Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Praten/kletsen over andere dingen in het leven
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Re: Oldtimers toch wegenbelasting betalen ?

Bericht door SanderDTCH »

Hahahaha geintje moet kunnen Quas :grin: .
Robbertu
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Ron
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: 320 cabrio
(G)elendewagen

Bericht door Robbertu »

JantjeV8 schreef:
Erik99 schreef: Maar ik zou wel graag een voorbeeld zien van een diesel die 1984 KG weegt. (en dan geen camper)
Ik kan er zo gauw geen bedenken.
Wat denk je van je collega's in de G-klasse? De w460 dus. Zal zo'n beetje 2150kg op kenteken hebben staan.
Omdat ik mijn 124 hoogstwaarschijnlijk volgende maand moet inleveren heb ik heb net een G wolf lang van 1983 gekocht hier in Noorwegen,wegenbelasting is 50 euro per jaar en verzekering(moet wel in orginele staat zijn is 60 euroooooooo. onbegrenst km.
Ik ben wel een beetje bang dat als de oldtimerregeling in Nederland komt te vervallen dat ook hier de ambtenaren in Noorwegen het idee gaan overnemen en ook hier de volle mep gaan betalen,ideeen overnemen van elkaar is wel het makkelijkst want dan hoeven ze niet zelf te denken.
Ik wens jullie sterkte jongens!(en meisjes)
gr ron
Wouter69

Bericht door Wouter69 »

Erik99 schreef:
Gullwing schreef: Het gaat niet om auto's maar om cultureel erfgoed.
Cultureel erfgoed, de W124??? Da's een goeie :lol: :lol:

Maar ik zou wel graag een voorbeeld zien van een diesel die 1984 KG weegt. (en dan geen camper)
Ik kan er zo gauw geen bedenken.
Chevrolet Suburban 6,2 liter Diesel 2500KG. 8-) :lol:
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Of een 250GD of 300GD (5deurs) 2050kg respectievelijk 2055kg.(1982-1990)
Maar zelfs de 300GD kort is al lichter dan 1984kg. :lol: :lol: :lol:
Houtstoker

Bericht door Houtstoker »

Uit de brief van Weekers:
Het kabinet heeft hiermee zijn bereidheid getoond om mee te denken in de
mogelijkheden voor een in budgettaire termen aanvaardbaar alternatief waarvan
de uitwerking kon worden meegenomen in het Belastingplan 2014 c.a. De
keerzijde daarvan is dat het stranden van het overleg tot gevolg heeft dat de
voorgenomen volledige afschaffing van de vrijstelling, zoals aangekondigd in het
Regeerakkoord, zal worden uitgewerkt in het Belastingplan 2014. Het kabinet laat
het aan de Kamer over deze afschaffing af te wegen tegen de besproken
alternatieven met de oldtimerbranche, waarbij de Kamer zich ervan bewust moet
zijn dat de alternatieven ook moeten worden voorzien van budgettaire dekking.
dus wordt mogelijk niet terug gekomen op de voorgenomen plannen en wordt de gehele belastingvrijstelling doorgehaald. Gewoon dus met zijn alle de (te dure) nederlandse wegenbelasting betalen.
Erik99

Bericht door Erik99 »

Ok, ok, er zijn diesels die zwaarder zijn dan 1984 kg. Maar de staatssecretaris gaat uit van een gemiddelde van 1984 kg.
Dan moeten er dus honderden of duizenden suburbans en G klasse rijden om al die andere diesels te compenseren.
Want alleen voor mijn 300TD van 1500 kg zijn al 2 G klassen nodig om een beetje in de buurt van de 1984 te komen gemiddeld. En dan zijn er ook nog heeeeeeel veeeeeel diesels die lichter zijn dan die bak van mij. Voor een Golf I diesel zijn al wel 5 suburbans nodig.....
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Klopt, de staatssecretaris is wel erg optimistisch en gaat er van uit dat een oude W124 even zwaar is als zijn nieuwe E350CDI. :lol: :lol: :lol:
SanderDTCH
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Roepnaam: Sander
Type wagen: 200D
Opmerkingen / andere wagens.: Skoda Octavia 1.6TDI combi Greenline

Bericht door SanderDTCH »

Van 1200 kilo de 200D dan he :grin:
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Quasimodo schreef:hhmm, da's niet het beste compliment dat ik vandaag gehad heb.......
Trek het je niet aan.
Jouw mening geeft exact weer wat velen al denken.

