Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
Gullwing

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door Gullwing »

Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Vergeet niet dat iedere eigenaar die zijn auto puur als hobby object heeft de auto gewoon kan schorsen.
Blijft over de gemengde vorm waarbij de auto ook als vervoermiddel dient.
Die aantallen zijn ondanks wat beweerd wordt te klein om daar de reeds voorziene 160 miljoen euro door te laten betalen.

Voorbeeld: ga eens uit van 100.000 bv auto's die regelmatig gebruikt worden.
Die moeten bij een opbrengst van 160.000.000 jaarlijks 1600 euro MRB gaan betalen.
Dit voorbeeld geeft aan dat de geschatte opbrengst niet gehaald zal worden.
De meeste dagelijkse bv rijders met een dieselauto doen dat uit oogpunt van kosten besparing.
Zodra het MRB voordeel wegvalt wordt omgezien naar andere mogelijkheden zoals een auto die
aanzienlijk minder MRB kost dan een W124 zoals een Golf.

Naar mijn idee is dit ├®├®n van de kabinetsvoorstellen die gebaseerd zijn op een slag in de lucht.
De politiek en de ambtenaren hebben de bal nu op onze helft, dwz de FEHAC etc, gelegd maar
wel met de opdracht dat die 160 miljoen er moet komen.
Het zal niet meevallen met alternatieven te komen die de beoogde opbrengst opleveren.
Laatst gewijzigd door Gullwing op do nov 22, 2012 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Yep, maar de mijne komt niet te koop. Ook met de 30 jaar regeling val ik redelijk gunstig, maar je weet nog steeds niet zeker.

Wel ben blij dat ik um niet gekocht heb om de fiscale bijtelling te omzeilen, er zijn er genoeg met een 94 er blok erin en rijden een ton per jaar weet ik. Maar voor hun weer, het systeem vroeg er zelf om, niemand geeft 1000 euro uit als dat van 25 euro net zo goed is toch? En mijn 300D rijdt net zo goed als de Audi A6 van de zaak.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Youpy
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee

KNAC Enquête over klassiekergebruik

Bericht door Youpy »

KNAC en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig

Vul de enquête in en laat ons weten wat u met uw klassieker doet!

Het is een pak van ons en ÔÇô waarschijnlijk ook uw ÔÇô hart: de voorgestelde afschaffing van de MRB-vrijstelling voor klassiekers vindt geen doorgang. Althans niet in de vorm zoals de nieuwe regering die voor ogen had. Er komt wel een andere regeling dan de huidige. De ANWB, KNAC, FEHAC, BOVAG, RAI, FOCWA en het ministerie van Financi├½n voeren daarover zeer spoedig gesprekken. De KNAC wil daarom graag van u weten waarvoor u uw klassieker gebruikt, hoe vaak u ermee rijdt en wat volgens u het beste alternatief is voor de MRB-vrijstelling van klassiekers zoals die nu geldt. Daartoe heeft de KNAC een enqu├¬te opgesteld, die u hier kunt vinden.

Wij en andere belangenorganisaties hebben uw input hard nodig en zijn u dan ook zeer erkentelijk als u een paar minuten de tijd neemt om de enquête in te vullen.

http://www.knac.nl/enquete-klassieker/

PS. Site kan soms traag zijn, dus even geduld kan nodig zijn om de pagina binnen te halen. :|
Youpy

Mercedes 300D 1986

Mijn logboek

Afbeelding
AutoPeter
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Peter
Type wagen: 200T
Opmerkingen / andere wagens.: Moet een 300TDT worden.

Re: KNAC Enquête over klassiekergebruik

Bericht door AutoPeter »

hoi,
Ik lees net dat mrb voor oldtimer`s niet door gaat, en daar ben ik super blij mee!!!!!!!
Ik ben ook een naar die Enquête gaan kijken, maar Enquête is wel erg oppervlakkig !
Ik kan elk bolletje wel invullen ( ik heb een aantal oldtimer`s) behalve bij het alternatief
geen van de alternatieven vindt ik goed !!
De oude regeling was al niet zo geweldig omdat auto's van na 1987 al een aangepaste regeling hebben.

afz Peter
MajikSimon
Silver Boarder
Silver Boarder
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1992

Bericht door MajikSimon »

Tsja
wat je ziet is dat de belangenclubs BOVAG,KNAC die hebben zo hun eigen ideeen en belangen.
Ze trekken alvast het 'succes' waarmee de regeling vooralsnog eventueel van de baan zou zijn naar zich toe.

Vervolgens proberen ze de boel te sturen met een enquete zoals dit met opties /keuzemogelijkheden die
eigenlijk niemand wat vind .....behalve zij zelf.

De optie" Kilometerbeprijzing d.m.v. elektronische kastjes in uw auto" : is mijns inziens ook expres de laatste optie en ook zo geformuleerd dat op die manier vrijwel niemand daarvoor kiest, terwijl het in de meeste gevallen (helaas)wel de beste optie zou zijn. Op die manier heb je namelijk de meeste vrijheid.

