Niet starten bij koudere nachten (300E)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.
Gebruikersavatar
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 674
Lid geworden op: do apr 30, 2015 7:47 pm
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985
Locatie: Utrecht

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Henk Lith »

Hoi Ilyas, misschien handig als je voor jouw specifieke probleem ook even een appart toppic start.
Is voor ons allemaal weer om van te leren en dan is het ook weer wat makkelijker zoeken natuurlijk.
Groet, Henk (met eveneens een 300SE van 1985!)
aras

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door aras »

Hier ook slecht starten met een 300E. In mei al nieuwe kabels, verdeelkap en bougies. Afgelopen week de terugslagklep in de brandstofleiding laten vervangen en het CO laten afstellen.

Ik heb mij wat in zitten lezen, nu kan de tankontluchting de boosdoener zijn of het overspanningsrelais. Voor het starten de tankdop eraf gedraaid met een behoorlijke sis, maar nog steeds 15 SEC doorstarten. Van de week maar eens achter een overspanningsrelais aan.

Hopen dat dat het is, mijn vrouw dreigt een Prius te kopen, die begint klaar te zijn met "die oude bakken" :sick: Iemand nog tips voor de 300E?
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
Berichten: 1925
Lid geworden op: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Hulzie »

Je tank ontluchting (Benzine auto) gaat toch via het koolstof filter? Die kan ook verstopt zitten.
S 430 V8 automaat.


Afbeelding
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Ik ben wat laat met reageren maar nieuwe kap+rotor gemonteerd maar de problemen blijven... Slecht starten bij koude motor en als ie op temperatuur is regelmatig stotteren. Net nieuwe bougies gehaald (op kenteken) en kreeg NGK BPR6ES mee... Maar als ik online zoek op bougies en kenteken staat die er niet bij...
Prometheus

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Prometheus »

Je moet m.i. de BP6EFS hebben. De BPR... hebben een (onstorings)weerstand, maar dat geeft in onze auto's juist een minder krachtige vonk.
Gebruikersavatar
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 908
Lid geworden op: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Rojo124 »

@ Sander en Patrick
Onder het luchtfilterhuis tussen de 3e en 4e injector zit de koudstartinjector (lichtblauw/groen) stekkertje.
haal dat stekkertje eens los en ga hier eens een paar dagen mee rijden....vaak is de koudstartinjector vervuild waardoor hij slecht gaat functioneren hij verneveld niet meer waardoor er 1 of2 bougies te nat worden.

gewoon even proberen ..kost niets..en ik rijdt al jaren zo rond...gewoon omdat hij dan vlotter start in de ochtend.

En Patrick zit de verdeelkap er wel goed op ? zit het koolstof stiftje op zij plaats...anders zou je toch echt eens even de potmeter moeten doormeten...die is dan ook verdacht met dat stotteren bij warme motor.....eerst andere bougies halen want die zijn niet goed.

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Gebruikersavatar
Blauweaaf
Gold Boarder
Gold Boarder
Berichten: 460
Lid geworden op: do apr 07, 2011 5:45 pm
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Peugeot 205 1.1 1988
Locatie: Arnhem

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Blauweaaf »

Ha, Prius kopen. Heeft mijn vrouw ook gedaan. Leuke combi met zo'n oude diesel ernaast. :) Wel beetje duur, maar goed.
Afbeelding
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Hee rojo, hij loopt weer als een nieuwe! En je zult het niet geloven.... 6 nieuwe bougies en weg was het probleem haha, maar goed dan is de rest ook vast vernieuwd :p alleen starte die vanmorgen weer beroerd.. Maar jij zegt dus stekker van koudestart injector eraf? Het kan ook bijna nergens anders aanliggen als de injector of het (made in hungary) OVP relais achter de accu. Thnx in ieder geval allen, en met die stekker eraf kan dus (geen) kwaad?
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

(Prometheus) waren inderdaad de verkeerde bougies, de beste man van de shop waar ik was had niet goed gekeken. Ik heb later dus terug gebeld omdat ze niet goed waren en er nam een grietje op die gelijk zei, het is een import auto en hij heeft de verkeerde motorcode aangehouden.. Hahaha slim vrouwtje
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Deze stekker Ron?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (161.71 KiB) 1190 keer bekeken
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

En ja hoor, na twee dagen heerlijk stotterloos zweven begon ie net weer lichtelijk met inhouden... Pfffff we zoeken weer verder!
Gebruikersavatar
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 908
Lid geworden op: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Rojo124 »

Patrick heb je een multimeter ?
Zoja meet even de potmeter door (staat genoeg over geschreven hier op het forum) en meet dan even het voltage op pin 2 en 3 van de X11 connector (bij warme motor 87 gr ).

en ja dat is de stekker Patrick...maar dat lost het stotterprobleem niet op.

Gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Ja als ik van de week weer thuis ben ga ik er weer mee verder, ben nu in het ziekenhuis voor een hersenoperatie. Stond helaas al langer gepland dus eerst dit.

Ik ga bij terugkomst ook bij de regulator van de dynamo bekijken. Als deze slecht zijn kan de accuspanning te laag zijn waardoor er allerlei rare storingen ontstaan.
Gebruikersavatar
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 908
Lid geworden op: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Rojo124 »

Beterschap Patrick.
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Bedank Ron... Gaat goed komen, morgenvroeg 8:00 ben ik den eerste!

Tot snel mannen
aras

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door aras »

Sterkte, dat is niet mis, zo'n operatie.
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Nee is even een kink in de kabel om het zo maar te noemen, morgen middag weet ik hoe ik eruit ben gekomen en wat ik niet meer kan of opnieuw moet leren. Maar goed ik ben een jonge (verder) gezonde vent met een sterke wil dus ik voorzie niet teveel consequenties...
124026

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door 124026 »

Ik heb een tijd geleden meegemaakt dat mijn 260E tijdens optrekken begon te stotteren; overspanningsrelais vervangen, kabels, bougies etc. allemaal vervangen maar het stotteren bleef... Pas nadat ik een nieuwe accu monteerde (nadat 'ie ├╝berhaupt niet meer startte) verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon!

Overigens startte de auto indertijd koud prima...
Patje-300e

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Patje-300e »

Nou daar was ik weer! Sorry voor de late reactie, maar ik was er even niet toe in staat. Ik heb de hersenoperatie inmiddels gehad en ben alweer sinds maandagmorgen thuis! Was allemaal ver boven verwachtingen gegaan dus ik ben een gelukkig man. Ik zit de komende weken noodgedwongen thuis, ten eerste omdat ik niet mag auto(vrachtauto) rijden, en natuurlijk gewoon omdat ik moet herstellen. Maar gaande tijd ga ik wel hier en daar (rustig) aan mijn fijne vriend W124 sleutelen.

Gr Patje
Gebruikersavatar
Henk Lith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
Berichten: 674
Lid geworden op: do apr 30, 2015 7:47 pm
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985
Locatie: Utrecht

Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)

Bericht door Henk Lith »

goed herstel gewenst Patrick,, het lijkt met toch niet niks allemaal :S
wie weet tot snel, op de baan! in je W124 of in je vrachtwagen :lol:

Groet, Henk
Plaats reactie