Om daar op door te gaan: Het is juist het gevoerde hap snap beleid dat mensen onzeker maakt.
Je pensioen staat op de tocht, langdurig zieken in verzorgingstehuizen draaien zelf op voor de financiering. WW wordt nog verder beperkt, ontslagbescherming verder afgebroken.
Dan is het grijnzende smoel van ene Mark Rutte lang niet meer voldoende om mensen aan te zetten geld uit te geven.

Nog een sombere overpeinzing bij de gedane voorstellen.
Bij de invoering zegt Weekers dat er gedacht wordt aan een heffing van 25% op basis van de normale MRB.
Hoe lang zal het duren voordat die 25% verhoogd wordt, zes maanden, een jaar?

Laten we hopen dat dit ploegje struikelt voor deze rampzalige voorstellen ingevoerd kunnen worden.
Er is licht aan het einde van de tunnel.
De positie van de heer Teeven staat op het spel. Dat zou het kiezeltje kunnen zijn dat de lawine aan het rollen brengt.
Justitie wordt al vele jaren gewaarschuwd dat de manier waarop de vreemdelingendetentie wordt uitgevoerd niet deugt.
Dan kun je niet zeggen na een tragische zelfmoord dat dit een onvoorzien incident is.
Teeven weg en laat hij de rest ook meenemen richting uitgang.
The White Rider
Gold Boarder
Gold Boarder
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1988
Opmerkingen / andere wagens.: 300TE-1989
W123-280E-1981

Bericht door The White Rider »

Marius28 schreef:Dag White Rider (Michael),
Mag ik vragen wat de jaarlijkse vaste belasting in BE kost voor mijn W124 van 1994 met zijn 1335 ledig gewicht aan de haak ?
Is dat een E250D? Dan kom je op 578,35 euro/jaar. Dat wordt berekend naar gelang je motorinhoud. Benzine of diesel maakt niet uit, voor LPG betaal je wel een toeslag.
Een 300D kost tot z'n 25ste jaar 760,58 euro/jaar, een 200D 396,66 euro/jaar
Groeten uit Belgisch Limburg!
Hanegem

Bericht door Hanegem »

En we laten ons gewoon als schapen naar de slachtbank leiden. Niks doen, auto slopen of verkopen. Vanaf nu elke week een snelweg blokkeren. Helpt het niet dan na twee weken elke dag een snelweg blokkeren. Dan twee snelwegen elke dag en net zolang tot die klojo's door de knieën gaan.

Ik stem absoluut niet meer. En als ik klaar ben met werken ga ik hier weg. Ik me een beetje de tyfus betalen voor Grieken die met 52 jaar met pensioen gaan. Sterf maar lekker met je Nederlandse politiek.
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Het wordt er bepaald niet vrolijker op.
Robke

Bericht door Robke »

Ik weet niet of iemand het is opgevallen maar in zijn brief naar de 2e kamer laat hij grafieken / info zien die in 2011 al bekend waren.
Kortom waarom in 2012 de regeling afvlakken en nu 1 jaar later het nog eens doen met de zelfde informatie.
MajikSimon
Silver Boarder
Silver Boarder
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1992

Bericht door MajikSimon »

Mensen, iedereen zal het erover eens zijn dat er in Nederland problemen zijn rondom de autobelastingen in zijn algemeen...Een groot probleem is het belasten van autobezit, en niet autogebruik.
Dat maakt veel mensen met meerdere auto's hier moedeloos, want men kan echt maar in 1 auto tegelijkertijd rijden.
En zo zuinig zijn de oude wagens in het algemeen nu echt niet. Daarom hebben veel mensen (maar niet allemaal) heen andere auto voor woon-werk verkeer. Als ik slechts 1 Benz zou hebben en ik zou deze simpelweg kunnen behouden door een suzuki alto erbij te rijden voor elke dag dan zou ik enorm dankbaar zijn, maar helaas werkt het niet zo, want het gaat helaas puur om bezit... In plaats daarvan rijd ikzelf al jaren voornamelijk in LPG G3 wagens, nu een redelijk recente MB, omdat dat goedkoop rijdt inderdaad maar daar gaat het nu niet om.

