Opgelost/Dieselpompvraagje van een LPG rijder.......
-
Rustyolds
- Expert Boarder

- Type wagen: 230E
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens.: Oldsmobile 1958
Opgelost/Dieselpompvraagje van een LPG rijder.......
Beste Dieselrijders, dagelijks rij ik in een 230E op LPG. Nu ben ik echter aan de zaak bezig met een Toyota Hiace bus, jawel, zo'n onverwoestbaar ding....nou, niet dus....we hebben een brandstofprobleem , ik kom er niet meer uit en aangezien het misschien een leuke uitdaging is wilde ik jullie dieselmening wel eens horen.( Hopen dat jullie zelfs hulp willen bieden bij japanse dieselproblemen.......)
Omdat de bus ermee op hield (stoten, tikkeren, roken en uiteindelijk afslaan ) zijn we begonnen verstuivers te reviseren en voorkamers te controleren. Geen verschil, na het sarten loopt hij even, begint dan te bokken en houdt er mee op.
Dieselpomp is er af geweest en gecontroleerd op druk e.d., netjes op tijd weer gemonteerd, geen verschil.
Zaken als verstopte uitlaat ( in 13 jaar hebben we 70.000 km gereden....) hebben we uitgesloten.
Maar nu to the point: We hebben aan de aanvoer van de ( zelfaanzuigende )pomp een slang met trechter, aan de retour van de pomp een transparante slang. De pomp zuigt geen diesel aan ( als we nu starten doet de motor het nog maar 1 sekonde en stopt dan ) en de retour geeft enorme luchtbellen en geen diesel. Aangezien we geen mogelijkheden meer hebben om nog verder te ontluchten op de pomp ga ik er van uit dat de pomp ( afgezien van het feit dat ie op de testbank is geweest )ergens lucht aan zuigt, dus lek is. Het is een Denso pomp, motor betreft een 2,4 ltr. kale diesel.
Iemand een idee????
Indien jullie alleen Mercedes willen bespreken snap ik dat uiteraard, alvast bedankt!
gr.
Gerrard
Omdat de bus ermee op hield (stoten, tikkeren, roken en uiteindelijk afslaan ) zijn we begonnen verstuivers te reviseren en voorkamers te controleren. Geen verschil, na het sarten loopt hij even, begint dan te bokken en houdt er mee op.
Dieselpomp is er af geweest en gecontroleerd op druk e.d., netjes op tijd weer gemonteerd, geen verschil.
Zaken als verstopte uitlaat ( in 13 jaar hebben we 70.000 km gereden....) hebben we uitgesloten.
Maar nu to the point: We hebben aan de aanvoer van de ( zelfaanzuigende )pomp een slang met trechter, aan de retour van de pomp een transparante slang. De pomp zuigt geen diesel aan ( als we nu starten doet de motor het nog maar 1 sekonde en stopt dan ) en de retour geeft enorme luchtbellen en geen diesel. Aangezien we geen mogelijkheden meer hebben om nog verder te ontluchten op de pomp ga ik er van uit dat de pomp ( afgezien van het feit dat ie op de testbank is geweest )ergens lucht aan zuigt, dus lek is. Het is een Denso pomp, motor betreft een 2,4 ltr. kale diesel.
Iemand een idee????
Indien jullie alleen Mercedes willen bespreken snap ik dat uiteraard, alvast bedankt!
gr.
Gerrard
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
Re: Dieselpompvraagje van een LPG rijder.......
Misschien wel handig erbij te vermelden wat voor pomp het is.(lijnpomp, rotatiepomp of iets anders?)
Is hij computergestuurd of niet.
Is hij computergestuurd of niet.
-
Mafkees
Zonder tankdop starten, mischien vacuum in de tank.
-
Rustyolds
- Expert Boarder