Het zou me niks verbazen als ze nog proberen voor te stellen selectief oude MB diesels altijd te laten betalen
ongeacht de leeftijd. Vooral de BOVAG en KNAC, uit die hoek die kant is als MB rijder echt niet veel goeds te verwachten.
Quinten

Bericht door Quinten »

@MajikSimon

Ik ben het met je eens, maar het is al heel lang bekend dat de belangen organisatie's het klassieker rijden heel anders zien en de strijd tegen de regering op een heel andere manier bekijken dan de gemiddelde 1985 / 1986 W201?& W124 rijder.
Alleen wil dat nog niet tot iedereen doordringen.
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Rick
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Bericht door Semrick »

Waardeloze en enorm sturende enquete.
Ik ben geen lid van de KNAC en als ik dat wel zou zijn zou ik meteen mijn lidmaatschap opzeggen.
Ik wordt intussen schijtziek :sick: van die lobby tegen de diesels omdat die zogenaamd alleen maar voor dagelijks gebruik "misbruikt" zouden worden. Natuurlijk zitten er mensen tussen die een W201 of W124 diesel dagelijks gebruiken en die geen "liefhebber" zijn. Maar kan iemand anders dan geen liefhebber van de dieseltechniek zijn en daarom kiezen voor een auto met een dieselmotor? Echt pure discriminatie. :angry:
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

AutoPeter schreef:hoi,
Ik lees net dat mrb voor oldtimer`s niet door gaat, en daar ben ik super blij mee!!!!!!!

afz Peter

Waar lees je dat dan?
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Semrick
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Rick
Type wagen: N.n.b.

Bericht door Semrick »

Ik denk in de openingszin van het KNAC-bericht. Maar de 2e zin die begint met Althans.....heeft hij dan denk ik overgeslagen. :oops:
Mercedes250

Bericht door Mercedes250 »

alles toch nog goed gekome... groetjes
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Contacteer:

Bericht door Hulzie »

Aha, ja daar, maar daaronder komt het direct neer op wel betalen.
Nou ja, hoe , het maakt mij niets uit, mijn Benz is het me waard.
Hij zal er ook niet om weg gaan, en zo duur is een 300D ook weer niet in de belasting.
Met een 500SEC op LPG ligt het anders, mijn zwager met een Olds Toronado uit 1977 op LPG wordt er ook niet vrolijk van.
S 430 V8 automaat.

Afbeelding
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Even realistisch zijn mensen.
De opbrengst die door ambtenaren werd geschat op 160 miljoen euro is al ingeboekt.
Anders gezegd, de opbrengst is al gebruikt voor er ook maar een euro is geincasseerd.
Er is helemaal niets definitief afgezegd. Het ministerie nodigt vertegenwoordigers van
belangenorganisaties zoals de KNAC en de FEHAC uit met alternatieven te komen.

Over milieu wordt niet meer gesproken, alleen de geschatte opbrengst is nog van belang.
Daar wringt nu precies de schoen. Die opbrengst zal er nooit komen ook al zou de vrijstelling
voor alle oldtimers ineens vervallen.
In dat geval wordt er massaal geschorst, stappen dagelijkse dieselrijders over op lichtere
auto's die niet zo duur zijn in de MRB.

Het is aan de KNAC en de FEHAC om aan de beleidsmakers onweerlegbaar uit te leggen dat
de al voorziene miljoenen opbrengst nooit gehaald zal worden.
De groep dagelijkse dieselrijders die nu geniet van een bv W124 of W201 zal in de meeste
gevallen geen 100-120 euro per maand MRB voor hun auto kunnen betalen.

Enquetes zoals die van de KNAC geven de indruk dat er wat te kiezen valt. Vergeet dat maar.
Met de voorziene opbrengst die men onder alle omstandigheden wil realiseren valt er niets te kiezen.
Gewoon boerenbedrog van de KNAC bestuurders die heel goed weten wat autoliefhebbers te wachten staat.
AutoPeter
Junior Boarder
Junior Boarder
Roepnaam: Peter
Type wagen: 200T
Opmerkingen / andere wagens.: Moet een 300TDT worden.

'ConcoursÔÇÖdÔÇÖElegance' tegen de MRB

Bericht door AutoPeter »

volgens de facebook pagina "good vibrations" (groep)
zijn er al een helehoop mensen met hun oldtimer vrijdag 1 maart 2013
rijden als protest tegen de mrb voor oldtimer`s
Dutch

Bericht door Dutch »

Elektronische registratie van de kilometers is wat op dit moment als voorstel in Duitsland ligt voor de klassiekers.
Althans dat stond in de "Stuttgarter Zeitung", krant van september.
Elke klassieker krijgt daar een registratie kastje, die alles bij houd, en jaarlijks uitgelezen wordt, of zo iets.
Dus dat is naar mijn idee en bijzonder reële optie.
Zeker als de gebruiker deze zelf moet betalen.