Vrijwel iedereen ziet in dat er iets zal moeten veranderen, want het gaat nu wel met een enorm grote botte bijl,
ook de leeftijden van 30 en 40 jaar die gehanteerd worden zijn niet mals. Wat niemand wil is min of meer gedwongen zijn of haar auto(s) feitelijk weg moeten doen. Laat de discussie over de 'echte liefhebber die toch zeker wel wat overheeft voor zijn hobby etc' nu even verstommen aub. Want onze auto's zijn bijzonder zwaar en er zijn veel mensen met meerdere auto's. De motorrijtuigenbelasting is (al sinds 1966! hoe actueel is dat nu nog?) voor een heel groot deel gebaseerd op gewicht.Iedereen lijkt het logisch te vinden dat wegenbelasting zich concentreert op gewicht (uiteraard ook door de naam)maar dat is inmiddels echt niet meer zo vanzelfsprekend om alleen naar gewicht en brandstof te kijken. Het gaat juist ook om gebruik, dit geeft de overheid zelf aan.

Iedereen prikt nu door het verhaaltje van het milieu heen, want het gaat zo blijkt nu toch echt om de pegels, en dat wordt nu steeds duidelijker. Weekers moet zijn geld binnenhalen, hoe dan ook.

Naast alle negatieve commotie rond het onderwerp zijn een aantal vrij positieve dingen eind 2012 wat onderbelicht gebleven: moties van Bashir en van Vliet.

http://www.oudevolvo.nl/blog/2012/11/20 ... -positief/
( pas op het is een pagina uit 2012 met deels achterhaald nieuws!)

Wellicht is het een idee om naast de moeite nemen van het spuien van al het ongenoegen hier (waarvoor mijn volledige begrip),OOK nu eens de moeite te nemen juist deze 2e kamer leden te contacteren.
Omdat deze juist al aangegeven hebben WEL inzicht te hebben in de materie.

http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/al ... r_farshad/

http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/al ... lf_aleida/

Want de hele kwestie is nu aan de 2e kamer..
Natuurlijk kan het allemaal vergeefs zijn, maar geloof me, niks doen behalve hier uiting geven aan alle begrijpelijke gevoelens is niet vanzelfsprekend beter. Leg uit dat de schade enorm zal zijn, niet alleen jouw prive leed en verdriet maar ook verlies van banen, BTW, accijnzen etc. Mensen in de ww en bedrijven failliet...
De taart is wat groter dan alleen de punt van weekers, en hopenlijk ziet de 2e kamer dat WEL in.

Er zitten daar uiteraard veel meer zinnige mensen, ongetwijfeld ook zelf auto liefhebbers en als je andere mensen wil aanschijven, natuurlijk doe dat maar neem aub nu wel de moeite want het moge duidelijk zijn dat het nu wel echt bijzonder menens is, als clubs als KNAC en ANWB en FEHAC leeftijden van 30 en zelfs 40 jaar aandragen, hiermee instemmen, en DAT zelfs onvoldoende is in de ogen van Weekers.
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Weekers doet met zijn brief een voorstel en heeft het niet alleen voor het zeggen.
De kamer gaat het verder eerst behandelen dan komen pas de echte voorstellen, vooral uit de hoek van de oppositie.
Geloof maar niet dat die zit te slapen. Mensen met een goede dosis gezond verstand begrijpen heus wel dat er veel aan te doen is om de het oude wagenpark in stand te houden.

Het probleem is gegroeid door de jaren heen. Maar met de komst van betrouwbare Benzen (bouwjaren 1985-1986 ), zijn die met grote getalen ingevoerd. Als je de foto bij het Autoweek artikel ziet, is het duidelijk een Benz van bouwjaar ca. 1986.