Het is een (Ik ben geen dieseltechnicus....) rotatiepomp lijkt me, niks electronisch, zit alleen een ( door ons gecontroleerde ) stopzetter op, verder niets.
Er gaat nu dus alleen brandstof heen door een slang met een trechter om alle filterhandel e.d. uit te sluiten.
Er gaat nu dus alleen brandstof heen door een slang met een trechter om alle filterhandel e.d. uit te sluiten.
-
Houtstoker
Controleer allereerst de dieselstop (klikt die als je hem op contact zet?). controleer of je na het filter diesel kunt aanzuigen. vervang het filter, maak de leidingen naar het filter los en blaas die eens door (met perslucht, tankdop los!). Ontluchten na het monteren van een lege pomp kan zeer lang duren, dus pomp die pomp vol! Balgpompjes heb je al voor een paar euro! Met een trechter en ongezuiverde diesel werken kan funest zijn voor de pomp en verstuivers, doe dit nooit meer!
Als je zo weinig kilometers rijdt, kan dieselvraat in de tank voorkomen. Het gevolg zijn dan verstoppingen van tank, leidingen en filter. Wat jij beschrijft kan hierop duiden. Na montage van nieuw filter zou je de motor via het filter uit een jerrycan lunnen laten aanzuigen. Als dit lukt, dan weet je waar je het probleem kunt zoeken.
een ander probleem wat kan voorkomen is dat de opvoerpomp niet meer werkt. Deze zit bij roto pompen in de dieselpomp verwerkt. Monteren van een elektrische opvoerpomp kan dan een oplossing zijn. Zorg dat je er dan een van max ca 0.6 bar monteerd!
Als je zo weinig kilometers rijdt, kan dieselvraat in de tank voorkomen. Het gevolg zijn dan verstoppingen van tank, leidingen en filter. Wat jij beschrijft kan hierop duiden. Na montage van nieuw filter zou je de motor via het filter uit een jerrycan lunnen laten aanzuigen. Als dit lukt, dan weet je waar je het probleem kunt zoeken.
een ander probleem wat kan voorkomen is dat de opvoerpomp niet meer werkt. Deze zit bij roto pompen in de dieselpomp verwerkt. Monteren van een elektrische opvoerpomp kan dan een oplossing zijn. Zorg dat je er dan een van max ca 0.6 bar monteerd!
-
JantjeV8
- Platinum Boarder

- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: Ouder
- Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981 - Locatie: Haarsteeg
Juist, en dat kun je ook nog testen door een bak/kan diesel wat hoger op te hangen, met een slang naar de pomp, het hoogte verschil zorgt dan dat de pomp altijd onder diesel staat.
-
Gordi044
Japans !! Op het filter zit je ontluchtingspomp, erop drukken tot dit niet meer mogelijk is, egr klep controleren of deze niet vast staat, Controleer ook even het transpondersysteem [mits gemonteerd] van je contactslot en sleutel, omdat je schrijft dat hij 1 seconde loopt en dan afslaat.
Als transpondersysteem is gemonteerd dan hoef je geen stroom op je afsluiter te zetten, dit gaat dan helaas dan niet werken.
Even een andere sleutel proberen is ook een mogelijkheid.
Ik ga er dus wel van uit dat zekeringen accu massa's enz enz goed zijn.
Toyota blijft een top merk waar maar weinig andere merken tegenop kunnen. [prijs / kwaliteit] is prima [mijn mening]
Groet Erwin
Als transpondersysteem is gemonteerd dan hoef je geen stroom op je afsluiter te zetten, dit gaat dan helaas dan niet werken.
Even een andere sleutel proberen is ook een mogelijkheid.
Ik ga er dus wel van uit dat zekeringen accu massa's enz enz goed zijn.
Toyota blijft een top merk waar maar weinig andere merken tegenop kunnen. [prijs / kwaliteit] is prima [mijn mening]
Groet Erwin
-
Houtstoker
Elektronica zit er volgens de vraagsteller niet op! Bij een rotopomp (zelfaanzuigend/ontluchtend) worden doorgaans geen ontluchtingspompen verbouwt
- Marius28
- Platinum Boarder

