Pagina 2 van 3
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: ma jan 18, 2016 11:31 pm
door Henk Lith
Hoi Ilyas, misschien handig als je voor jouw specifieke probleem ook even een appart toppic start.
Is voor ons allemaal weer om van te leren en dan is het ook weer wat makkelijker zoeken natuurlijk.
Groet, Henk (met eveneens een 300SE van 1985!)
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 7:35 am
door aras
Hier ook slecht starten met een 300E. In mei al nieuwe kabels, verdeelkap en bougies. Afgelopen week de terugslagklep in de brandstofleiding laten vervangen en het CO laten afstellen.
Ik heb mij wat in zitten lezen, nu kan de tankontluchting de boosdoener zijn of het overspanningsrelais. Voor het starten de tankdop eraf gedraaid met een behoorlijke sis, maar nog steeds 15 SEC doorstarten. Van de week maar eens achter een overspanningsrelais aan.
Hopen dat dat het is, mijn vrouw dreigt een Prius te kopen, die begint klaar te zijn met "die oude bakken"

Iemand nog tips voor de 300E?
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 9:23 am
door Hulzie
Je tank ontluchting (Benzine auto) gaat toch via het koolstof filter? Die kan ook verstopt zitten.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 12:41 pm
door Patje-300e
Ik ben wat laat met reageren maar nieuwe kap+rotor gemonteerd maar de problemen blijven... Slecht starten bij koude motor en als ie op temperatuur is regelmatig stotteren. Net nieuwe bougies gehaald (op kenteken) en kreeg NGK BPR6ES mee... Maar als ik online zoek op bougies en kenteken staat die er niet bij...
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 2:36 pm
door Prometheus
Je moet m.i. de BP6EFS hebben. De BPR... hebben een (onstorings)weerstand, maar dat geeft in onze auto's juist een minder krachtige vonk.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 7:50 pm
door Rojo124
@ Sander en Patrick
Onder het luchtfilterhuis tussen de 3e en 4e injector zit de koudstartinjector (lichtblauw/groen) stekkertje.
haal dat stekkertje eens los en ga hier eens een paar dagen mee rijden....vaak is de koudstartinjector vervuild waardoor hij slecht gaat functioneren hij verneveld niet meer waardoor er 1 of2 bougies te nat worden.
gewoon even proberen ..kost niets..en ik rijdt al jaren zo rond...gewoon omdat hij dan vlotter start in de ochtend.
En Patrick zit de verdeelkap er wel goed op ? zit het koolstof stiftje op zij plaats...anders zou je toch echt eens even de potmeter moeten doormeten...die is dan ook verdacht met dat stotteren bij warme motor.....eerst andere bougies halen want die zijn niet goed.
gr Ron
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: di jan 19, 2016 7:55 pm
door Blauweaaf
Ha, Prius kopen. Heeft mijn vrouw ook gedaan. Leuke combi met zo'n oude diesel ernaast.

Wel beetje duur, maar goed.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: wo jan 20, 2016 11:12 am
door Patje-300e
Hee rojo, hij loopt weer als een nieuwe! En je zult het niet geloven.... 6 nieuwe bougies en weg was het probleem haha, maar goed dan is de rest ook vast vernieuwd

alleen starte die vanmorgen weer beroerd.. Maar jij zegt dus stekker van koudestart injector eraf? Het kan ook bijna nergens anders aanliggen als de injector of het (made in hungary) OVP relais achter de accu. Thnx in ieder geval allen, en met die stekker eraf kan dus (geen) kwaad?
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: wo jan 20, 2016 11:15 am
door Patje-300e
(Prometheus) waren inderdaad de verkeerde bougies, de beste man van de shop waar ik was had niet goed gekeken. Ik heb later dus terug gebeld omdat ze niet goed waren en er nam een grietje op die gelijk zei, het is een import auto en hij heeft de verkeerde motorcode aangehouden.. Hahaha slim vrouwtje
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: wo jan 20, 2016 12:06 pm
door Patje-300e
Deze stekker Ron?
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: wo jan 20, 2016 4:25 pm
door Patje-300e
En ja hoor, na twee dagen heerlijk stotterloos zweven begon ie net weer lichtelijk met inhouden... Pfffff we zoeken weer verder!
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: wo jan 20, 2016 6:43 pm
door Rojo124
Patrick heb je een multimeter ?
Zoja meet even de potmeter door (staat genoeg over geschreven hier op het forum) en meet dan even het voltage op pin 2 en 3 van de X11 connector (bij warme motor 87 gr ).
en ja dat is de stekker Patrick...maar dat lost het stotterprobleem niet op.
Gr Ron
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 2:33 pm
door Patje-300e
Ja als ik van de week weer thuis ben ga ik er weer mee verder, ben nu in het ziekenhuis voor een hersenoperatie. Stond helaas al langer gepland dus eerst dit.
Ik ga bij terugkomst ook bij de regulator van de dynamo bekijken. Als deze slecht zijn kan de accuspanning te laag zijn waardoor er allerlei rare storingen ontstaan.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 5:58 pm
door Rojo124
Beterschap Patrick.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 8:22 pm
door Patje-300e
Bedank Ron... Gaat goed komen, morgenvroeg 8:00 ben ik den eerste!
Tot snel mannen
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 8:34 pm
door aras
Sterkte, dat is niet mis, zo'n operatie.
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 9:27 pm
door Patje-300e
Nee is even een kink in de kabel om het zo maar te noemen, morgen middag weet ik hoe ik eruit ben gekomen en wat ik niet meer kan of opnieuw moet leren. Maar goed ik ben een jonge (verder) gezonde vent met een sterke wil dus ik voorzie niet teveel consequenties...
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 21, 2016 10:59 pm
door 124026
Ik heb een tijd geleden meegemaakt dat mijn 260E tijdens optrekken begon te stotteren; overspanningsrelais vervangen, kabels, bougies etc. allemaal vervangen maar het stotteren bleef... Pas nadat ik een nieuwe accu monteerde (nadat 'ie ├╝berhaupt niet meer startte) verdwenen alle problemen als sneeuw voor de zon!
Overigens startte de auto indertijd koud prima...
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 28, 2016 11:17 am
door Patje-300e
Nou daar was ik weer! Sorry voor de late reactie, maar ik was er even niet toe in staat. Ik heb de hersenoperatie inmiddels gehad en ben alweer sinds maandagmorgen thuis! Was allemaal ver boven verwachtingen gegaan dus ik ben een gelukkig man. Ik zit de komende weken noodgedwongen thuis, ten eerste omdat ik niet mag auto(vrachtauto) rijden, en natuurlijk gewoon omdat ik moet herstellen. Maar gaande tijd ga ik wel hier en daar (rustig) aan mijn fijne vriend W124 sleutelen.
Gr Patje
Re: Niet starten bij koudere nachten (300E)
Geplaatst: do jan 28, 2016 4:33 pm
door Henk Lith
goed herstel gewenst Patrick,, het lijkt met toch niet niks allemaal
wie weet tot snel, op de baan! in je W124 of in je vrachtwagen
Groet, Henk