pcc124 , ik denk dat je bij een machine fabriek in de buurt zo twee stukken U profiel kan laten afzagen , twee stukken draadeind en moeren kunnen ze ook vast wel leveren . Paar gaten boren in de profielen en klaar .
Succes , Ad
Acvd

Bericht door Acvd »

Deze kogel trekker / monteerder heb je mooi gemaakt,goed idee!!!oke ik heb zelf een hydraulisch apparaat om kogels zoals deze te monteren en te verwijderen,maar dat ding is ook wel een beetje duurder dan die van jou.
Goed gedaan kun je trots op zijn.
gr ac
Langeaat

Bericht door Langeaat »

Moest voor de APK. beide fusees vervangen,'t was wel een advies maar anders waren ze volgend jaar zeker aan de beurt .
Dus langs m'n hobby garage gegaan en die zei ook dat de draagarmen eronderuit moesten,pfft heb 'm pas nog laten uitlijnen dacht ik,ben huiswaarts gegaan en zag daar het goede idee van "gangisallesman",eureka, ff langs de oudijzerboer geweest voor de ubalk ,de ijzerwarenhandel voor draadstang en moeren en tenslotte ff naar een smit voor 't zaag en boorwerk.Kostte bij elkaar 20 euro,en 't werkte perfect ze zaten er in een paar uurtjes onder. Ik wil gangisallesman dan ook hartelijk danken voor dit sublieme idee.
Heb ook nog een paar fototjes gemaakt . (overdwars geplaatst)

Grtn. langeaat
Bijlagen
Afb018.jpg
Afb018.jpg (356.36 KiB) 5127 keer bekeken
Afb019.jpg
Afb019.jpg (404.28 KiB) 5127 keer bekeken
Afb020.jpg
Afb020.jpg (283.28 KiB) 5127 keer bekeken
KlaasB

Bericht door KlaasB »

Persoonlijk vind ik dit idee en deze bijdrage wel de beste van dit, en afgelopen jaar!!
Ga dat hulpstuk in mn vakantie maken.

MVG K
Mafkees

Bericht door Mafkees »

Hier nog een voorbeeld foto van dat ding. Heb er zelf ook 1 gemaakt, erg handig.
(Is niet mijn auto op de foto)
Bijlagen
einpr3uf2.jpg
einpr3uf2.jpg (51.9 KiB) 5061 keer bekeken
Gangisallesman

Leuk om te zien dat andere volgen en ervaren dat een fus├® kogel wisselen een appeltje eitje is met de juiste tools .
Gr Ad
Piet
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Piet
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja

Bericht door Piet »

even een vraagje
moet mijn linker fusee kogel vervangen en was van dit zelf te doen.
moet je de veer/draagarm nog ondersteunen met een krik om niet een veer rond te zien slingeren?
hoe krijg je de draagarm in zo'n positie als in foto 1 en 2 om de trekker erop te zetten?
de moer boven de fusee kogel losmaken en dan de draagarm iets naar benenden trekken?

ik neem aan dat de remklauw eraf moet om wat meer ruimte te maken

piet
Gangisallesman

De draagarm kan je het beste iets ondersteunen en dan de dwars bout van de fusekogel eruit . Met een beitel kan je dan de sleuf iets "openen" en dan de veerpoot van de fuse halen , paar tikken geven is misschien nodig . Dan kan de poot iets weggedraait worden en kan het echte werk beginnen . De veer blijft op z'n plek want de stabilizator stang houdt m op z'n plaats maar je kan eventueel de draagarm blijven ondersteunen .
Succes
Piet
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Piet
Type wagen: 300D
Automaat: Ja

Bericht door Piet »

donderavond en vrijdagochtend getracht de fuseekogel te vervangen. zonder brug.
de pers had ik al gemaakt.
wiel eraf, draagarm ondersteund, voor de zekerheid de veer vastgebonden aan de draagarm, mocht deze op de een of andere manier losschieten.
vervolgens de bout van de fuseekogel losgemaakt en eruit getikt.
fuseekogel zakte iets naar beneden.
zag dat er onvoldoende ruimte was door de aanwezigheid van de stofkap om de remchijf.
alleen kreeg ik de moeren van de remklauw met geen mogelijkheid eruit om deze kap weg te halen.
heb echt al m'n kracht gezet, maar helaas.

dus uiteindelijk de boel teruggezet en naar de garage gereden
een monteur had de klus binnen een uur geklaard met een speciale hydrolische pers.
gelijk ook de linker spoorstang vervangen.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD

Bericht door DJS »

Wiersma
Silver Boarder
Silver Boarder
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens.: Daihatsu Sirion Zti

Bericht door Wiersma »

JA, maar voor de fuseekogel zo ik voor een originele gaan bij de dealer..
Anders bij te-taxiteile de lemforden merk.

Je wilt niet met een B-merk volgend jaar weer vervangen.
Plaats reactie