- Roepnaam: Marius
- Type wagen: Ander type
- Bouwjaar: Nieuwer
- Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h - Locatie: Groene Hart Holland
- Contacteer:
Je moet het zoeken in een lek aan de brandstofpomp of bij een aansluiting direct op de pomp van de brandstof slang. Er komen bij het afslaan immers veel luchtbellen uit de retour slang. (wel handig dus dat deze altijd transparant zijn).
Met lucht komen de verstuivers nooit op de vereiste druk. Dan dus rot lopen of afslaan.
Met lucht komen de verstuivers nooit op de vereiste druk. Dan dus rot lopen of afslaan.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
-
Rustyolds
- Expert Boarder

update: Vanavond heb ik gehele pomp weer gedemonteerd, de auto sloeg vanmiddag helemaal niet meer aan.
Hij zoog ook helemaal geen diesel meer op, hoe hoog ik de slang ook hing.
( Ik heb doorlopend met het vullen van de pomp met een slang en trechter extreem schoon gewerkt trouwens ).
De pomp gaat nu dus weer naar revisiebedrijf, we verdenken de keerring om de ingaande as, dit is het enige dat niet vervangen is tijdens eerder testen van de pomp.
Wordt dus vervolgd, bedankt voor japans denken tot zover!!!!
Hij zoog ook helemaal geen diesel meer op, hoe hoog ik de slang ook hing.
( Ik heb doorlopend met het vullen van de pomp met een slang en trechter extreem schoon gewerkt trouwens ).
De pomp gaat nu dus weer naar revisiebedrijf, we verdenken de keerring om de ingaande as, dit is het enige dat niet vervangen is tijdens eerder testen van de pomp.
Wordt dus vervolgd, bedankt voor japans denken tot zover!!!!
-
DJS
- Diamant Boarder

- Type wagen: 250TD
- Bouwjaar: 1986
- Automaat: Nee
þºüÒüƒÒüíÒü»ÒüéÒü¬ÒüƒÒüïÒéëÞü×ÒüäÒüªÒüÅÒéî´╝ü

-
Gordi044
Bij een rotopomp (zelfaanzuigend/ontluchtend) worden doorgaans geen ontluchtingspompen verbouwt.
Citaat Houtstoker
Ik vrees van wel, ikzelf oud Nissan monteur, die hadden in die tijd altijd een pompje op het filter zitten en , neem nou voor het gemak Renault of Peugeot, sommige Opels met commonrail diesel en hagelnieuw [deze hebben zelfs nog ontluchtingspompjes], Of zit ik als er weer eens iemand verkeerd getankt heeft al jaren voor niets op die balg te drukken ? hahaha
Citaat Houtstoker
Ik vrees van wel, ikzelf oud Nissan monteur, die hadden in die tijd altijd een pompje op het filter zitten en , neem nou voor het gemak Renault of Peugeot, sommige Opels met commonrail diesel en hagelnieuw [deze hebben zelfs nog ontluchtingspompjes], Of zit ik als er weer eens iemand verkeerd getankt heeft al jaren voor niets op die balg te drukken ? hahaha
-
Houtstoker
Je haalt wel een paar dingen door elkaar. Commonrail motoren hebben geen rotopompen, vaak wel een stervormige pomp oid.
Als monteur zul je wel meer ervaring hierin hierin hebben als ik. Hoewel VW een opvoerpomp niet toepast, monteer ik bij mijn bus er wel een. Geeft toch vaak voordelen.
Als monteur zul je wel meer ervaring hierin hierin hebben als ik. Hoewel VW een opvoerpomp niet toepast, monteer ik bij mijn bus er wel een. Geeft toch vaak voordelen.
-
Rustyolds
- Expert Boarder

Uiteindelijk is het probleem opgelost: Een andere revisie monteur ontdekte een miniscuul klein stukje afgebroken filter ( van pomp ) ergens in een doorgang in de pomp. Pure pech dus dat eerste monteur dit niet zag.
Hij loopt nu goed, start koud een beetje laat, ik zal vervroeging koudstart nog even bijstellen.
Iedereen bedankt voor meedenken met de ( japanse ) dieselpompproblemen van een LPG rijder!
Hij loopt nu goed, start koud een beetje laat, ik zal vervroeging koudstart nog even bijstellen.
Iedereen bedankt voor meedenken met de ( japanse ) dieselpompproblemen van een LPG rijder!