De auto bonden weten ook dat, mocht er een vorm van vrijstelling komen, er een groep is die zal moeten vallen.
Hetzij vanaf een bepaald bouwjaar, hetzij door deze mogelijke kilometer registratie.

Ik weet dat ik over dit onderwerp niet erg positief ben, maar liever zo dan dat ik mezelf een oor aan naai, door te blijven geloven dat het weer wordt zoals het was.

Het boerenbedrog waar Paul het over heeft, noem ik gewoon politiek.
Alleen is dit een andere naam, voor dezelfde ellende.

Dutch 8-)
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Dat kastjes gedoe is al vaker ter sprake geweest en stuit steeds op bezwaren omdat het de privacy
van de bestuurder/eigenaar van de auto schendt.
Een puur staaltje Big Brother.
Daarnaast is het systeem duur en mogelijk ook nog te foppen door slimme knutselaars.

Probeer maar vast te wennen aan een wijziging die in ieder geval de dieselrijders en mogelijk
ook de LPG stokers geld zal gaan kosten. Sorry Ralph, het is niet anders.
De opzet van de wijziging zal gericht zijn op het treffen van mensen die vaker van hun klassieker
gebruik maken.
Dutch

Bericht door Dutch »

ook de LPG stokers geld zal gaan kosten. Sorry Ralph, het is niet anders.
Heb helaas niet de illusie dat mij, en anderen dit bespaart gaat blijven.
De opzet van de wijziging zal gericht zijn op het treffen van mensen die vaker van hun klassieker
gebruik maken.
Dat is precies hetgeen waar ik ook al meerdere malen op gedoeld hebt.
Wat tevens de opoffering is van de autobonden ten aanzien van auto's als de W124.
Misschien dat de W123 gedeeltelijk de dans nog weet te ontspringen, tot een bepaald bouwjaar.

Dutch 8-)
Sterretje1968
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Rene
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC

Bericht door Sterretje1968 »

Als deze enquête niet goed is, maak dan een andere/betere en overleg die met de KNAC en/of FEHAC.
Neem aan als je dat met een goede onderbouwing doet, ze er toch wel naar zullen kijken. (hoop ik)
Maar hier op het forum gaan K******* heeft geen enkele zin en al helemaal geen nut.

Moest ik even kwijt. :blush:

P.s. ALLE topics die over dit onderwerp gaan met dit topic samengevoegd.
Groetjes, Rene.

I'm not weird, I'm a Limited Edition. :lol:
Quinten

Bericht door Quinten »

O hu? .... o we gaan over op een ander topic :mrgreen:
KlaasB

Bericht door KlaasB »

van een ding ben ik overtuigd:
ze willen auto's (zowiezo de diesels) die voor "dagelijks gebruik" worden gebruikt van de weg hebben.

ik accepteer een aantal "beperkingen" van mijn diesel omdat deze MRB-vrij is
voordat ik deze aanschafte, had ik een W210 300D multiklepper
ik vergeet nooit meer, de dag na aankoop, toen ik thuis een "proefrondje polder" reed met mijn 250D,
het is allemaal wel goed gekomen, maar voor het meten van 0 tot 100 km/h heb je nog altijd een kalender nodig...
als ik daar weer het volle pond voor moet gaan betalen, gaat deze als "Teiletrager" onder een dekkleed
schaf een automaat 250D of 300D multiklepper aan en m'n CE wordt weer "oldtimer": de meeste tijd geschorst!
ga dan tanken in Duitsland (= 30 km) zodat ze aan mij (persoonlijk) geen Euro accijns meer binnenhalen
als dat ze nu pakken.... :mrgreen:

MVG K
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Type wagen: 250TD

Bericht door DJS »

KlaasB schreef: ik vergeet nooit meer, de dag na aankoop, toen ik thuis een "proefrondje polder" reed met mijn 250D,
het is allemaal wel goed gekomen, maar voor het meten van 0 tot 100 km/h heb je nog altijd een kalender nodig...
Dat valt toch ook wel weer een beetje mee. Ik vind dat een OM602 niet hinderlijk voor de rest van het verkeer aanvoelt. Hiervoor hadden wij een ford focus 1.8tdci 2002. Dat was qua snelheid natuurlijk wel een hele andere wereld. Voor die focus hadden wij een Opel astra 1.7D softturbo 1995 en die zou op papier sneller moeten zijn dan de 2.5 maar in praktijk is de 2.5 veel sneller weg, ook bij inhalen. Ik vind de MB diesels uit die tijd sowieso geweldig. Ze zijn erg betrouwbaar, hebben bijna een vlakke koppel curve(NA modellen) en een mooi oplopende vermogens curve. Sneller dan een OM602 vind ik niet beslist nodig.
Bijlagen
om601-603leistungz38u.png
om601-603leistungz38u.png (159.18 KiB) 2759 keer bekeken
Plaats reactie