Een 2e probleem is het enorme verschil in MRB voor een Benz wel of niet belastingvrij. Gaat het in Belgi├½ over Ôé¼ 578,- (250 diesel) per jaar, ik betaal Ôé¼ 1344,- per jaar ! Mijn mede Benz - genoten met een 250 diesel van 1985 betalen niks. Ik gun het ze hoor. Maar ze hebben in 4 jaren 4 x Ôé¼ 1344,- = Ôé¼ 5376,- minder betaald. Dat gaat nu dus veranderen.
Mijn zoon met zijn Benz van 1971 op LPG gaat ook MRB betalen, bijv. Ôé¼ 100,- voor een rittenkaart of 1/4 van het tarief, of misschien iets gunstiger. We zien wel wat het wordt.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Roepnaam: Marius
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3
Lexus CT200h
Contacteer:

Bericht door Marius28 »

Citaat uit een landelijke krant d.d. 16 april 2013:

Kamer aan zet bij regeling voor oldtimers

DEN HAAG. De Tweede Kamer moet een keus maken op welke manier de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers geregeld moet worden.
Staatssecretaris Weekers (Financi├½n) stuurt binnenkort een brief naar de Kamer met zeven opties. De bewindsman had graag ├®├®n concreet voorstel aan de Kamer gedaan dat gedragen zou worden door de belangenclubs van oldtimerbezitters. Dat overleg is gisteren echter mislukt.
In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling moet verdwijnen, maar de Kamer wil uitzonderingen. De maatregelen moeten wel 153 miljoen opleveren; dat bedrag heeft de regering al ingeboekt. Het voorstel van de belangenclubs leverde 126 miljoen op. Dat vond Weekers te weinig.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Gullwing

Bericht door Gullwing »

Beide opgaven van de opbrengst zijn slechts een schatting.
Het is onmogelijk rekening te houden met het schorse, uitvoeren, slopen van het aantal voertuigen.

Blijft de enorme schade die aan de oldtimer branche is toegebracht.
Wat de "pluk ze" regeling ook wordt, die schade is al aangericht.
In plaats van extra opbrengst kan meneer Weekers een flink verlies tegemoet zien.
Alle handelaren zullen hun voorraad afwaarderen en het verlies verrekenen met
de winst van voorgaande jaren .Dat betekent betalen voor Weekers ipv van vangen.
Hoe dom kan een mens zijn.
EricH
Silver Boarder
Silver Boarder
Roepnaam: Eric
Type wagen: E320 Cabriolet
Bouwjaar: 1993
Opmerkingen / andere wagens.: C123 300CD 1983
S203 C180 T 2004
S211 E280 T 2007

Bericht door EricH »

Op de website van het Financiele Dagblad vandaag een artikel met de titel "Snel definitief voorstel heffing oldtimers".

Daarin o.a.:
"De drie opties die VVD, PvdA, SP en CDA het meest kansrijk en wenselijk vinden, zijn een kaart waarmee eigenaren maximaal 30 dagen per jaar de weg op mogen ad Ôé¼100 per jaar, 25% van de normale belasting op benzine-auto's ouder dan 30 jaar en op diesel en LPG-auto's ouder dan 40 jaar en vrijstelling voor alle auto's ouder dan 40 jaar. Het eerste voorstel kost Weekers rond Ôé¼14 mln, het tweede Ôé¼20 mln en het laatste Ôé¼16 mln."

Zoals ik het lees zullen met de 2e en 3e optie de dieselrijders volledig belast gaan worden totdat de auto 40 jaar oud is. Dan vrees is dat het bestand met klassieke auto's met dieselmotoren heel snel een stuk kleiner wordt. Je gaat toch niet voor je 30 jarige hobby auto met diesel nog 10 jaar de volle map belasting betalen.
Met als uitvloeisel dat er dan ook nog nauwelijks oude diesels van 40 jaar en meer bij gaan komen, want die worden voordien al gesloopt. Dat is vragen om kaalslag in het culturele erfgoed op autogebied.

Groet, Eric.
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Bericht door DJS »

Volgens mij heeft het gewoon te maken met ministers die te oud zijn maar dat niet willen toegeven en daarom de auto's uit hun begin van de cariëre te jong vinden voor klassiekerstatus. :D

Komop, 40 jaar? Dat is ouder dan de gemiddelde levensverwachtig in Afrika...
Quinten

Bericht door Quinten »

DJS schreef:Volgens mij heeft het gewoon te maken met ministers die te oud zijn
De gene die er over gaat is een staatssecretaris (kan je nagaan hoeveel prioriteit ze het geven)
en die is 46,.. ik denk dat de gemiddelde leeftijd van dit forum overeen komt met 46.
Het zou best eens kunnen als de carriere van weekers vroeg was
begonnen dat hij nog een nieuwe W124 heeft gereden :mrgreen:
Plaats reactie